Tuulilasi

Sähköautojen vallankumous viivästyy - tässä syyt siihen

Sähköautojen vallankumous viivästyy - tässä syyt siihen
Moni kuvittelee, ettei mene kuin muutama vuosi, niin lähes jokainen meistä kaasuttelee – tai pikemminkin hissuttelee – täyssähköautoilla. Totuus on toisenlainen.
Julkaistu: 18.2.2021
Moni autonvalmistaja ja teknologiayritys on hurahtanut täysin sähköautoilun ihanuuteen. Hypetys on kuitenkin karannut hiukan laukalle.
Wall Street Journalin mukaan sähköautojen myynti Yhdysvalloissa laski viime vuonna 10 %. Euroopassa toki suunta oli päinvastainen. Yhdysvallat on Kiinan jälkeen maailman toiseksi suurin automarkkina-alue, joten sillä on merkitystä, mitä jenkkilässä tapahtuu.
Ja vaikka moni autonvalmistaja on jo tuonut sähköautojaan Yhdysvaltoihin, siellä myydyistä sähköautoista 80 % on Tesloja. Muilla ei mene yhtä vahvasti. Toki Teslalla on sähköautomarkkinoilla melkoinen etumatka kaikkiin muihin.
Moni valmistaja on herännyt sähköautohuumaansa vasta viime vuosina. Osa on jopa ilmoittanut, että pian ne eivät enää valmista lainkaan polttomoottoriautoja. Teslaltakin kesti 11 vuotta, että se sai kaupaksi tänä vuonna noin 500 000 autoa. Asiat eivät käy kädenkäänteessä. On hyvin todennäköistä, että näin käy kaikille muillekin.
Maailma on täynnä kolkkia, joissa etäisyydet ovat pitkät, eikä sähköautojen latausinfra tule ylettymään likikään joka kolkkaan vielä pitkään aikaan. Siksi myös polttomoottoriautoja on pakko valmistaa vielä kauan. Mitä jos käykin niin, että pelkiksi sähköautobrändeiksi muuntautuvat automerkit jäävät nuolemaan näppejään? Mitä jos ne, jotka valmistavat jatkossakin sekä sähkö- että polttomoottoriautoja, menestyvät tulevaisuudessa paremmin? Ei sähköautojen vallankumous vielä ole täällä, eikä kukaan voi tietää, koska on.
Totta kai autotehtaiden valinnat ohjaavat myös kuluttajien valintoja. Jos suurin osa perinteisistä autonvalmistajista alkaa päästörajoitusten paineessa valmistaa vain sähköautoja, silloin niitä myös todennäköisesti ostetaan. Kunhan hinnat ovat sellaisia, että keskiluokallakin on niihin varaa.
Päästövähennyksiin voidaan kuitenkin päästä muillakin tavoin. Etenkin dieselmoottorien kehityspotentiaali on edelleen raju. Jos maailman valtavat vetyvarannot saadaan kanavoitua kestävällä tavalla myös autoteollisuuden tarpeisiin, on vetyautokin potentiaalinen tulevaisuuden vaihtoehto – vielä se on melko kallis, mutta onko 10-20 vuoden päästä? Toki polttokennoautokin on sähköauto, mutta virtaa siihen ei tarvitse ladata. Myös biopolttoaineissa on huima potentiaali, jos niin halutaan. Ja voi olla, että vaikkei haluttaisi, realismi ajaa tutkimaan ja kehittämään tulevaisuudessa muitakin vaihtoehtoja kuin sähköautoja.
Autoala julkaisi hiljattain päivitetyt käyttövoimatiekarttansa. Ennusteen mukaan vuonna 2030 autokannassamme voisi olla 600 000 ladattavaa autoa, joista noin 350 000 olisi pistokehybridejä ja noin 250 000 täyssähköautoa. Tämäkin ennuste voi olla optimistinen. Ja silti lukema on melko pieni, sillä Suomen autokanta on yli kolme miljoonaa autoa.
Viime aikoina meillä Suomessa on kuultu painavan oloiseksi tarkoitettuja puheenvuoroja siitä, että autokannan sähköistyminen tulee hyvin pian johtamaan käytettyjen polttomoottoriautojen vaihtohyvityksen romahtamiseen. Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio heitti MTV3:n kolumnissaan näille puheille kylmää vettä niskaan.
”Viime aikoina on kuultu myös joitain löysältä maistuvia heittoja polttomoottoriautojen arvon romahduksista. Arvioiden esittäjillä on epäilemättä ollut kaunis ajatus taustalla. Heitoilla on haettu paitsi julkisuutta, myös pyritty jouduttamaan teknologiamurrosta. Vaikutus tällaisilla pintapuolisilla arvioilla on kuitenkin päinvastainen. Jo nyt autonvaihtoa pohtiva kuluttaja on hämmennyksissä käyttövoimakeskustelun pyörteissä. Kun epävarmuutta lisätään, on luontainen selkäydinreaktio kuluttajalla lykätä autonvaihtoa ja jäädä seuraamaan tilanteen kehittymistä. Vaikka tulevaisuus on sähkön, perusteltu ennuste on, että vuonna 2030 kolmen miljoonan auton kannastamme noin 80 prosenttia on vielä polttomoottoriautoja”, Kallio kirjoitti osuvasti.
53 kommenttia