Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Neljännen sukupolven Nissan X-Trail tuo mukanaan erikoisen voimalinjan ja muotoilun – Tämä on iso harppaus oikeaan suuntaan

Nissan on uudistuksen myötä tuonut X-Trailiin e-Power voimalinjansa, jossa sähkömoottori toimii epätavanomaisella tavalla 1,5- litraisen rivikolmosen rinnalla. Polttomoottori ei nimittäin ole minkälaisessa suorassa yhteydessä pyöriin, vaan sen sijaan fossiilista energiaa käytetään ainoastaan pyörittämään sähkömoottoria.

20.3.2023 | Päivitetty 17.9.2024 | Tuulilasi

Jo vuodesta 2001 lähtien maanteillä liikkunut X-Trail on Nissanin suurin maasturi, joka ottaa nyt askeleen takaisin menneisyyteensä. Ensimmäiset X-Trail sukupolvet olivat muotoilultaan maasturimaisen kulmikkaita, mutta 2014 esitelty kolmas sukupolvi muutti mallin huomattavasti pyöreämuotoisemmaksi. Tästä syntyi sekametelisoppa, jonka seurauksena X-Trailia on ollut hieman vaikea erottaa pikkuveli Qashqaista.

Useana vuonna maailman suosituimpien maastureiden joukossa ollut X-Trail alkoi jäämään nuorempien ja kiiltävämpien tulokkaiden jalkoihin myyntitilastoissa, joten nollausta kaivattiin. Vuonna 2017 mallia myytiin Euroopassa lähes 70 000 kappaletta, kun 2021 myynti oli enää reilut 10 000 autoa. Pandemian jälkimainingeissa esitelty neljäs sukupolvi palauttaa kulmikkaat muodot ja tuo ominaisuudet tälle vuosikymmenelle.

Nissan on uudistuksen myötä tuonut X-Trailiin e-Power voimalinjansa, jossa sähkömoottori toimii epätavanomaisella tavalla 1,5- litraisen rivikolmosen rinnalla. Polttomoottori ei nimittäin ole minkälaisessa suorassa yhteydessä pyöriin, vaan sen sijaan fossiilista energiaa käytetään ainoastaan pyörittämään sähkömoottoria. Sähkömoottori hoitaa täysvastuun auton liikuttamisesta. Seurauksena ajettavuus muistuttaa hyvin läheisesti sähköauton ajettavuutta, ainoastaan pienemmillä tehoilla. Vaihteiden puuttumisen ansiosta epämääräisen hitaat vaihdot ovat jääneet historiaan.

Nissanin mukaan ratkaisun takana on halu tehdä välivaihtoehto kuluttajille, jotka eivät ole täysin valmiita siirtymään sähköautoon, mutta osoittavat riittävää mielenkiintoa.

Edellä mainittua e-Power hybridiä on saatavilla etuvetoisena ja nelivetoisena. Jälkimmäinen voimalinja sopii maasturimaisen auton luonteeseen paremmin. Etuvedossa on yksi sähkömoottori, jonka kautta suorituskykyä irtoaa 204 hevosvoimaa ja 330 Nm vääntöä. Nelivedon ystävät saavat kahdella sähkömoottorilla autostaan irti 213 hv ja 330+195 Nm. Asioita on tehty oikein mukavuuden saralla, koska ohjaamoon ei juuri erotu moottorin tai liikenteen ylimääräisiä ääniä. Niille, jotka uskovat hieman perinteisempään ratkaisuun on Nissan tuonut saataville 1,5 litraisen kevythybridin, jossa teholukemat ovat 163 hv ja 300 Nm.

Yhtäläisyyksiä uuden ja edellisen sukupolven ohjaamojen välillä on vaikea löytää. Keskellä kiiltelee suuri 12,3 tuuman näyttö, jossa on Apple Car Play -tuki. Kuljettajan mittaristo on täysin digitaalinen ja sen voi konfiguroida näyttämään haluamansa sisällön. Toisaalta turhaa sisältöä löytyy sen verran paljon, että sitä tuntuu olevan osin vain muodon vuoksi. Vaaleanruskea nahkaverhoilu luo matkustamoon ylellistä tunnelmaa, josta aikaisemmissa mallisukupolvissa pystyi vain haaveilemaan. Suuri osa tunnelmaa luovista varusteista löytyy kuitenkin vasta korkeimmissa varustelutasoissa, jotka eivät ole halvimmasta päästä.

Nissan X-Trail e-Power e-4FORCE Tekna ohjaamo on tätä päivää.
Ohjaamo on tätä päivää. Tunnelma on suorastaan ylellinen, mutta tämä pätee vain kalleimpaan varustetasoon. Perusversiot ovat paljon spartalaisempia.
Nissan X-Trail e-Power e-4FORCE Tekna peruutustutkan näyttö
Jos autoa tulee kolhittua parkkipaikalla, kuljettaja voi syyttää vain itseään.
Nissan X-Trail e-Power e-4FORCE Tekna etuistuimet
Etuistuimet ovat tukevat ja lestiltään varsin yleispätevät.
Nissan X-Trail e-Power e-4FORCE Tekna takapenkki
Takapenkkiä voi liu’uttaa pituussuunnassa 22 cm, jotta kolmannen rivin matkustajat saavat jalkansa kyytiin.
Nissan X-Trail e-Power e-4FORCE Tekna tavaratila
Malliston suurimmassa versiossa tavaratilaa löytyy 575 litraa, mutta e-4FORCE sähköjärjestelmä kutistaa tilan 485 litraan.

Nissan X-Trail e-Power e-4FORCE Tekna

  • Moottori Rivi-3, bensiini + sähkö
  • Iskutilavuus 1 497 cm3
  • Teho 159 kW (213 hv)
  • Vääntö 330 Nm
  • Voimansiirto Neliveto, 1-vaihteinen
  • 0−100 km/h 7,2 s
  • Huippunopeus 180 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 6,7 l/100 km
  • CO2-päästöt 152 g/km
  • Mitat Pituus 4 680 mm, leveys 1 840 mm, korkeus 1 720 mm, akseliväli 2 705 mm, tavaratila 485 – 1 298 l
  • Omamassa 1 965 kg
  • Plussaa Tilat ja säädettävyys, turvavarusteet, kyydin mukavuus
  • Miinusta Hinnat alkaen -mallin varusteet, kolmannen rivin tilat
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 59 900 €, mallisto alkaen: 41 800 €

Kenelle?

Aktiiviselle autoilijalle, joka haluaa päästä mökille rospuuttokeleilläkin. Perheen Lapin-reissua varten kannattaa hankkia suksiboksi, kun kolmas penkkirivi vie kaiken tavaratilan.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt