
Peugeot E-208 GTI – Sähköinen paluu 80-luvulle – Juuri tällaisia hauskoja pieniä sähköautoja tarvitaan lisää
Olemme peräänkuuluttaneet jo pitkään pienempien sähköautojen perään. Nyt niitä vähitellen saapuu. Hauskuus on plussaa. Sillä on vain valitettavasti myös hintansa.
Käsi ylös, kuka muistaa Timo Salosen Peugeotin B-ryhmäläisen ratissa vuonna 1985? Ja Juha Kankkusen vuotta myöhemmin? Ja toinenkin käsi ylös, jos olette joskus ajaneet 205 GTi:llä. Oi niitä aikoja...
Ja kohta sitä päästään taas fiilistelemään. Toki modernilla silauksella, eli pelkkään sähköön turvautuen. Peugeot Sport tuo koko kansan iloksi pian E-208:aan perustuvan E-208 GTI:n.
GTI erottuu selvästi tavallisesta E-208:sta. Autoa on madallettu peräti kolmella sentillä, ja kun raideleveyksiä on vielä kasvatettu samalla – edessä 5,6 sentillä ja takana 2,7 sentillä – auto istuu tiessä selvästi tukevammin. Stanssi on kunnossa. Pyöräkoko on 18 tuumaa, ja uudet vanteet on suunniteltu tietysti GTI:tä varten. Renkaat on toimittanut Michelin, 215/40-kokoiset Pilot Sport Cup Kakkoset tarjonnevat kivasti pitoa. Uusi etuhelma sekä diffuusori takana kruunaavat kokonaisuuden.
Suunnittelusta ja muotoilusta puheen ollen uutuudesta on pitkälti vastuussa Peugeot Sport.

Sisätiloissa jatkuu sama yksityiskohdilla alkuperäiseen 205 GTi:hin viittaaminen. Punaiset sisämatot ja turvavyöt sekä sporttiset istuimet hienoine yksityiskohtineen nostattavat fiilistä ratin takana.
Juuri tällaisia hauskoja pieniä sähköautoja tarvitaan lisää. Sähkömoottori tarjoaa tehoa 280 hv, mikä on pikkuautoon ihan kivasti – vaikka painoa onkin kohtalaisesti. Suorituskyky on silti ihan riittävä, satasen kyyteihin ennätetään 5,7 sekunnissa. Mieluummin näin kuin tuhat kiloa enemmän painava SUV, joka kiihtyy kyllä kuin tauti, mutta jonka massaa eivät parhaatkaan insinöörit pysty taikomaan pois.
Akun koko on 54 kWh, mikä pitää E-208 GTI:n massan vielä järkevänä, painoa sillä on noin 1 600 kiloa. Se on suht saman verran kuin Alfa Romeo Junior Velocessa.
Ja massa majailee sähköautoissa tunnetusti matalalla. Lisää vakautta tuovat vielä taakse asennetut ylimääräiset kallistuksenvakaajat. Tehokkaasta hidastumisesta vastaavat edessä 355-milliset kiekot sekä nelimäntäiset jarrusatulat.
