Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Sähköautot

Sähköauton 12 voltin akku on sen heikko lenkki – Täysi ajoakku ei auta, jos 12 voltin akku pääsee tyhjäksi vian seurauksena

Sähköautossa on kaksi akkua. Jos 12 V:n akku pääsee syystä tai toisesta tyhjäksi, auto ei pihahdakaan, vaikka ajoakku olisi ladattu täyteen.

19.3.2025 Tuulilasi

Jokatalvinen, netin keskustelupalstoilta tuttu ongelma: sähköauton akku on ladattu täyteen tai ei ole ainakaan tyhjä, mutta sitten tulee kova pakkanen ja auto kieltäytyy käynnistymästä. Auton laittaminen latausjohdon päähän ei auta. Pienen ihmettelyn jälkeen auto saadaan käyntiin vanhanaikaisella konstilla, eli antamalla 12 voltin akulle apuvirtaa.

Täyssähköautossa on kaksi sähköjärjestelmää ja kaksi akkua: 12 voltin akku ja korkeajänniteakku, jonka jännite on suuruusluokkaa 400 V tai 800 V. Korkeajänniteakun kapasiteetti on useita kymmeniä kilowattitunteja ja se vastaa polttomoottoriauton polttoainesäiliötä: sinne varastoidaan ajamiseen tarvittava energia. 12 V:n akku on yleensä perinteinen lyijyakku, kun korkeajänniteakku on litiumioniakku.

Vaikka autoa liikuttava moottori syö satojen volttien jännitettä, kaikki perinteinen autosähkötekniikka ja -elektroniikka toimii edelleen 12 voltin jännitteellä, navigaattorista ajovaloihin ja äänentoistosta keskuslukitukseen. Myös korkeajänniteakun lataamiseen liittyvät ohjainlaitteet on kytketty 12 voltin järjestelmään.

Polttoainesäiliö on vertauksena osuva: jos 12 voltin akku on tyhjä, perinteinen autokaan ei edes inahda, vaikka bensatankki olisi täysi. Sähköautossa voisi kuvitella, että 12 voltin akkua ladattaisiin automaattisesti korkeajänniteakusta, mutta näin ei aina tapahdu – mitä voi pitää suunnitteluvirheenä.

Apuvirtaa annetaan samalla tavalla kuin polttomoottoriautolle

Moni sähköauto on jatkuvasti tai säännöllisesti yhteydessä internetiin esimerkiksi puhelimella ohjattavan esilämmityksen takia. Tällöin 12 voltin akkua on pakko ladata säännöllisesti, vaikka autoa ei ajettaisi. Jos tätä toiminnallisuutta ei ole suunniteltu autoon, tai se toimii väärin eikä ota huomioon kovaa pakkasta tai akun kunnon heikkenemistä, lopputuloksena on kuollut 12 voltin akku ja apuvirtaa vaativa auto.

Mitään virallista rekisteriä ongelman vaivaamista automalleista ei ole, mutta ominaisuus on tuttu ainakin Hyundai Kona Electric ja Kia e-Niro -malleissa, samoin Volkswagenin ID-sarjalaisissa.

Oman lusikkansa soppaan voi heittää ilmalämpöpumppu, joka puhaltaa jo ennestään kylmää ulkoilmaa vielä kylmennettynä 12 voltin akkuun. Ja jos autolla ajetaan vain lyhyitä matkoja kaupungissa kovassa pakkasessa, 12 voltin akku ei ehdi latautua.

Äkkiseltään voisi ajatella, että 12 voltin akku on sähköautossa turha, koska 12 V:n sähköthän voisi tehdä DC/DC-muuttajan avulla korkeajänniteakusta jatkuvasti. Käytännössä näin ei tehdä monestakaan syystä. Ensinnäkin korkeajänniteakun kontaktorit pidetään turvallisuussyistä avattuna jos auto ei ole "käynnissä", eli korkeajänniteakku on erotettu sähköisesti muusta autosta. 12 voltin akkua tarvitaan näiden kontaktorien sulkemiseen (ja juuri tämä aiheuttaa auton hyytymisen jos 12 V:n akku on liian tyhjä). Irrottamalla 12 V:n akku autosta huoltotöiden ajaksi voidaan myös varmistaa, että järjestelmä pysyy pois päältä.

Vieläkin tärkeämpi syy on apulaitteiden toiminnan varmistaminen onnettomuus- ja vikatilanteessa. Korkeajänniteakun kontaktorit avataan onnettomuustilanteessa, ja 12 voltin akku varmistaa, että esimerkiksi hätävilkut saadaan päälle.

Apuvirran antamiseen tulee sähköautolla suhtautua kuten millä tahansa autolla: auton käyttöohjeesta selviää, onko se ylipäätään sallittua.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt