Tuulilasi

Oi niitä aikoja! 10 x Sosialistisen insinööritaidon riemuvoitto – Putinin suosikki ja Suomen yleisin taksi 50-luvulla

Oi niitä aikoja! 10 x Sosialistisen insinööritaidon riemuvoitto – Putinin suosikki ja Suomen yleisin taksi 50-luvulla
Aika entinen ei koskaan enää palaa. Suomessa sosialistisen insinööritaidon mestariteoksia myytiin kuin siimaa vuosina 1955–1985. Koska sudititte viimeksi kantti-ladaa?
Julkaistu: 23.3.2022

1. Lada 1200 L

Eikö olekin kaunis auto? Nappi­silmää tehtiin Togliattin tehtaalla miljoonittain.

2. FSM 126 P

Tämähän on siis Fiat 126, mutta Puolan vireessä. Ennen sosialismin romahdusta jokainen puolalainen unelmoi tällaisesta tilaihmeestä.

3. Skoda 1000 MB

Nykyiset Skoda-kuskit eivät halua kuulla sanaakaan näistä takamoottoriraketeista. 1960-luvun alussa nämä olivat silti kovaa valuuttaa.

4. GAZ 22

Vahvistamattoman tiedon mukaan Vladimir Putinin suosikkimalli. Vie vanhan KGB-miehen ajatukset kultaiseen neuvostonuoruuteen.

5. Pobeda

Oikealta nimeltään tämä sämpylämäinen kulkine oli GAZ 20. Nuorisolle kerrottakoon, että Pobeda oli Suomen yleisin taksi 1950-luvulla.

6. Lada Samara

Ensimmäinen etuvetoinen Lada esiteltiin 1984. Valmistettu myös Suomessa.

7. Lada Niva

Todella pätevä ja kompaktin kokoinen maasturi. Ongelmana alimittainen moottori.

8. Skoda Octavia

Ensimmäisen polven Octavia on legendaarinen malli. Se nosti Skodan lentoon.

9. KrAZ 255

Näitä jättejä näkee rintamaliikenteessä sekä Venäjän että Ukrainan puolella. Massiivisia KrAZeja tehtiin Ukrainassa 1967–1994. Sotakone painaa 11 tonnia. Moottorina on 15-litrainen V8-diesel. Ei kevythybriditekniikkaa. Kuva Vitaly Kuzmin

10. FSO Polonez

Polski-Fiatin 1980-luvulla esitelty susiruma kehitelmä. Pahasti ajastaan jäljessä.

PS. Ladat olivat hittikamaa Suomessa vielä 1980-luvulla.

8 kommenttia