
Muistatteko vielä Gordon Murrayn? Tuo eteläafrikkalainen nero työskenteli vuosina 1987–91 McLarenin F1-tiimille ja rakensi sen jälkeen McLaren F1 -superauton. Tämän vuoden alussa herra paljasti uudet superautonsa, jotka kantavat mallinimiä T.33 ja T.50. Niitä molempia vauhdittaa Cosworthin nelilitrainen V12. T.33:ssa tehoa on 615 hevosvoimaa ja T.50:ssä 663 heppaa. Lukemat eivät ole sinänsä mahtipontisia, mutta kun niitä ympäröivä auto painaa alle tuhat kiloa, on kyyti kylmää. Ja kuski istuu luonnollisesti keskellä autoa hallinnoimassa kaikkea.
Myös Ferrari tunnetaan kiljuvista moottoreistaan, joten monella meni kahvi väärään kurkkuun, kun Maranello kertoi ottavansa V6-moottorin taas käyttöön autoissaan. Ei kannata pelästyä, radalla uutta 296 GTB:tä ajaneena voimme vain ylistää moottoria. 120 asteen kulmaan rakennetun veen keskellä on kaksi turboahdinta, jotka kiertävät 180 000 r/min. Turboviivettä ei ole, koska polttomoottorin tukena on vielä 167-heppainen sähkömoottori takaamassa loputtoman ja välittömän voiman sekä tehon tunteen.
Entäpä vielä puolet vähemmän sylintereitä? Toyota GR Yariksen 1,6-litrainen kolmipytty ei jätä ketään kylmäksi. Tehoa ja vääntöä löytyy 261 hv ja 360 Nm, ja kaikki tuo puhti sekä voima välitetään tien pintaan jokaisen neljän pyörän välityksellä. Keski-Suomen mutkaiset soratiet kutsuvat!