Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Konseptiautot

Pariisin autonäyttely toi estradille myös konseptiautot, kuin ennen vanhaan – Tässä niistä parhaat

Pariisin konseptiautojen kärkikolmikko on ranskalainen ja se edustaa toki vielä melko maltillista ja enemmän tai vähemmän tulevaisuutta maalailevaa linjaa.

15.11.2024 Tuulilasi

Lokakuun puolivälissä pidetty Pariisin autonäyttely oli ilahduttavasti ensimmäinen pitkään aikaan Euroopassa järjestetty autonäyttely, jossa oli esillä riittävä määrä automerkkejä ja näiden uutuuksia. Ja kuten kaikissa vanhan kunnon ajan autonäyttelyissä, esillä oli varsinaisten myyntimallien lisäksi myös useampi konseptiauto. Yllä niistä parhaat.

Tuo ranskalainen kolmikko edustaa toki vielä melko maltillista ja enemmän tai vähemmän tulevaisuutta – Alpinen ja Citroënin kohdalla jopa lähitulevaisuutta – maalailevaa linjaa.

Geneven autonäyttely tämän vuoden keväällä oli mahalasku entiseen verrattuna, ja viime syksynä Münchenissä pidetty IAA esitteli puolestaan liikkumiseen laajemmin liittyviä näkemyksiä sähköpolkupyöristä aina magneettijuniin. Esillä messuhalleissa oli uutta teknologiaa, kun taas Münchenin keskustassa esiteltiin uusia autoja ja muita liikkumavälineitä. Konsepti on sinänsä ihan toimiva, mutta ei tarjoa samanlaista autokuumeen nostattajaa kuin automessut ennen.

Kun kaikki on hektistä ja uutistarjonta vyöryy ylitsemme joka päivä tsunamin lailla, autonäyttelyiden tulevaisuudesta on riittänyt puhetta jo pidempään. Fakta on kuitenkin se, että autot kiinnostavat yhä ihmisiä, ja moni haluaa nähdä ja kokea autot livenä. Pelkkä ruudun hiplailu ei kaikille riitä.

Suomessakin oli aikoinaan edustava Helsinki Motor Show, jonka tärkeä yhteistyökumppani Tuulilasi oli. Viime vuosina on ollut messurintamalla sitten rauhallisempaa. Pikkulinnut tosin laulelevat tällä hetkellä siihen malliin, että ensi vuonna olisi taas lupa odottaa uusien autojen kattausta Helsingin Messukeskukseen. Toivotaan. Ala tarvitsee nostetta.

1 Renault Emblème

Tuskin olemme ehtineet tottua uusimpaan Renaultin muotoilusuuntaukseen, kun taas näytetään uutta. Embléme on tosin puhdas konsepti, jossa Renault esittelee uutta teknologiaa. Voimalinjassa on yhdistettynä 40 kWh:n akku arkiajoihin, kun taas pidemmät siirtymät suoritetaan vedyn ja polttokennon avulla. Molemmat tuottavat energiaa 160 kWn sähkömoottorille.
Tuskin olemme ehtineet tottua uusimpaan Renaultin muotoilusuuntaukseen, kun taas näytetään uutta. Embléme on tosin puhdas konsepti, jossa Renault esittelee uutta teknologiaa. Voimalinjassa on yhdistettynä 40 kWh:n akku arkiajoihin, kun taas pidemmät siirtymät suoritetaan vedyn ja polttokennon avulla. Molemmat tuottavat energiaa 160 kWn sähkömoottorille.

2 Alpine A390

Konsepti antaa esimakua siitä, miltä tuleva coupé crossover näyttää. Sen mittasuhteet toki hämäävät, sillä edessä on 22- ja takana 23-tuumaiset vanteet. Sähkömoottoreita on kolme: yksi edessä ja kaksi takana. Voimaa jaetaan älykkäästi etu- ja taka-akselin välillä.
Konsepti antaa esimakua siitä, miltä tuleva coupé crossover näyttää. Sen mittasuhteet toki hämäävät, sillä edessä on 22- ja takana 23-tuumaiset vanteet. Sähkömoottoreita on kolme: yksi edessä ja kaksi takana. Voimaa jaetaan älykkäästi etu- ja taka-akselin välillä.

3 Citroën C5 Aircross

Citroënin velipuoli sähköiselle Opel Grandlandille sekä Peugeot E-3008:lle on ensi vuonna esiteltävä C5 Aircross. Tämä konsepti tasoittaa jo tietä sille. Kyseessä on kookas 4,65 metriä pitkä laatikkomaisen jykevä auto, joten tilojen voi olettaa olevan kohdallaan.
Citroënin velipuoli sähköiselle Opel Grandlandille sekä Peugeot E-3008:lle on ensi vuonna esiteltävä C5 Aircross. Tämä konsepti tasoittaa jo tietä sille. Kyseessä on kookas 4,65 metriä pitkä laatikkomaisen jykevä auto, joten tilojen voi olettaa olevan kohdallaan.
Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt