
Saab 9-3X Sport Combi vm. 2010 – Lajinsa viimeinen – Näin monella tavalla Saab oli aikaansa edellä
Saabeissa on aivan oma viehätyksensä, varsinkin nyt, kun merkki on enää muisto vain. Petri Tyrkkö kertoo, miksi jo Saab-harrastajien yhteisö itsessään on syy omistaa Saab.
Parkanolaisen Petri Tyrkön autoiluharrastus alkoi 1970- ja 1980-lukujen taitteessa.
– Silloin oli alan lehtien kautta amerikkalaisten autojen innostus päällä. Etenkin sämpyläcustomit, eli vuosimallien 1949–1951 Mercuryt, kolahtivat, mutta toki kaikki muukin vanha kalusto kiinnosti, kaiketi isältä opittuna. Silloisessa maailmassa niitä jenkkipelejä ei vain joka oksalla ollut Suomessa, ja maahantuontikin oli aivan utopiaa sen ajan autoverotuksen myötä.
– Antikvariaatista käsiin tulleessa ruotsalaisessa harrastelehdessä oli sarkastinen piirroskuva, jossa Saab 96:n kyljessä komeili: My ’49 Mercury… silloin se sitten avautui, eli tehdään niin kun Hot Rod kulttuurissa kuuluukin: hankitaan edullinen ja helposti saatava aihio, ja muokataan siitä oman mielen mukainen. Reilusti ennen ajokorttia olikin sitten jo Saab 96 hankittuna, ja sillä mentiin seitsemän ensimmäistä autoiluvuotta. On muuten edelleen tallella kyseinen yksilö.
Vetotapa
”Neliveto on ensimmäistä kertaa perheemme autossa. Kyllähän sen ominaisuudet luonnollisesti houkuttavat.”


Luotettavuus
”Perushuoltojen jälkeen 9-3X on toiminut hyvin, vaikkakin rajoittaa nyt tehoja hieman liian aikaisin ahtopaineen noustessa.”
Saabeissa on aivan oma viehätyksensä, varsinkin nyt, kun merkki on enää muisto vain. Passiiviset turvarakenteet ja monet tekniset ratkaisut olivat aikaansa edellä.
– Saabissa olivat kaikki perusasiat kunnossa. Ihmisen korjattavissa olevat rakenteet, riittävästi tilaa perheelle ja mukavasti suorituskykyä. Ainoa oikea talviauto, eli harrasteauto neljälle vuodenajalle. Monella jenkkiharrastajalla oli aikoinaan muuten talvisin 99:t ajokkeina. Eikä sovi unohtaa merkittävää osaa kotimaista ajoneuvoteollisuutta, joka toi maahamme teknologiakehitystä omalta osaltaan.
Tyrkkö on kuulunut Suomen Saab-Klubiin yli 30 vuotta.
– Se yhteisö itsessään on jo syy omistaa Saab. Olen ollut klubissa eri aikoina eri rooleissa, mutta vuodenvaihteessa luovuin henkilökohtaisista syistä puheenjohtajuudesta. Nyt olen vielä tämän vuoden Suomen Automuseoiden neuvottelukunnan puheenjohtajana. Sinne ajauduin kotikyläni Parkanon Seudun Mobilistien museohankkeen kautta.
Historia
”Tämä yksilö löytyi Cobartilta korvaamaan rouvan palveluksesta poistuvaa, muutaman vuoden vanhempaa Aero-mallia. Autossa oli vain käyntivikaa.”


2,0 l
Turboahdetun rivinelosen iskutilavuus on tarkalleen 1 998 cm3. B207R-koodin maltillisesti ahdettu luottopata tuottaa tässä muodossaan 210 hevosvoimaa.
Suhteellisen harvinainen 9-3X saapui perheeseen huutokaupasta.
– Meille ei kaiketi osteta mitään uutena ja ehjänä. Perheemme hovihankkijalta AVK:lta, tai siis sitä jo jokusen vuoden omistaneelta amerikkalaiselta Cobartilta, löytyi tämä yksilö korvaamaan rouvan palveluksesta poistuvaa, muutaman vuoden vanhempaa Aero-mallia. Perheemme nuoriso oli tarjontaa jo aiemmin seuraillut.
– Ei ollut kolaroitu, vain käyntivikainen, ja innostuneita huutajia ei kesälomien aikaan paljoa ollut, joten hinta pysyi hyvänä. Rekisteröintikatsastukseen piti etujousi laittaa, mutta muuten tämä yli 330 000 kilometriä kulkenut yksilö on palvellut siitä asti nöyrästi. Alun perushuoltojen jälkeen on toiminut hyvin, vaikkakin nyt rajoittaa tehoja liian aikaisin ahtojen noustessa. Koska ei tuota siitä vikakoodia, niin syyllistä siihen etsitään vielä.
Arvostus
”Kysehän on lähinnä kai siitä, kuinka monen vuoden päästä tämän sukupolven ajopelit alkavat taas kiinnostaa uuden ajan harrastajia.”

Koska Saabien valmistamisen loppumisesta on jo toista vuosikymmentä, teettää joidenkin mallien varaosien hankinta tiukkaa katselmusta tarjontaan niin varaosamyyjillä kuin verkkokaupoillakin.
Saab-Klubin foorumi toimii tässäkin hyvänä vinkkipaikkana sekä toimenpiteille että osahankinnalle. Silti osien saatavuudet verkossa vaihtelevat ajallisesti paljon ja loppuvat välillä täysin. Harvinainen neliveto edustaa pienempien Saabien osalta viimeistä korisarjaa.
– Sivukylillä asuvan pitää oppia selviytymään omilla resursseillaan nyky-Suomessa, Tyrkkö summaa.
Ennakointi
”Päivittäinen työmatka kaikissa keleissä, pääosin pimeän aikaan, on opettanut kunnioittamaan tiesäätä ja sen mukaan ajamista.”


Syntymätön sukupolvi
Saabin viimeiset vuodet GM:n ja uuden omistajan Spyker N.V.:n alaisuudessa olivat tuulisia. Ikääntyvää ja kapeaksi ajautunutta mallistoa yritettiin uudistaa kovalla vimmalla, mutta isännän suunnalta ei tahtonut järjestyä tarpeeksi resursseja kehitystyöhön.
Tärkeän 9-3-mallin kolmannen sukupolven suunnittelu oli alkanut jo GM:n aikana 2007, ja ensimmäiset savimallit uudesta autosta oli saatu valmiiksi. Mutta sitten, vuonna 2008, GM halusikin koko merkistä eroon.
Ensimmäinen ostajaehdokas oli Koenigsegg, mutta kauppa peruuntui 2009. Seuraavan vuoden helmikuussa Saab päätyi hollantilaiselle Spykerille, ja uuden pääjohtajan Victor Mullerin johdolla alkoi uuden 9-3:n suunnittelu.
Jason Castriotan muotoilema PhoeniX-konsepti esiteltiin Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa 2011, ja 9-3:n seuraajaa odotettiin kuin kuuta nousevaa. Sitä ennen Saabin tie nousi kuitenkin pystyyn kassavirtaongelmien vuoksi, ja yritys haettiin konkurssiin joulukuussa 2011.

Saab 9-3X Sport Combi 2.0T XWD vm. 2010
- Moottori R4 edessä poikittain, bensiini
- Iskutilavuus 1 998 cm3
- Teho 154 kW (210 hv) / 5 300 r/min
- Vääntö 300 Nm / 2 500 r/min
- Voimansiirto Neliveto, kuusinopeuksinen manuaalivaihteisto
- 0-100 km/h 8,5 s
- Huippunopeus 230 km/h
- Kulutus 8,6 l/100 km
- CO2-päästöt 207 g/km
- Mitat Pituus 4 670 mm, leveys 1 762 mm, korkeus 1 496 mm
- Akseliväli 2 675 mm, tankki 58 l
- Omamassa 1 710 kg, hinta 10 000-20 000 €
