
Renault Austral 1,2 TCe E-Tech Full Hybrid 200 Iconic Esprit Alpine
- Moottori Rivi-3, bensiini + sähkö
- Iskutilavuus 1 119 cm3
- Teho/vääntö 146 kW (200 hv) / 205 Nm
- Voimansiirto Etuveto, automaattivaihteisto
- 0−100 km/h 8,4 s
- Huippunopeus 180 km/h
- Yhd. EU-kulutus 4,9 l/100 km
- CO2-päästöt 109 g/km
- Mitat Pituus 4 510 mm, leveys 1 825 mm, korkeus 1 618 mm, akseliväli 2 667 mm, tavaratila 430–1 455 l
- Omamassa 1 517 kg
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: -
Kenelle?
Kompaktia, silti tilavaa katumaasturia hakevalle. Kaupungissa kilometrit taittuvat edullisesti hybridivoimalinjan ansiosta. Ei tarvitse (eikä voi) ladata.
Renaultin katumaasturiuutuus on odotettu korvaaja heikosti menestyneelle Kadjarille. Kuten Kadjar, myös Austral sijoittuu kokonsa puolesta C-segmenttiin, eli yleisimpään katumaasturiluokkaan. Viimeiset kaksi vuotta ranskalaismerkki on kertonut panostavansa juuri tämän kokoluokan autoihin. Näin on toimittu jo täyssähköisen Megane E-Techin ja hybridimalli Arkanan kanssa.
Australin ohjaamo on saanut voimakkaita vaikutteita Megane E-Techin ohjaamosta. Hyvä niin, sillä sähkö-Megane loistaa juurikin sisustan ja Googleen pohjautuvan käyttöjärjestelmän laadulla ja ominaisuuksilla.
Ajoakku on sijoitettu fiksusti kuljettajan istuimen alle, joten takapenkkiläisten mukavuuden kustannuksella ei leikitä. Todella pehmeästi kulkeva Austral saa ainoan mukavuuteen kohdistuvan miinuspisteen hybridijärjestelmän toiminnasta. Auto tuntuu miettivän tilanteeseen sopivaa vaihdetta aavistuksen toivottua kauemmin, kun käyttövoimaa vaihdetaan kiihdyttäessä ja jarruttaessa.
Malliston suosituimmaksi versioksi povataan Suomessa E-Tech full hybrid-tekniikalla varustettuja malleja. Näitä täyshybridiautoja vauhdittaa 1,2-litrainen, kolmisylinterinen turbokone (130 hv) ja 68-hevosvoimainen sähkömoottori. Yhteistehoa on versiosta riippuen 140 tai 200 hummaa.
Myös manuaalivaihteinen versio tulee saataville.
Lisävarusteena on saatavilla 4Control Advanced, joka tuo autoon nelipyöräohjauksen. Takapyörät kykenevät kääntymään viisi astetta vastakkaiseen suuntaan ja pienentämään kääntösäteen pikkuautolle ominaiseen 10,1 metriin. E-Tech full hybrid -mallin osalta jarrullinen perävaunumassa on suomalaisittain kiitolliset 1500 kg.
Renault Groupiin kuuluvan Alpine urheiluautomerkin peruja on Esprit Alpine-varustepaketti. Visuaalisiin muutoksiin keskittyvä varustepaketti tuo mukanaan mattavärin, mustan ulkokaton, 20-tuumaiset kevytmetallivanteet ja roimasti alcantaraa sekä Alpine-logoja. Australin saa siis halutessaan varsin koreasti varusteltuna ja koristeltuna, mutta uusien innovaatioiden hintalaput saattavat karkottaa osan ostajista muualle. Tämä selviää tarkemmin, kun hinnastot julkaistaan ensi keväänä.