Tuulilasi

Renault voi joutua Ranskassa oikeuteen päästöhuijauksesta


Ranskalainen tutkinta Renaultin väitetyistä päästöjä koskevista huijauksista on askeleen lähempänä mahdollisia oikeustoimia sen jälkeen, kun tekninen raportti vahvisti, että osa sen dieselmoottoreista aiheuttaa enemmän päästöjä todellisessa ajossa kuin testiolosuhteissa.
Kuvat All Over Press

Sen jälkeen, kun Volkswagen vuonna 2015 tunnusti peukaloineensa dieselmoottoreitaan päästölukemia vääristelevillä ohjelmistoilla huijatakseen Yhdysvalloissa suoritettavia päästötestejä, useat Euroopan maat käynnistivät tutkimuksia asiasta.

Tutkimuksissa on havaittu normaaliajon aikaisten typen oksidien (NOx) päästöjen ylittävän yli kymmenen kertaa sallitun rajan joissain Opelin, Renaultin ja Fiat Chryslerin malleissa. Lisäksi havaittiin, että päästöjä väärentävien ohjelmistojen käyttö on ollut laajamittaisempaa kuin aiemmin on kuviteltu.

Vuosina 2016-2017 ranskalaiset syyttäjät avasivat rikostutkinnat, jotka kohdistuivat Volkswagenin, Renaultin, PSA:n ja Fiat Chryslerin toimiin. Nämä tutkinnat ovat yhä käynnissä.

Renaultin edustaja ilmoitti, ettei yritys voi kommentoida viimeisintä raporttia, koska se ei ole vielä nähnyt kyseisiä tutkimustuloksia.

"Renaultin autoissa ei ole päästölukemia vääristeleviä ohjelmistoja ja autot on virallisesti vahvistettu voimassa olevien määräysten mukaisiksi", Renaultin puhemies sanoi Le Mondelle.

Ranskan liikennealan tutkimislaitoksen ISAT:n tutkimuksessa vahvistettiin aiemmat havainnot, että Renaultin Clio- ja Captur-mallien moottoriohjelmistot sulkivat yhden päästöjenhallinnan muodon sellaisissa ilman lämpötiloissa, joita ei vallitse virallisten päästötestien aikana, mutta kylläkin päivittäisen käytön aikana.

Julkaistu: 16.5.2019