
Peugeot 508 SW – Tämä ladattava hybridi farkkukorilla on tavallista urheilullisempi tapaus – Ja meno maistuu
Otetaan yksi tavallinen Peugeot, ja viritetään raskaalla kädellä. Näin syntyy normaalia sähäkämpi maanuoliainen.
Jos haluaa vähän piristystä elämään, kannattaa uida vastavirtaan. Tämä umpikulunut viisaus tuli mieleen, kun sain ajoon vähän erikoisemman Peugeotin.
Jo pelkkä mallimerkintä nosti ihon kanalihalle: 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8. Kyseessä on siis ladattava hybridi farkkukorissa. 360 kertoo voimalinjan yhteistehon hevosvoimina, ja numero 4 tarkoittaa nelivetoa. Automaatissa on kahdeksan vaihdetta. Tämä oli selvää pässinlihaa, mutta mitä tarkoittaa PSE? Se on lyhennys sanoista Peugeot Sport Engineered, eli vähän jalorotuisemmasta menijästä on kysymys. Peugeotilla on pitkät perinteet moottoriurheilun maailmasta, ja tähän malliin on haluttu istuttaa hiukan kilparatojen tunnelmaa.


Jo ensivilkaisulla on helppo tajuta, että nyt ei lähdetä liikenteeseen millään tusinatuotteella. Koeajoyksilömme oli uhkaavan harmaa. Tämä sävy näkyy olevan tämän hetken kuuminta kamaa muillakin autonvalmistajilla. Sieltä täältä osuu silmiin limenvihreitä koristeita, ja tämän väriset ovat myös jarrusatulat.
Vaikka automme on farmari, on turha luulla, että tässä olisi nyt käsissä jonkinlainen rahtarin työväline. Tavaratilaa on toki 530 litraa, mutta se ei ole tässä autossa se tärkein juttu. Nyt mennään tyyli edellä.
Oven avaaminen paljastaa, että ikkunoilla ei ole lainkaan kehyksiä: hauskan eksoottinen – joskaan ei mitenkään ainutlaatuinen – yksityiskohta. Nykyään joutuu ajamaan kaiken maailman citymaastureilla. Niihin on tietysti mukava nousta selkää sen kummemmin rasittamatta. Peugeotiin ei nousta vaan laskeudutaan. Ajoasento on korostetun urheilullinen. Vielä syvemmälle vastavirtaan sukelletaan, kun luodaan silmäys hallintalaitteisiin. Ratti on Peugeotin tapaan minimaalisen pieni, ja mittaristo on sijoitettu sen yläpuolelle.


Sitten vaan kone käyntiin ja maantielle. Akku on ladattu täyteen, joten luvassa on noin 50 kilometriä sähköistä toimintamatkaa. Voimanlinjan ytimessä on kuitenkin 1,6-litrainen turboahdettu nelonen. Sen apuna on kaksi sähkömoottoria – yksi edessä vaihteiston yhteydessä ja toinen taka-akselilla. Takamoottori tekee autosta nelivetoisen. Voimaa on käytössä rutkasti, sillä järjestelmän yhteisteho on tuo edellä mainitut 360 hevosvoimaa. Vääntöä on tarjolla 520 newtonmetriä, mikä on todella tymäkkä lukema. Pitää sitä vääntöä tietysti ollakin, koska 508 SW painaa melkein kaksi tonnia.
Mutta miten on – tuntuuko tämä matala sukkula sporttiselta? Kylläpä hyvinkin. Alusta on jäykkä, muttei paukkukova. Ohjaustuntuma on hauska, vaikka ratti pyörii hiukan turhan kevyesti. Kulkuhaluja tällä autolla on vaikka muille jakaa. Tämä tuli todistettua tiukkatahtisella 500 kilometrin maantielenkillä.


Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8
- Moottori R4, bensiini, turbo, 2xsähkömoott.
- Iskutilavuus 1 598 cm3
- YhteisTeho 265 kW (360 hv)
- Yhteisvääntö 520 Nm
- Voimansiirto Neliveto, 8-v. automaatti
- 0−100 km/h 5,2 s
- Huippunopeus 250 km/h
- Yhd. EU-kulutus 1,8 l/100 km
- CO2-päästöt 40 g/km
- Mitat Pituus 4 790 mm, leveys 1 907 mm, korkeus 1 420 mm, akseliväli 2 800 mm, tavaratila 530 l
- Omamassa 1 967 kg
- Plussaa Urheilullinen ajettavuus, rapsakka suorituskyky
- Miinusta Ahdas takaistuin
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 71 097 €, mallisto alkaen: 50 471 €
Kenelle?
Nyt on käsissä vähän erikoisempi Peugeot. 508 SW sopii ostajalle, joka arvostaa hyviä kulkuhaluja sekä maukkaita yksityiskohtia.
