Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autouutisia

Peugeot E-208 GTI – Sähköinen paluu 80-luvulle – Juuri tällaisia hauskoja pieniä sähköautoja tarvitaan lisää

Olemme peräänkuuluttaneet jo pitkään pienempien sähköautojen perään. Nyt niitä vähitellen saapuu. Hauskuus on plussaa. Sillä on vain valitettavasti myös hintansa.

Kuvat Peugeot
17.7.2025 Tuulilasi

Käsi ylös, kuka muistaa Timo Salosen Peugeotin B-ryhmäläisen ratissa vuonna 1985? Ja Juha Kankkusen vuotta myöhemmin? Ja toinenkin käsi ylös, jos olette joskus ajaneet 205 GTi:llä. Oi niitä aikoja...

Ja kohta sitä päästään taas fiilistelemään. Toki modernilla silauksella, eli pelkkään sähköön turvautuen. Peugeot Sport tuo koko kansan iloksi pian E-208:aan perustuvan E-208 GTI:n.

GTI erottuu selvästi tavallisesta E-208:sta. Autoa on madallettu peräti kolmella sentillä, ja kun raideleveyksiä on vielä kasvatettu samalla – edessä 5,6 sentillä ja takana 2,7 sentillä – auto istuu tiessä selvästi tukevammin. Stanssi on kunnossa. Pyöräkoko on 18 tuumaa, ja uudet vanteet on suunniteltu tietysti GTI:tä varten. Renkaat on toimittanut Michelin, 215/40-kokoiset Pilot Sport Cup Kakkoset tarjonnevat kivasti pitoa. Uusi etuhelma sekä diffuusori takana kruunaavat kokonaisuuden.

Suunnittelusta ja muotoilusta puheen ollen uutuudesta on pitkälti vastuussa Peugeot Sport.

Peugeot E-208 GTI – Tällaisia pieniä sähköautoja tarvitaan lisää

Sisätiloissa jatkuu sama yksityiskohdilla alkuperäiseen 205 GTi:hin viittaaminen. Punaiset sisämatot ja turvavyöt sekä sporttiset istuimet hienoine yksityiskohtineen nostattavat fiilistä ratin takana.

Juuri tällaisia hauskoja pieniä sähköautoja tarvitaan lisää. Sähkömoottori tarjoaa tehoa 280 hv, mikä on pikkuautoon ihan kivasti – vaikka painoa onkin kohtalaisesti. Suorituskyky on silti ihan riittävä, satasen kyyteihin ennätetään 5,7 sekunnissa. Mieluummin näin kuin tuhat kiloa enemmän painava SUV, joka kiihtyy kyllä kuin tauti, mutta jonka massaa eivät parhaatkaan insinöörit pysty taikomaan pois.

Akun koko on 54 kWh, mikä pitää E-208 GTI:n massan vielä järkevänä, painoa sillä on noin 1 600 kiloa. Se on suht saman verran kuin Alfa Romeo Junior Velocessa.

Ja massa majailee sähköautoissa tunnetusti matalalla. Lisää vakautta tuovat vielä taakse asennetut ylimääräiset kallistuksenvakaajat. Tehokkaasta hidastumisesta vastaavat edessä 355-milliset kiekot sekä nelimäntäiset jarrusatulat.

Peugeot E-208 GTI  – Olemme peräänkuuluttaneet pienempien sähköautojen perään. Nyt niitä saapuu. Hauskuus on plussaa. Sillä on valitettavasti hintansa.
Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt