Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Video: Renault Rafale on ketterä tyyliniekka, joka saa erikoismaininnan lasikatostaan – Yksi miinus löytyy takapenkiltä

Renaultin uusi lippulaiva tottelee nimeä Rafale. Asiakas voi valita nelivetoisen plugarin tai etuvetoisen täyshybridin.

5.8.2025 Tuulilasi

Katso video: Renault Rafale PHEV 4x4 300 Atelier Alpine 4Contr

Rafale edustaa yhtä hämmentävimmistä autotyypeistä: coupemaista katumaasturia. Sellainenhan oli myös numeroa pienempi Arkana, joka on jo poistunut Suomen markkinoilta, kun myynti ei lähtenyt vetämään.

Rafalen muotoilussa on toki onnistuttu, eikä lopputuloksessa ole mitään kummasteltavaa – tähän suuntaanhan automaailmassa on jo pitkään kuljettu. Renaultilla vain pikkuauto Clio on säilyttänyt perinteisen, matalamman ulkokuorensa.

Rafale ei muuten ole suurin Renault – sisarmalli Espace vie voiton vertailussa – mutta Rafalesta on haluttu tehdä malliston ylellisin versio. Nyt kamppaillaan raskaassa sarjassa painoluokan parhaita vastaan.

Etupenkit ovat erinomaiset. Ratin säätövaroissa piisaa, joten ajoasennosta saa optimaalisen.

Voimalinjavaihtoehtoja on kaksi: etuvetoinen täyshybridi (200 hv) ja nelivetoinen ladattava hybridi (300 hv). Plugari on selvästi kalliimpi, mutta toisaalta mukana tulee vakiovarusteisia hienouksia, kuten nelipyöräohjaus ja aktiivinen iskunvaimennus.

Takapenkillä on muuten mukavan väljää, mutta isokenkäiset saavat taiteilla varpaiden kanssa.

Rafale on eräs viimeisistä uusista lataushybrideistä, jotka saatiin tyyppihyväksyttyä EU:n vanhoilla päästömittausperiaatteilla; pelisäännöthän muuttuivat vuodenvaihteessa. Nykystandardeilla tämänkin plugarin hinta nousisi Suomen päästöperusteisessa autoverotuksessa selvästi. Jossain vaiheessa päästöt tultaneen räknäämään uuden laskuopin mukaisiksi, mutta se on sitten sen ajan murhe.

Yleisilmeeseen ja laadun tuntuun on panostettu. Ämpärimuovia ei tästä ohjaamosta löydy.

Ohjaamossa näkyy Renaultin nykyinen muotokieli: näyttöpaneelit sulautuvat yhteen ja valikot ovat selkeitä. Käytettävyyttä on tuettu fyysisillä säätimillä; esimerkiksi ilmastointia voi säätää vanhan liiton malliin, mikä on aina hienoa. Auton säätöjä voi mukauttaa tietoviihdenäytön kautta helposti, ja yksi painike mahdollistaa omien asetusten käyttöönoton ajon alussa.

Erityismaininnan ansaitsee sähköisesti himmenevä lasikatto. Ei mikään välttämättömyysvaruste, mutta onhan siinä tyyliä! Ja kyllä autossa ehtaa premium-henkeä muutenkin on. Tilat ovat hyvät: vain takamatkustajan varvastilat käyvät vähiin, jos etupenkki on säädetty alimmaiseen asentoonsa.

Hienoa nykytekniikkaa: sähköisesti portaittain himmenevä lasikatto!
Tavaratila on asiallinen (537 l), mutta lataushybriditekniikka vaatii toki veronsa. Etuvetoisessa perusmallissa kontti on peräti 627-litrainen.

Nelipyöräohjauksen ansiosta Rafale on erittäin ketterä käännellä. Tämä ei kuitenkaan tee autosta millään lailla hermostunutta. Meno on varmaa ja vakaata. Teknisesti monimutkainen monitilavaihteisto toimii kuin ajatus, eikä kuljettajan tarvitse kuin painaa pedaalia syvemmälle, jos haluaa lisää kyytiä.

Renault Rafale PHEV 4x4 300 Atelier Alpine 4Contr

  • Moottori Rivi-3, turbo, sähkömoottori
  • Iskutilavuus 1199 cm3
  • Teho 221 kW (300 hv)
  • Vääntö 230 Nm
  • Voimansiirto Automaatti, neliveto
  • 0−100 km/h 6,4 s
  • Huippunopeus 180 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 0,9 l/100 km
  • CO2-päästöt 19 g/km
  • Mitat Pituus 4712 mm, leveys 1866 mm, korkeus 1613 mm, akseliväli 2738 mm, perävaunu 750/1500 kg tavaratila 537 l, omamassa 2 009 kg
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 52 690 €, mallisto alkaen: 41 390 €

Kenelle?

Tyylitietoiselle. Coupe-SUV ei ole nykymaailmassa mikään suuri erikoisuus, mutta Renaultin tulkinta tästä korimallista on harvinaisen onnistunut.

Ajettavuus

Ohjaustunto on hivenen ohkainen, mutta loistava alusta – joka onnistuu olemaan samaan aikaan jämäkkä ja mukava – paikkaa tilanteen. Nelipyöräohjaus tekee Rafalesta tosi ketterän.

Tilat

Ohjaamossa on ison auton tuntua. Penkit ovat hyvät ja ajoasento mainio. Takana on hyvät tilat kolmelle täysikasvuisellekin, jos vain saa varpaat ujutettua etupenkin alle. Tavaratila on passeli.

Suorituskyky

Voimaa on mukavasti ja voimantuntua vielä mukavammin. Renaultin monitilavaihteisto on teknisesti monimutkainen, mutta toimii käytännössä erittäin sutjakasti. Jalkoihin ei tarvitse jäädä. Neliveto näyttää kyntensä talvella.

Kokonaisuus

Pakettia voi pitää onnistuneena. Ajoakku on isohko (22 kWh), mutta sähkönkulutus on aika suurta – noin 27 kWh/100 km tienoilla – mikä rajoittaa sähkökantaman 60-70 kilometriin. Se toki riittää monille.

Plussaa

  • Ketteryys

  • Hieno voimalinja

Miinusta

  • Takamatkustajien varvastilat

  • Sähkönkulutus

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt