Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Peugeot E-308 SW – Täyssähköinen 308-farmari vihdoinkin Suomessa – Tehoa taloudellisuus edellä

Peugeotin täyssähköinen 308-farmari tarjoaa maltillista perustekemistä taloudellisuuskulma edellä. Tehoa riittää normiajoihin mukavasti, mutta erityistä hurmosta on turha odottaa.

14.4.2024 Tuulilasi

Perheautoluokkaan osuvia täyssähköfarkkuja on odotettu markkinoille kuin kuuta nousevaa. Perinteiset euromerkit ovat kuitenkin SUV- ja crossover-huumassaan keskittyneet muihin kuin farkkukorisiin uutuuksiin, joten Golf-kokoluokan sähköfarmareita ei vain ole tullut saataville sen koommin esimerkiksi Toyotalta, Volkswagenilta kuin vaikkapa Fordiltakaan. Kiinalaisvalmistajilta MG5 on sentään paikannut pahaa markkinarakoa.

Pitkä odotus alkaa hiljalleen päättyä, kun Peugeot on saanut 308 SW:n sähköversion myös Suomeen saataville. Auton piti olla valmis jo viime vuoden puolella, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Alkuun silti hieman huonoja uutisia: tämäkään sähköfarkku ei ole erityisen edullinen verrattuna polttomoottorisisariinsa. Lähemmäs 50 tuhannen euron hintalappu saattaa olla monelle perheelle yksinkertaisesti liikaa. Pian auton kaveriksi saapuu myös nykyisen sisarmerkin Opel Astrasta samantyylinen sähköversio, mutta senkin hinta tulee asettumaan samoille haminoille.

Peugeot E-308 SW:n i-Cockpit -ohjaamo on nykyaikaisen tyylikäs. Yleisilme on laadukas.
Peugeotin i-Cockpit -ohjaamo on nykyaikaisen tyylikäs. Yleisilme on laadukas.
Peugeot E-308 SW:n kymppituumainen kosketusnäyttö on integroitu kojelautaan. Alalaidan i-Toggles -painikkeet ovat näppärät.
Kymppituumainen kosketusnäyttö on integroitu kojelautaan. Alalaidan i-Toggles -painikkeet ovat näppärät.

Peugeotin uuden tyylin mukaisesti asiakas voi valita bensiiniversioiden, lataushybridien ja dieselin lisäksi nyt myös täyssähköversion kahtena eri varustetasona, jotka ovat matalampi Allure ja fiinimpi GT. Jälkimmäisen lisähinta on 3600 euroa.

Vaikka E-308 SW on aivan uunituore versio, ei itse perusauto sellainen ole. Nykyinen 308 esiteltiin jo reilut pari vuotta sitten. Auton perusrakenne on vanha tuttu EMP2:n kolmas versio, jolle tehdään muun muassa hieman suurempaa 408-mallia. Auto on edeltäjäänsä peräti 11 senttiä pidempi ja akseliväliäkin pidennettiin 5,5 senttiä. Uuden 308:n tapauksessa perinteisiin ratkaisuihin tukeutuminen tuottaa perinteisiä tuloksia.

Peugeot E-308 SW:n Allure-varustetasoon sisältyy mainiosti kuljettajan selkää tukeva AGR-istuin. Ei moitteita.
Allure-varustetasoon sisältyy mainiosti kuljettajan selkää tukeva AGR-istuin. Ei moitteita.
Peugeot E-308 SW:n takana polvitilat loppuvat nopeasti, jos edessä tarvitaan enemmän jalkatilaa.
Takana polvitilat loppuvat nopeasti, jos edessä tarvitaan enemmän jalkatilaa.

Farkkukorisia autoja ostetaan niiden monikäyttöisyyden ja joustavan tilankäytön vuoksi. Nyt odotusarvona on enemmän tilaa varsinkin takaistuimella. Takana onkin hieman enemmän polvitilaa, mutta kun auto on samalla entistä pari senttiä matalampi, on lopputulos hieman kaksijakoinen: jos edessä matkustaa pitkä henkilö vähänkään väljemmin, ei takaistuimelle mahdu enää kovin pitkä – hyvä jos keskimittainen henkilö – ilman tuskastumisen tunnetta polvitilan ahdistaessa. Pääntilaa on riittävästi keskimittaiselle, mutta varvastilaa naftisti. Lisäksi takaovi avautuu hieman niukkaan kulmaan, mikä tekee takaistuimelle laskeutumisesta hankalampaa.

Tavaratila on 60 litraa pienempi kuin polttomoottoriversioissa, mutta silti reilun kokoinen ja kätevästi laajennettavissa. Pakkaskeleissä auton käytännön toimintamatka asettui noin 250 kilometrin tuntumaan, kun keskikulutus oli 22,3 kWh sadalla ja keskinopeus 54 km/h.

Peugeot E-308 SW:n tavaratilan 548 litraa on hyvä suoritus tässä kokoluokassa. Tilan laajennus sujuu kätevästi.
Tavaratilan 548 litraa on hyvä suoritus tässä kokoluokassa. Tilan laajennus sujuu kätevästi.
Peugeot E-308 SW:n kompaktin sähköfarkun muotoilu ja laatuvaikutelma ovat hyvällä tasolla. Lisää alt-teksti kirjoittamalla
Peugeotin kompaktin sähköfarkun muotoilu ja laatuvaikutelma ovat hyvällä tasolla.

Peugeot E-308 SW 54 kWh 156 Allure

  • Moottori Sähkömoottori edessä
  • Teho/vääntö 115 kW (156 hv)/270 Nm Voimansiirto Etuveto, aut.
  • 0−100 km/h 9,8 s
  • Huippunopeus 170 km/h
  • Akkukapasiteetti 51,0 kWh (netto)
  • Lataus ac/dc 11 kW/100 kW
  • Yhd. EU-kulutus 15,1 kWh/100 km
  • WLTP-toimintamatka 410 km
  • Mitat Pituus 4 635 mm, leveys 1 852 mm, korkeus 1 442 mm, akseliväli 2 732 mm, tavaratila 548 – 1 574 l
  • Omamassa 1 759 kg
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 46 390 €, mallisto alkaen: 46 390 €
  • Plussaa Tyylikäs ja laadukas yleisilme, kKunnon kokoinen tavaratila
  • Miinusta Niukahkot takajalkatilat, vetokoukkua ei saa

Kenelle?

Farkkukorinen 308 SW on kompaktin ja tyylikkään perheauton perikuva, eikä sähkövoimalinja tätä kokonaiskuvaa muuksi muuta.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt