Kaikki tuntuvat rakastavan klassikoita. Ne tarjoavat nostalgiatrippejä nuoruuteen, tulkitsevat tunteita paremmin kuin synteettiset ja tuulitunnelissa muotoillut nykyautot sekä myös kuulostavat ja tuoksuvat paremmalta; tai ainakin erilaiselta kuin uudet autot.
Näin on siis varsin luonnollista, että autonvalmistajat yrittävät herätellä vastaavia klassikkofiiliksiä myös uusien autojen kohdalla. Helpointa tämä on muotoilun ja yksityiskohtien kautta – varsinkin jos historiasta löytyy tuotteita, joista ammentaa inspiraatiota.
Yksi nykyisen retrobuumin alullepanijoita oli tietysti uusi Mini. Myös VW New Beetle käänsi aikoinaan päitä. Ja muistatte varmaan myös Chrysler PT Cruiserin, jota moni pitää juuri sinä autona, joka aloitti koko retrobuumin. Ja tietysti on vielä Ford Mustang, joka palautti muskelibuumin ensin Amerikkaan, sitten myös muualle.
Aina ei uutuudella kuitenkaan hurmata – etenkään sen alkuperäisen auton omistajia, ja etenkin jos tuotteella tavoitellaan selkeästi erilaista kohderyhmää. Tästä esimerkiksi voi nostaa uuden Land Rover Defenderin, jolla on oikeasti aika vähän yhtäläisyyksiä alkuperäisen Defenderin työkalumaiseen historiaan.
Vielä etäämmälle alkuperäisestä historiallisesta mallista mennään silloin, kun retroillaan sähkön kera. Paras esimerkki tästä lienee VW ID. Buzz. Sekään ei varmasti innosta kaikkia vanhan hippibussin omistajia, mutta ID. Buzzilla on täydet mahdollisuudet ottaa modernin hippibussin rooli uuden sukupolven sydämissä. Sähkö on tullut autoihin jäädäkseen, ja ID. Buzzilla VW seuraa kilpailijoidensa retromenestystä.