
Peugeot e-Rifter: Tila-autossa on aina tilaa, mutta tässä sitä on reilusti
Peugeot e-Rifterin pitkä malli tarjoaa enemmän vakautta ajoon ja todella reilusti tilaa, mutta toimintasäde jää vielä hiukan vähäiseksi.
Mitä suuremmaksi auto kasvaa, sitä hankalammaksi sähköauton tilanne muodostuu toimintamatkan suhteen. Peugeot e-Rifter tarjoaa starttivaiheessa reilusti yli 200 kilometriä toimintamatkaa, mutta matkan edetessä tapahtuu romahdus, mikä saa hikikarpalot helmeilemään otsalohkolla.
Suurelle pudotukselle löytyy totta kai järkevä selitys. Auto ilmoittaa lähtöhetkellä toimintamatkan WLTP:n mukaan ja tästä syystä se on todella optimistinen. Kun kilometrejä kertyy, alkaa e-Rifter mukautua todelliseen kulutukseen. 50 prosentin akkutasossa auton mittausjärjestelmä on omaksunut kuljettajan ajotavan ja mittaristo pitää varsin hyvin paikkaansa.



Täyssähköisen e-Rifterin akusto on käyttökapasiteetiltaan 46,3 kilowattituntia, mikä riittää kesäkelissä parin sadan kilometrin matkaan. Talvisissa olosuhteissa ja moottoritienopeuksilla jäädään todella reilusti alle tuon.
100 kw:n pikalatauksessa auton saa optimaalisissa oloissa reilussa puolessa tunnissa 80 prosentin tasoon, mutta viileämmissä keleissä ei oikein voida puhua pikalatauksesta. Akustoa ei saa lämmitettyä ennen latausta, joten kaikki on kiinni siitä missä lämpötilassa akusto on, kun piuhan päähän asettuu.
11 kilowatin laturissa e-Rifterin saa helposti 100 prosenttiin yön aikana ja sen tämä auto vaatii, jos vähänkin enemmän on matkaa taitettavana.
Ehdoton plussapuoli tässä pitkässä L2-mallissa on se, että ajettavuus on selkeästi parempi kuin lyhyemmässä mallissa. Auto on vakaa ja etenee kaikissa olosuhteissa hyvin suuntavakaasti. Alusta toimii mallikkaasti ja sähköinen voimalinja tarjoaa erittäin jouheaa menoa. Ajettavuus on kaikin puolin hyvällä tasolla, vaikkakin pakettiautomaisuutta on havaittavissa kuljettajan istuimesta alkaen.
Pakettiautomaisuus ilmenee hyvin selkeästi ohjaamon yleisilmeessä, jossa muovisuus hallitsee selkeästi. Pieni värileikki ilmeen parantamiseksi ei tätä juurikaan muuta. Auton korkeus on mukava asia, sillä korkeammalta näkymä tielle on hyvä.


Tila-autossa on luonnollisesti aina tilaa, mutta e-Rifterissä sitä on todella reilusti. Seitsenpaikkaisena Rifter on hyvin käytännöllinen väline henkilökuljettimena, mutta pidempää matkaa siinä ei mielellään tee tällaisella kokoonpanolla. Eikä pienen ajoakun takia muutenkaan.
Käytännöllisuus on ilahduttavaa, sillä taaimmaiset penkit on helppo ottaa pois ja keskimmäinen rivi kääntyy alas yhtä sujuvasti. E-Rifter on helppo muokattava tilanteen mukaan, mikä tekee autosta monikäyttöisen.
Vaikka pitkän e-Rifterin ajettavuus onkin varsin hyvällä tasolla, sen takia tätä autoa ei kuitenkaan hankita. Sähköinen voimalinja tekee ajamisesta mukavampaa, sillä meno on hyvin jouheaa. Ja ajokilometrit ovat totta kai myös edullisia.
Plussaa
Tilat
Miinusta
Toimintamatka
Peugeot e-Rifter
GT 50 kWh L2
Moottori Sähkömoottori
Teho/vääntö 100 kW (136 hv) / 260 Nm
Voimansiirto Etuveto, 1-nop. alennusvaihde
0−100 km/h 11,2 s
Huippunopeus 130 km/h
Akkukapasiteetti 50 kWh (netto 46,3 kWh)
Lataus ac/dc 11 kW/100 kW
Yhd. EU-kulutus 23,2 kWh / 100 km
WLTP-toimintamatka 200 km
Mitat Pituus 4 753 mm, leveys 1 848 mm, korkeus 1 882 mm, akseliväli 2 975mm, tavaratila 850 - 2 693 l
Omamassa 1884 kg
Kenelle?
Jos tarkoituksena on hankkia täyssähköinen tila-auto, e-Rifter ajaa asiansa mallikkaasti. Ajettavuus yllättää, mutta toimintamatka on pettymys.
Koeajettu auto vakiovarustein: 48 090 €
Mallisto alkaen: 41 990 €
