Tuulilasi

Audin pääjohtaja ennustaa: ”Sähköautojen toimintamatka lyhenee tulevaisuudessa”

Audin pääjohtaja ennustaa: ”Sähköautojen toimintamatka lyhenee tulevaisuudessa”
Audi julkisti viime viikolla uuden täyssähköisen e-tron GT:n vastineeksi mm. Teslan Model S:lle. Vaikka auto onkin ulkoisesti upea, yhdessä asiassa se ei pärjää monelle muulle sähköautolle. Model S:stä puhumattakaan.
Julkaistu: 19.2.2021
E-tron GT:n toimintamatka yhdellä latauksella on nimittäin vain 383 kilometriä. Samaan aikaan Teslan Model S Plaid+ kulkee yhdellä latauksella jopa 830 kilometriä.
Audin pääjohtaja Marcus Duesmann myöntää CNET Roadshown haastattelussa, että Teslalla on etu tässä suhteessa.
”Ensimmäisissä sähköautoissa akustot olivat paljon pienempiä kuin nyt. Tesla aloitti kuitenkin heti valtavilla akustoilla, joiden toimintamatka on suuri. Kuluttajat kyllä pitävät siitä, että yhdellä latauksella pääsee pitkälle. En ole silti lainkaan varma, että tämä trendi tulee jatkumaan”, Duesmann arvelee.
Latausinfrastruktuuri on monin paikoin vielä melko ohut. Juuri siksi kuluttajat arvostavat sähköautoja, joiden toimintamatka on mahdollisimman pitkä.
”Latausverkosto tulee kasvamaan ja asemia on tulevaisuudessa yhä tiheämmässä. Silloin kuluttajatkin tottuvat siihen, ettei sähköauton toimintamatkan tarvitse olla niin valtava. Nykyisin ihmiset menevät huoltoasemalle ja täyttävät tankkinsa bensiinillä. Se on hyvin luonnollinen tapa saada energiaa kulkemiseen. Sähköautojen lataus ei ole vielä ihmisille niin luontevaa, siihen pitää totutella”, Duesmann uskoo.
”Kun ihmiset tottuvat lataamaan sähköautojaan ja se käy nopeammin kuin nyt, uskon, että akustojen koko pienenee. Pienemmät akut tekevät autoista kevyempiä, pienempiä ja halvempia. Nythän ne ovat isoja, kalliita ja painavia. Uskon vahvasti, että tämä on tulevaisuuden suunta.”
16 kommenttia