Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Renault Scenic E-Tech – Tila-auton kekseliäät ratkaisut kompaktissa katumaasturissa

Viidennen sukupolven Scenicin valtteina ovat toimintamatka, kekseliäät sisätilan ratkaisut ja erinomainen multimediajärjestelmä. Valitettavasti autosta ei saada nelivetoista versiota, joka olisi ollut miellyttävä lisä tänne Pohjolaan.

23.9.2024 Tuulilasi

Heti sisälle istuttaessa ohjaamo tuntuu kovin tutulta. Visuaaliset erot pikkuveli Megane E-Techiin nähden ovat minimaaliset – ja oikeastaan hyvä niin, sillä multimediajärjestelmä, ergonomia ja yleinen toimivuus ovat jo kaksi vuotta sitten esitellyssä Meganessakin korkealla tasolla. Mutta Scenic on pikkuveljeään peräti 27 senttimetriä pidempi, joten tilaa on hulppeasti enemmän.

Perinteinen tila-automaisuus on silti lähinnä etäinen muisto edellisen vuosituhannen puolelta. Käsitys perheautosta on mullistunut, emmekä enää puhu epätrendikkäästi tila-autoista vaan pikemminkin sulavalinjaisista katumaastureista. Tila-auton erillisistä liukuvista takaistuimista luovuttiin jo neljännen sukupolven yhteydessä vuonna 2016. Ne toisivat aivan liikaa painoa autoon, ja laatikkomainen muotoilu puolestaan tuhoaisi tarkkaan suunnitellun aerodynamiikan.

Renault Scenic E-Techin multimediajärjestelmä ja 12 tuuman näyttö ovat alan ehdotonta parhaimmistoa. Fyysinen nappi piippausten poiskytkemiseen on tervetullut ratkaisu.
Renaultin multimediajärjestelmä ja 12 tuuman näyttö ovat alan ehdotonta parhaimmistoa. Fyysinen nappi piippausten poiskytkemiseen on tervetullut ratkaisu.
Renault Scenic E-Techin "takkatulesta" voi nauttia muun muassa autopesussa tai pikaruokaravintolan pihalla.
”Takkatulesta” voi nauttia muun muassa autopesussa tai pikaruokaravintolan pihalla.

Tästä huolimatta Scenicin pohjana on haluttu säilyttää tilan tuntu ja kekseliäisyys, joka siivitti alkuperäisen 90-luvun Scenicin menestystä. Autoon voi ruksata lisävarusteena Solarbay-panoraamakaton, jonka saa himmennettyä tai kirkastettua osa kerrallaan sähköisesti. Takamatkustajien mukavuuteen on panostettu Ingenious-kyynärnojalla, joka tarjoaa latausportteja, telineen älylaitteelle ja säilytystilaa tavaroille sekä juomille. Tämä osoittautui erittäin toimivaksi ratkaisuksi.

Hinnat alkaen -malli, eli Evolution, sisältää peruutuskameran ja vakionopeudensäätimen kaltaiset normaalit varusteet, mutta suuremman ajoakun ja moottorin saa mukaan vasta Techno- varustetasosta alkaen. Koeajamamme Iconic lisää pakettiin kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuljettajan penkille sähkösäädöt muistilla, sekä hierontaominaisuuden. Harman Kardonin äänentoistojärjestelmä tulee tässä paketissa vakiona ja ulkonäköön ja sisustan verhoiluun on tuotu lisää yksityiskohtia. Hifistelyllä on hintansa – automme hintalapuksi lyödään lopulta huimat 57 650 euroa.

Kaikissa malliversioissa on etupenkkien istuinlämmitys, lämmitettävä ratti ja 22 kW:n Type 2 – lataus.

Scenicin tila-automaisuus ei välttämättä ole kadonnut, vaan muuttanut muotoaan. Perheiden tarve liukuvista takapenkeistä on muuttunut tablettitelineiksi, latausporteiksi ja kestäväksi kehitykseksi. Kierrätys onkin yksi auton valttikorteista. Yli 90% akussa käytetystä koboltista, nikkelistä ja litiumista on Renaultin mukaan kierrätettävissä.

Renault Scenic E-Techin etupenkit ovat pehmeät ja tarvittaessa myös hierovat.
Scenicin etupenkit ovat pehmeät ja tarvittaessa myös hierovat.
Renault Scenic E-Techin takapenkillä jalkatilaa on kiitettävästi, mutta istuma-asento jää aikuiselle turhan matalaksi.
Takana jalkatilaa on kiitettävästi, mutta istuma-asento jää aikuiselle turhan matalaksi.

Plussaa

  • Tilan määrä

  • Kiitettävä kantama

  • Hyvä multimediajärjestelmä

Miinusta

  • Ei nelivetoa

  • Lisävarusteiden hinnoittelu

Renault Scenic E-Techin tavaratila on iso ja poikkeuksellisen syvä.
Tavaratila on iso ja poikkeuksellisen syvä.
Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt