Tuulilasi

Polttoaineen hinnannousu kurittaa kuljetusalaa – SKAL: ”Ratkaisu ammattidiesel, joka on käytössä 11 Euroopan maassa, mutta ei Suomessa”

Polttoaineen hinnannousu kurittaa kuljetusalaa – SKAL: ”Ratkaisu ammattidiesel, joka on käytössä 11 Euroopan maassa, mutta ei Suomessa”
Suomessa kuljetetaan tieverkolla eniten tavaroita asukasta kohden koko EU:ssa. Kuljetusyritykset alkavatkin olla hankalassa tilanteessa, kun kustannukset nousevat ja jopa dieselin litrahinta lähestyy kahta euroa.
Julkaistu: 1.2.2022

Polttoaineiden hinnannousu on puhuttanut tavallisia autoilijoita jo pitkään, mutta tilannehan koskettaa luonnollisesti myös liikenteen ammattilaisia. Miten kuljetusalan yritykset tulevat selviämään tilanteesta? Suomen Kuljetus ja Logistiikka-alan SKAL ry:n puheenjohtaja Jani Ylälehto, onko pian edessä jopa konkurssiaalto?

– Ei tässä nyt ihan vielä usko ole mennyt, mutta onhan tämä polttoaineiden hinnannousu ollut tosi hurjaa ja alkaa näkyä yritysten kassoissa. Vielä ei ole kiirinyt viestejä, että yritykset olisivat henkitoreissaan. Mutta kyllä tämä tilanne pitkälle jatkuessaan tulee näkymään dramaattisemmin.

Millaisia vaikutuksia tilanteella voi olla esimerkiksi ruoan ja päivittäistavaroiden hintaan? Johonkinhan ne yritysten lisääntyneet kustannukset on siirrettävä?

– Kyllä ne siirtyvät hintoihin ainakin jossain määrin. Osalla yrittäjistä on automaattisia klausuuleja tämän vuoksi sopimuksissaan, osalla taas ei ole. Ongelma on siinä, että hintoja tarkastellaan aina viiveellä, esimerkiksi kuukauden tai parin välein. Raju polttoaineen hintojen nousu ei siis heti näihin sopimuksiin vaikuta. Kyllä monen yrittäjän katteesta ainakin osa menee nyt harakoille – anteeksi sanaleikki... Etenkin talvikelit ja hinnannousu on huono yhdistelmä. Polttoaineenkulutus kasvaa ja hinta nousee samalla.

Jani Ylälehto, puheenjohtaja, Suomen Kuljetus- ja Logistikka-ala Skal ry.

Mikä olisi hyvä ratkaisu tilanteeseen? Polttoaineiden hintojen kohdallahan ei näy oikeastaan käännettä laskuun ainakaan ihan pian.

– Tärkeää olisi, että tähän päälle ei nyt rakennettaisi mitään kotikutoisia lisäveroja. Suomi on EU:n kuljetusintensiivisin maa, meillä hintojen nousu vaikuttaa enemmän kuin muualla, koska tavaroita kuljetetaan pidempiä matkoja. Ammattidiesel olisi ratkaisu siihen, että verotus yrittäjiä kohtaan kevenisi ja olisi järkevällä tasolla.

Monissa maissahan se jo on käytössä, miksi ei meillä? Kyse on kuitenkin koko maan kilpailukyvystä.

– Muistaakseni ammattidiesel on käytössä 11 Euroopan maassa. Suomeen tätä ei vain ole saatu. Kun polttoaine kallistuu sentin litralta, se tarkoittaa 13 miljoonan lisäkustannuksia kuljetusalalle. Jos energiaverodirektiivin myötä tulisi se huhuttu 26 sentin lisäkorotus, silloin puhutaan yli 300 miljoonan euron lisäkustannuksista kuljetusalalle.

Miksi kuljetusyritykset eivät vain voi vaihtaa kalustoaan vähäpäästöisemmäksi, sähköisen kaluston käyttökustannuksetkin olisivat vähäisemmät?

– Raskaalla liikenteellä ei ole oikein dieselille vaihtoehtoja, eikä kalustoa muutenkaan voi noin vain vaihtaa kesken käyttöiän. Yritysten kassat eivät siihen millään riitä.

9 kommenttia