Tuulilasi

Eipäs unohdeta polttomoottoreita – Tuulilasin 3 suosikkia: Cosworth, Ferrari, Toyota

Eipäs unohdeta polttomoottoreita – Tuulilasin 3 suosikkia: Cosworth, Ferrari, Toyota
Sähköautojen hypetyksessä monelta tuntuu unohtuvan, että maailmassa valmistetaan vielä erittäin hienoja polttomoottoreita. Bensaa polttavia insinöörityön taidonnäytteitä ei todellakaan kannata julistaa kuolleeksi aivan vielä. Tässä suosikkimme.
Julkaistu: 10.5.2022

Muistatteko vielä Gordon Murrayn? Tuo eteläafrikkalainen nero työskenteli vuosina 1987–91 McLarenin F1-tiimille ja rakensi sen jälkeen McLaren F1 -superauton. Tämän vuoden alussa herra paljasti uudet superautonsa, jotka kantavat mallinimiä T.33 ja T.50. Niitä molempia vauhdittaa Cosworthin nelilitrainen V12. T.33:ssa tehoa on 615 hevosvoimaa ja T.50:ssä 663 heppaa. Lukemat eivät ole sinänsä mahtipontisia, mutta kun niitä ympäröivä auto painaa alle tuhat kiloa, on kyyti kylmää. Ja kuski istuu luonnollisesti keskellä autoa hallinnoimassa kaikkea.

Myös Ferrari tunnetaan kiljuvista moottoreistaan, joten monella meni kahvi väärään kurkkuun, kun Maranello kertoi ottavansa V6-moottorin taas käyttöön autoissaan. Ei kannata pelästyä, radalla uutta 296 GTB:tä ajaneena voimme vain ylistää moottoria. 120 asteen kulmaan rakennetun veen keskellä on kaksi turboahdinta, jotka kiertävät 180 000 r/min. Turboviivettä ei ole, koska polttomoottorin tukena on vielä 167-heppainen sähkömoottori takaamassa loputtoman ja välittömän voiman sekä tehon tunteen.

Entäpä vielä puolet vähemmän sylintereitä? Toyota GR Yariksen 1,6-litrainen kolmipytty ei jätä ketään kylmäksi. Tehoa ja vääntöä löytyy 261 hv ja 360 Nm, ja kaikki tuo puhti sekä voima välitetään tien pintaan jokaisen neljän pyörän välityksellä. Keski-Suomen mutkaiset soratiet kutsuvat!

1. T.33/T.50

Cosworthin nelilitrainen V12-moottori on sekä kompakti että kevyt ja tuottaa tehoa enimmillään 663 heppaa. Moottorin ympärille on kasattu vielä kevyt ja aerodynaamisesti erittäin tehokas urheiluauto.

2. Ferrari 296 GTB

Ferrari otti V6:n taas käyttöön, ja kahdella turbolla höystettynä tuo kolmilitrainen voimala kehittää 663 hevosvoimaa eli huimat 221 hv per litra. Moottori on mekaanisesti uskomaton taidonnäyte uusine metalliseoksineen ja palotapahtuman hallintoineen. Ja se vielä kuulostaa upealta!

3. Toyota GR Yaris

Sylintereitä puolet vähemmän kuin Ferrarissa, mutta ajamisen hauskuudessa tämä ei tunnu – lisäksi hupi saadaan huomattavasti pienemmällä sijoituksella. Tehoa taikamoottorissa on 261 heppaa 6500 kierroksen kohdalla. Kolmipytyn murinoissa on oma viehätyksensä.

1 kommentti