
Renault Scenic E-Tech – Tila-auton kekseliäät ratkaisut kompaktissa katumaasturissa
Viidennen sukupolven Scenicin valtteina ovat toimintamatka, kekseliäät sisätilan ratkaisut ja erinomainen multimediajärjestelmä. Valitettavasti autosta ei saada nelivetoista versiota, joka olisi ollut miellyttävä lisä tänne Pohjolaan.
Heti sisälle istuttaessa ohjaamo tuntuu kovin tutulta. Visuaaliset erot pikkuveli Megane E-Techiin nähden ovat minimaaliset – ja oikeastaan hyvä niin, sillä multimediajärjestelmä, ergonomia ja yleinen toimivuus ovat jo kaksi vuotta sitten esitellyssä Meganessakin korkealla tasolla. Mutta Scenic on pikkuveljeään peräti 27 senttimetriä pidempi, joten tilaa on hulppeasti enemmän.
Perinteinen tila-automaisuus on silti lähinnä etäinen muisto edellisen vuosituhannen puolelta. Käsitys perheautosta on mullistunut, emmekä enää puhu epätrendikkäästi tila-autoista vaan pikemminkin sulavalinjaisista katumaastureista. Tila-auton erillisistä liukuvista takaistuimista luovuttiin jo neljännen sukupolven yhteydessä vuonna 2016. Ne toisivat aivan liikaa painoa autoon, ja laatikkomainen muotoilu puolestaan tuhoaisi tarkkaan suunnitellun aerodynamiikan.


Tästä huolimatta Scenicin pohjana on haluttu säilyttää tilan tuntu ja kekseliäisyys, joka siivitti alkuperäisen 90-luvun Scenicin menestystä. Autoon voi ruksata lisävarusteena Solarbay-panoraamakaton, jonka saa himmennettyä tai kirkastettua osa kerrallaan sähköisesti. Takamatkustajien mukavuuteen on panostettu Ingenious-kyynärnojalla, joka tarjoaa latausportteja, telineen älylaitteelle ja säilytystilaa tavaroille sekä juomille. Tämä osoittautui erittäin toimivaksi ratkaisuksi.
Hinnat alkaen -malli, eli Evolution, sisältää peruutuskameran ja vakionopeudensäätimen kaltaiset normaalit varusteet, mutta suuremman ajoakun ja moottorin saa mukaan vasta Techno- varustetasosta alkaen. Koeajamamme Iconic lisää pakettiin kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuljettajan penkille sähkösäädöt muistilla, sekä hierontaominaisuuden. Harman Kardonin äänentoistojärjestelmä tulee tässä paketissa vakiona ja ulkonäköön ja sisustan verhoiluun on tuotu lisää yksityiskohtia. Hifistelyllä on hintansa – automme hintalapuksi lyödään lopulta huimat 57 650 euroa.
Kaikissa malliversioissa on etupenkkien istuinlämmitys, lämmitettävä ratti ja 22 kW:n Type 2 – lataus.
Scenicin tila-automaisuus ei välttämättä ole kadonnut, vaan muuttanut muotoaan. Perheiden tarve liukuvista takapenkeistä on muuttunut tablettitelineiksi, latausporteiksi ja kestäväksi kehitykseksi. Kierrätys onkin yksi auton valttikorteista. Yli 90% akussa käytetystä koboltista, nikkelistä ja litiumista on Renaultin mukaan kierrätettävissä.


Plussaa
Tilan määrä
Kiitettävä kantama
Hyvä multimediajärjestelmä
Miinusta
Ei nelivetoa
Lisävarusteiden hinnoittelu

