
Peugeot 408 Allure Pack Hybrid 225 EAT8-automaatti – Ranskalaismerkin uutuus hämmentää
Peugeot 408 istuu katumaastureihin tai farkkuihin turvautuneelle perheelle, jolta ei puutu kokeilunhalua. Arkiaskareet hoituvat kuten ennenkin, mutta naapurista eroavalla tyylillä.
Viime aikoina runsaasti palstatilaa saaneella Peugeot 408 -mallilla on hihassaan jokerikortti. Auton huomiota herättänyt ulkomuoto perustuu katumaasturin ja perhesedanin välimuotoon, joten lopputuloksena on varsin omaperäinen, hyökkäävää kissaa imitoiva olemus.
Syy poikkeukselliseen ratkaisuun ei suinkaan ole satunnainen päähänpisto ranskalaisella design-osastolla. Tällä hetkellä valinta konehuoneen puolella tehdään vielä pistokehybridin ja bensakoneen välillä, mutta mallista on jo lupailtu täyssähköistä versiota vuodelle 2024.
Aerodynaamisesti tönkkö maasturi ei välttämättä ole paras mahdollinen ratkaisu sähköautona, jonka kantama on monelle jo valmiiksi merkittävä kompastuskivi. Fastback -korimallilla aerodynaamiset edut ja hyvät tilat pyritään saamaan samaan pakettiin. Peugeot 408 saattaa siis olla pintaraapaisu siitä, miltä autot näyttävät tulevaisuudessa.


Testiautomme konehuoneesta löytyi malliston kyvykkäin voimalinja, eli 225 hevosta tuottava sähköavusteinen bensakone. Tälle plugarille on luvattu 64 km sähköistä toimintamatkaa, mutta talvipakkasilla mehut riittivät vajaaseen 50 kilometriin. Pelkällä bensalla ajettaessa kulutus oli 6,7 litran luokkaa satasella. Autossamme oli varustetasona Allure Pack, joka on malliston kultainen keskitie. Halvimman Allure -tason päälle tässä paketissa saa esimerkiksi avaimettoman lukituksen ja keulan pysäköintitutkan. Malliston kruunaa lähes kaiken kattava GT-varustetaso.
Vaikka Fastback -muotoilussa tunnustellaan sähköautolle ihanteellista korimallia, ei se kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö uusi näkemys soveltuisi myös bensakoneen kylkeen. Pitkän kattolinjan ja lähes 2,8 metriä pitkän akselivälin ansiosta takapenkeillä on polvitilaa jopa 19 senttiä. Myös pääntilaa on vaikka muille jakaa. Peugeotin I-cockpit on epätyypillinen innovaatio, jossa mittareita tähystellään pienen ratin yli. Tämä ei ole ajodynamiikan kannalta paras mahdollinen ratkaisu, mutta makuja on tietenkin monia. Monet kokevat I-cockpitin aivan luontevaksi.


Loppujen lopuksi asian voi nähdä kahdella hyvinkin erilaisella tavalla. Peugeot 408 on erinomainen keskiarvo kaikista mieleen tulevista henkilöautojen korityypeistä – siitä voi aidosti löytää usean eri auton ominaisuuksia. Optimistisen näkemyksen mukaan 408 Fastback on siis kaikkea yhdessä ja samassa paketissa.
Toinen tarkastelukulma on paljon kriittisempi. Jos yrittää olla kaikkea – jopa siinä jotenkin onnistuen – onko lopulta aidosti enää mitään niistä. Määrätietoinen ja selkeä olemus on osalle meistä tärkeä valintakriteeri. Jos haluaa urheiluauton, hankkii sellaisen. Jos katumaasturin, ostaa SUVin.
Polvitasoon asemoitu ratti jakaa mielipiteitä. Ajettavuudeltaan 408 on vakaa ja tunnokas, joten pidemmätkin siivut taittuvat miellyttävästi. Hiljainen, laadukkaan tuntuinen ohjaamo luo arkiseen ajoon ylevän tunnelman.


Peugeot 408 Allure Pack Hybrid 225 EAT8-automaatti
- Moottori Rivi-4, bensiini + sähkömoottori
- Iskutilavuus 1 598 cm3
- Yhteisteho 165 kW (225 hv) yhteisvääntö 360 Nm
- Voimansiirto Etuveto, 8-v. automaatti
- 0−100 km/h 7,8 s
- Huippunopeus 233 km/h
- Yhd. EU-kulutus 1,2 l/100 km
- CO2-päästöt 26 g/km
- Mitat Pituus 4 687 mm, leveys 1 848 mm, korkeus 1 487 mm, akseliväli 2 787 mm, tavaratila 471 – 1 545 l
- Omamassa 1781 kg
- Plussaa Massiiviset takatilat, intuitiivinen käyttöliittymä
- Miinusta Kaasun viive
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 52 824 €, mallisto alkaen: 37 981 €
Kenelle?
Tähän asti katumaastureihin tai farkkuihin turvautuneelle perheelle, jolta ei puutu kokeilunhalua. Arkiaskareet hoituvat kuten ennenkin, mutta naapurista eroavalla tyylillä.
