Tuulilasi

Päästöskandaalissa ryvettynyt Volkswagen löi Toyotan – "aika irvokasta"



Päästöskandaalissa ryvettynyt Volkswagen löi Toyotan – "aika irvokasta"

VW on noussut maailman suurimmaksi autonvalmistajaksi. Lauri Larmela kertoo miksi.
Teksti Niko Rinta, Lauri Larmela
Kuvat Satu Nyström, TL-kuva-arkisto

Niko: Volkswagen on maailman suurin autovalmistaja vuoden 2016 myynnillä mitattuna. Avaa näin alkuun asetelma.

Lauri: Saksalaiset ohittivat myynnissä Toyotan. Japanilaisjätti piti ykköspaikkaa neljä edellistä vuotta. VW-ryhmän myynti kasvoi 3,8 prosenttia maailmanlaajuisesti, joka tarkoittaa 10,3 miljoonaa myytyä autoa. Toyota taas myi 10,2 miljoona autoa ja kasvua tuli 0,2 prosenttia. 

Niko: Ei olisi heti arvannut, kun muistaa viimeiset 1,5-vuoden tapahtumat. Miten tällainen kasvu saavutettiin?

Lauri: Niin, olisi luullut, että dieselpäästöskandaali olisi kääntänyt myynnin päinvastoin laskuun. VW:n kasvu tuli valtaosin Kiinasta, jossa ei juuri myydä dieselautoja. Kaikkiaan Kiinassa kasvua tuli 12,2 prosenttia. Lisäksi premium-merkit, Audi ja Porsche, porskuttivat kovaa. Toisaalta päämerkin eli Volkswagenin myynti laski esimerkiksi Euroopassa, mutta koko konserni silti kasvatti myyntiään myös vanhalla mantereella 4 prosenttia.

Niko: Voiko siis olettaa, että Euroopassa Skoda on ollut hyvässä vauhdissa?

Lauri: Voi olettaa, ja onhan siellä tietysti Seat sekä nämä muut merkit, kuten Audi ja Porsche, jotka ovat varmaan täällä myös myyneet.

Niko: Onko päästöskandaali nyt selätetty?

Lauri: Ei.  Sotkua on selvitetty syksystä 2015 lähtien ja varsinkin Yhdysvalloissa keskustelu käy vielä kuumana. On aika irvokasta, että tiedot myyntiennätyksestä ja entisen pääjohtajan Martin Winterkornin mahdollisesta petoksesta tulivat ilmi melkein samanaikaisesti. Winterkornin missiona oli nostaa VW-ryhmä maailman suurimmaksi autonvalmistajaksi ja työ tuotti, mutta mies ei ole enää laivan peräsimessä.

Julkaistu: 30.1.2017