
Porsche 718 Boxter Style Edition – Kun konservatiiveilla menivät kahvit väärään kurkkuun
Porsche lanseerasi vuosi sitten Style Edition -version Boxterista. Ajankohta näyttävän värisen auton esittelyyn oli osuva. Kaikki pöhisivät tuolloin Barbie-elokuvasta.
Maailma on erilainen. Tytöissä on energiaa, ja pojat ajavat pastellinvärisillä sähköautoilla. Ja hyvä niin. Muutos on maailmankaikkeuden väistämätön voima.
Nukkemaailmassa on myös osattava käsitellä muutoksia. Barbie on ollut aina stara, Ken vain hänen ekstransa, eräänlainen lisävaruste. Siksi Ken esittää itselleen yhä useammin kysymyksiä kuten: kuka minä olen, miksi minä olen, miksi polttomoottorit lopetetaan, miksi Barbiella on kaikki kivat lelut?

Barbien upea autokokoelma
Barbiella on bensaa suonissaan. Hänen talliinsa on kertynyt 65 vuoden aikana sellaisia autoja kuin vuoden 1957 Chevrolet Bel Air, vuoden 1962 Austin Healey 3000 Mk II – Barbien ensimmäinen auto – tai saman vuosimallin Mercedes-Benz SL 190. Corvetteja Barbiella on eri vuosikymmeniltä; vuoden 1956 pinkki auto on hänelle erittäin rakas. Amerikkalaisen idolin pitää ajaa amerikkalaisella ikonilla.
Hieman uudemmista trendimenopeleistä Barbien tallista löytyvät mm. Fiat 500 ja VW New Beetle. Arkiajoihin kelpaa myös Volvo V70.
Yksityisetsivä Magnum teki Ferrari 328 GTS:stä legendan, joten myös Barbien piti saada sellainen talliinsa. Myös 355 GTS löytyy; kuten myös pinkki avonainen Rolls-Royce.
Avoautot ovat aina olleet lähellä Barbien sydäntä. Pitkä tyttö tarvitsee tilaa. Barbien kokoelmista löytyy kaunottaria: BMW Z8, V12 Jaguar XJS, Musse GT ja VW “Jazzie” Rabbit eli Golf Cabriolet. Barbie omistaa myös pari Porschea: 964 Cabrion ja ensimmäisen sukupolven Boxsterin.
Klassikoiden hintoihin erikoistunut Hagerty on jopa laskenut Barbien kokoelman arvon, vajaat 15 miljoonaa euroa! Ai miksi niin paljon? Koska kokoelmasta löytyy myös F1 Ferrari Michael Schumacherin dominointiajoilta. Se on arvokkaampi kuin koko muu kokoelma yhteensä.


Ken haluaa myös
Tästä kokoelmasta Porschet ovat aina kiinnostaneet Keniä. Olisi kiva päästä itse rattiin, ei vain istua paidattomana objektina pelkääjän paikalla.
Niinpä Ken pistää kerrankin haisemaan ja hankkii jotain, jolla hän voi ilmaista itseään. Uuden leffan tuotoista on pamahtanut jo tilille kiva bonus.
Porsche lanseerasi vuosi sitten Style Edition -version Boxsterista. Konservatiiveilla menivät kahvit väärään kurkkuun, vapaamieliset ylistivät Zuffenhausenin rohkeutta. Ajankohta näyttävän värisen auton esittelyyn oli toki osuva. Kaikki pöhisivät jo silloin piakkoin teattereihin ilmestyvästä Barbie-elokuvasta.
Historiaa hyvin tuntevat besserwisserit tosin muistavat, ettei erikoisversion Ruby Star Neo -värillä ole mitään tekemistä Barbien kanssa. 964 Carrera RS Clubsportin sai aikoinaan lähes tällä samalla värillä, tarkemmin Rubystone Red -sävyisenä.
Kenille tämä on ihan samantekevää. Hän rakastuu väriin heti. Tuo olen minä, jysähtää heti ensinäkemällä Kenin tajuntaan. Ei muuta kuin autokaupoille.
Teknisesti Style Edition on täysin yhteneväinen tavallisen Boxsterin kanssa. Kaikki lisukkeet ovat puhtaasti optisia. Yksityiskohdista näyttävimmät ovat ulkovärin ohella valkoiset vanteet. Porscherwisserit tuntevat lookin GT4:stä ja Spyderista. Keulalla on tuplaksenonit vakiona, ja takapuskurin alta kurkistavat sporttisen pakosarjan mustat pakoputken päät.

Harmaa ohjaamo
Ohjaamo on ulkokuoreen verrattuna pliisu, mutta näinhän se monesti Porschen kohdalla on. Myös varustelista on melko vaatimaton. Ihmisiä houkutellaan varusteruksitteluun autokuumeen iskiessä. Porschessa on tosin sen verran fiilistä jo itsessään, ettei sitä tarvitse turhilla hiluvitkuttimilla enää lisää hakea.
Kuskin takana surraa kaksilitrainen nelonen, joka on kyvykkyytensä todistanut. Ja rehellisyyden nimissä 300 heppaa on Kenille ihan riittävästi. Ja vaikka kone ei hengitä vapaasti, se kiertää kivasti tarjoten hieman vaparin tuntua. Täysi hevostalli löytyy 6500 kierroksen kohdalla. Rajoitin tulee vastaa tuhat kierrosta ylempänä.
Ja normaaliajossa Ken arvostaa turbon vääntöä, 390 Nm heti kohta 2000 kierroksen jälkeen säästää käsitöitä manuaaliversion kohdalla. Se on kätevää luu ulkona kruisaillessa.
Ken ei ole oikein tottunut manuaaleihin, mutta ymmärtää niiden kuuluvan urheilullisempiin autoihin. Toki turbon luonteen myötä voidaan manuaalin järkiperäisyys aina kyseenalaistaa.


Hauska ajettava
Ken rakastuu heti Boxsterilla ajamiseen. Tukka hulmuaa, mieli on vapaa. Kerrankin hän saa olla stara. Auto kääntyy ketterästi kurveissa, kaasun painallus aiheuttaa muljahduksia pyykkilautavatsan pohjassa ja ratti istuu hyvin käteen. Vaihteiden vaihtaminen itse antaa myös sellaisen tunteen, että kuski ajaa autoa eikä toisinpäin. Ken tuntee olevansa enemmän yhteydessä tämän auton kuin Barbien kanssa. Barbiella on aina niin kiire uransa kanssa.
Boxsterin ja Caymanin Style Edition -mallit jäänevät myös historiankirjoihin, koska ne on luultavimmin mallisarjansa viimeiset pelkästään polttomoottorin voimin liikkuvat edustajat. Seuraajien voimalinjaan lisätään jo sähköä. Ken on siis aloittanut jo oman autokokoelmansa keräämisen.