Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Minun autoni

Peugeot 306 1.8 Cabriolet – Filippan sydän sykkii Barbielle

Ajatus omintakeisesti tuunatusta Peugeot 306 Cabrioletista syntyi sattumien summana.

19.1.2025 Tuulilasi

Verrattain nuoresta iästään huolimatta Filippa Ulrika on ehtinyt harrastaa moottoriajoneuvojen parissa jo jonkin aikaa.

– Kiinnostuin moottoriajoneuvoista jo 15-vuotiaana, kun sain ensimmäisen skootterini, Peugeot Speedfight 2:n. Ehdin ajella sillä kuukauden, ennen kuin oli jo pakko päästä keulimaan poikien kanssa. Niinpä aloin säästää rahaa vaihteelliseen mopoon, joksi valikoitui sitten Gilera SMT 50cc. Siitä otin heti vakiotarrat pois ja spraymaalasin katteet mustiksi. Kirjoitin timanteilla tekstin Princess takakatteeseen. Sillä pyörällä alkoivat sitten keulimistreenit omalla pihalla, ja perheeni sai todella kuunnella mopon pärinää, kun ajoin päivittäin noin sata kertaa edes takaisin koittaen nykiä keulaa ylös. Mutta perheeni on aina ollut tukenani ja uskonut minuun. Siitä olen ikuisesti kiitollinen heille, Filippa kertoo.

– Kun 16-vuotissyntymäpäiväni lähestyi, myin mopon pois ja tein töitä, jotta sain vähän ennen syntymäpäivääni ostettua rakkaan Kotarini; se oli KTM 125 EXC vuosimallia 2008. Sillä opin sitten jo keulimaan kunnolla, ja muutenkin moottoripyörä-stunttailut olivat lähellä sydäntäni. Monessa mopomiitissä tuli käytyä ja Youtube-videoita tehtyä. Sitten 19-vuotiaana tuli kuitenkin aika myydä KTM pois, mikä oli todella surullista, mutta aikaa ja rahaa ei opiskelijana tahtonut löytyä harrastepelille.

1,8 l

Peugeotin vapaasti hengittävän neloskoneen iskutilavuus on tarkalleen 1 762 cm3. LFZ XU7JP-koodin bensiinipata tuottaa tässä muodossaan mukavat 101 hevosvoimaa. Näillä tehoilla kevyt auto liikkuu jo oikein mallikkaasti.

Barbie-auton omistaja Filippa Ulrikan moottoriharrastus alkoi kaksipyöräisten parissa, niin kuin usein tapahtuu.
Filippa Ulrikan moottoriharrastus alkoi kaksipyöräisten parissa, niin kuin usein tapahtuu.
Barbie-auton idea syntyi lapsuuden ajan harrastuksista.
Idea Barbie-autoon syntyi lapsuuden ajan harrastuksista.

Lomalla Los Angelesissa vuokra-autoksi valikoitui Ford Mustang Cabriolet.

– Siitä heräsi ajatus omasta avoautosta. Vanhemmissa autoissa on oma charminsa, ja tykkään tästä 306 Cabriolet -mallista, erityisesti vuosien 1994–1998 kulmikkaammasta mallista. Faceliftissä vuodesta -99 on pyöreämpi etupuskuri.

– Matka kohti Barbie-autoa alkoi vuonna 2020, kun ostin tämän yksilön. Muistan että myyjä oli Peugeot-intoilija, ja hänen autotallinsa ovessa luki “Peugeot parking only”, Filippa muistelee.

– Yhden kesän verran ehdin ajaa tällä, kunnes tuli aika alkaa laittaa autoa omannäköiseksi. Seuraavana vuonna teipattiin ystävieni kanssa auto vaaleanpunaiseksi, teipillä joka valmistajan mukaan ei kuitenkaan ollut suositeltava autojen yliteippaamiseen. Hyvin se siinä silti pysyi useamman vuoden.

Seikkailut

Auto on aika kompaktin kokoinen, juuri sopiva kesäauto. Parasta ovat kesäiset piknikit rannalla tai satamassa, sekä vapautta huokuvat roadtrip-seikkailut.

Barbie-auton tuunaus ulottuu ohjaamoon saakka, tietenkin.
Tuunaus ulottuu ohjaamoon saakka, tietenkin.
Barbie-auton vaihdekepissä on timanttia – aitoudesta emme tosin mene takuuseen.
Vaihdekepissä on timanttia – aitoudesta emme tosin mene takuuseen.

Viime vuoden keväällä oli aika ottaa teipit pois ja maalata auto pinkiksi.

– Tällöin olin jo varmistunut siitä, että pinkin värinen auto on minun juttuni, ja että auto tulee pysymään minun omistuksessani näillä näkymin olemassaolonsa loppuun asti – ei siis tarvinnut enää miettiä jälleenmyyntiarvoa. Isäni kanssa tehtiin pohjatyöt ja maalattiin auto itse. Äiti kannusti vielä hankkimaan rekisterikilven omalla nimellä, ja nyt siinä komeileekin Fili-kilpi.

– On ollut hauska havaita itsekin, kuinka lapsuuden kiinnostuksen kohteet seuraavat mukana näin aikuisuuteenkin. Olen aina ollut luova, kekseliäs ja hyvin tee-se-itse-henkinen: aluksi en keksinyt miten kiinnittää timantit logoon niin, että ne saisi halutessaan myös pois. Sitten lopuksi kokeilin kiinnittää ne kaksipuoleisella teipillä, ja päälle laitoin rakennekynsien päällyslakkaa, jota kovetin kynsiuunissa. Ja hyvin ovat kiinni pysyneet.

Arvostus

Oletan näiden arvon nousevan vuosien kuluessa, samalla tavalla kuten vaikkapa 205 Cabrioletien. Näitä kun ei kovin montaa yksilöä Suomessakaan ole.

Barbie-autossa soi musiikki kovalla: Käärijä, Lady Gaga tai ABBA.
Barbie-autossa soi musiikki kovalla: Käärijä, Lady Gaga tai ABBA.
Barbie-auton pinkki väri on sen juttu lattiamattoja myöden.
Pinkki väri on Barbie-Peugeotin juttu lattiamattoja myöden.

Varaosat

Varaosia olen saanut hyvin Suomesta, sillä osa perus-306:n osista sopii myös Cabrioletiin. Jos tulisi tarve koriosiin, niin se voisi jo olla haastavampaa.

Tuunausta tunteella

Filippa kertoo leikkineensä lapsena sekä pikkuautoilla että Barbeilla, joten kiinnostus molempiin on aina ollut taustalla. Niinpä hänen Barbie-autossaan on pinkin värin lisäksi timanttivaihdekeppi, kukkakoristeita tuuletinritilässä, turvavyönpehmusteet, ratinsuoja, pinkit lattiamatot, Barbie-lehti penkin takataskussa, sydämenmuotoinen pakoputkenpää sekä timanttikoristeinen Peugeot-logo auton keulalla.

Ainoa huolenaihe autoon liittyen on turvallisuus, sillä autossa ei ole turvakaarta, joten sen pyörähtäessä katolleen, koko korin paino olisi tuulilasin varassa. Auton kattomekanismi on ollut kytkettynä pois käytöstä jo ostohetkellä. Peugeot-foorumeilta nykyinen omistaja on oppinut, että hyvin harvassa yksilössä katto toimii enää sähköisesti. Kattomekanismia operoidaan siis manuaalisesti, ja sekin tapa toimii ihan hyvin, vaikka katto onkin suhteellisen painava.

Kuljettajana Barbie-auton omistaja kertoo olevansa rauhallinen ja varovainen. Turhia riskejä ei oteta.

Luotettavuus

Kansipahvin olemme joutuneet vaihtamaan, kun termostaatti meni rikki ja moottori pääsi keittämään. Muuten olen ollut hyvin tyytyväinen autooni.

Barbie-auton alustaa on hivenen tontitettu, ja lopputulos on onnistunut.
Alustaa on hivenen tontitettu, ja lopputulos on onnistunut.
Barbie-auton sydämenmuotoinen pakoputken pää.
Sydämenmuotoinen pakoputken pää on jotain ihan muuta.

Peugeot 306 1.8 Cabriolet vm. 1995

  • Moottori R4, edessä poikittain
  • Iskutilavuus 1 762 cm3
  • Teho 74 kW (101 hv) / 6 000 r/min
  • Vääntö 153 Nm / 3 000 r/min
  • Voimansiirto Etuveto, viisinopeuksinen manuaalivaihteisto
  • 0-100 km/h 12,6 s
  • Huippunopeus 182 km/h
  • Kulutus 8,2 l/100 km
  • CO2-päästöt 190 g/km
  • Mitat Pituus 4 144 mm, leveys 1 689 mm, korkeus 1 356 mm
  • Akseliväli 2 540 mm
  • Omamassa 1 220 kg
  • Tavaratila 274 l
  • Hinta 3 000–8 000 €
Barbie-auto Peugeot 306:n ensimmäinen sukupolvi oli tuotannossa vuoteen 1997 asti.
Peugeot 306:n ensimmäinen sukupolvi oli tuotannossa vuoteen 1997 asti.

Tulevaisuus

Sitten kun auto ei enää liiku ja se on tullut tiensä päähän, niin rakennamme siitä paljun. Tämä yksilö on löytänyt lopullisen kodin luotani.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt