Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Tuulilasin pääkirjoitus

Päästötavoitteiden saavuttaminen on mahdotonta 2030 mennessä – Autokanta ei uusiudu riittävän nopeasti

Suomen liikenteessä pitäisi vuonna 2030 olla 400 000 täyssähköautoa, kun vuoden 2024 alussa sähköautoja oli rekisterissä 87 661. Ei tarvitse olla matikkanero ymmärtääkseen, että haaveeksi jää, kirjoittaa päätoimittaja Olli Koivusalo.

7.2.2024 Tuulilasi

Alkuun ajankohtainen, presidentillinen mietelause: ”Kaiken viisauden alku on tosiasiain tunnustaminen.” Näin totesi J.K. Paasikivi jatkosodan päättymisen jälkeen 1944. Ankariin rauhanehtoihin ja alueluovutuksiin oli ollut pakko suostua, kun kansakunta oli jo kaikkensa antanut.

Tämä viisaus on kestänyt hyvin aikaa. Sitä voi soveltaa myös muille elämänalueille. Esimerkiksi autoiluun.

Voimassa olevan tavoitteen mukaan Suomen liikenteen päästöt tulisi puolittaa 2030 mennessä (vertailuvuosi 2005). Suomessa pitäisi tällöin olla 400 000 täyssähköautoa, 350 000 lataushyb­ridiä ja 130 000 kaasuautoa – yhteensä siis 880 000 ekoautoa.

Mikä on tilanne tällä hetkellä? Vuoden 2024 alussa sähköautoja oli rekisterissä 87 661, plugareita 135 406 ja kaasuautoja (joita ei käytännössä enää valmisteta) 18 052. Ekoautoja kaikkiaan siis noin 241 000.

Tavoitteeseen on matkaa 639 000 autoa, aikaa 6 vuotta. Kun Suomessa myydään 80 000–90 000 uutta autoa vuodessa; ei tarvitse olla matikkanero ymmärtääkseen, että haaveeksi jää. Sitä paitsi puolet ensirekisteröinneistä on yhä bensaa tai dieseliä. Koska automyynti on mitä on, vuonna 2030 Suomessa on enintään 600 000 sähköautoa tai plugaria. On tosiasioiden tunnustamisen aika.

Toimenpiteitäkin on lupa tehdä. Esimerkiksi romutuspalkkio olisi taas poikaa.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt