Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Nissan Ariya 87 kWh FWD Evolve – Täyssähköauto aikuiseen makuun

Nissanin toinen täyssähköhenkilöauto on kauan odotettu Ariya. Odotus kannatti, sillä auto tarjoaa hyvää arkikäytettävyyttä.

5.5.2023 Tuulilasi

Nissan on japanilaisista autovalmistajista se, jonka sähköistymisstrategia on ollut selkeä jo pitkään. Leaf aloitti muutoksen hiljalleen reilut kymmenen vuotta sitten, ja auto osoitti, että Nissan on ollut sähköistymisen uraauurtavia edelläkävijöitä. Faktahan on, että Nissan toi sähköautot tavallisen kansan ulottuville heti ensimmäisten joukossa. Teslakin vasta rakensi nousuaan 2010-luvun alussa.

Leaf porskuttaa edelleen eteenpäin, ja tähän päivään mennessä toisessa sukupolvessaan ikääntyvää pioneeria on myyty kaikkiaan noin 600 000 kappaletta. Se ei lopulta ole kuitenkaan erityisen suuri luku, sillä Tesla valmisti pelkästään viime vuonna yli miljoona sähköautoa. Tesla on onnistunut kasvamaan sähköautomarkkinoilla tavalla, joka perinteisiltä merkeiltä ei ole onnistunut.

Nissan Ariya 87 kWh FWD Evolve on ajettavuudeltaan sähköauto aikuiseen makuun
Ajettavuudeltaan Ariya on sähköauto aikuiseen makuun. Ajopinnan epätasaisuuksien suodatuksessa auto tarjoaa hieman letkeää pyöreyttä, mutta jousituksen jämäkkä yleisolemus on koko ajan pohjalla havaittavissa.

Konservatiiveihin on tässä yhteydessä laskettava myös moni japanilaisvalmistaja, esimerkiksi Honda, Toyota ja Subaru. Niille muutoksen luoma mahdollisuus, tai sen välttämättömyys, ei ole vielä täysin avautunut. Käyttövoimamurroksen mukana tilanne elää Euroopassa koko ajan, ja uusia kilpailijoita ilmaantuu markkinoille kuin sieniä sateella. Monen eurooppalaismarkkinoilla uuden merkin valmistusmaa onkin nyt Kiina, ei Japani.

Japanilaismerkeistä juuri Nissan on osoittanut ehkä sittenkin eniten kaukonäköisyyttä ja avarakatseisuutta. Nyt on Ariyan vuoro seurata Leafia sähköistymisjatkumossa.

Nissanilla on jo yli 13 vuoden kokemus sähköautojen valmistamisesta suuressa mittakaavassa, ja siksi on hieman outoa, että sen toisen sähköautomallin, Ariyan, saapumista jouduttiin odottamaan näinkin kauan. Osittain viivästys selittyi koronapandemialla ja sen aiheuttamalla komponenttipulalla, mutta on tarinassa muutakin. Nissan on todennäköisesti halunnut tehdä isommasta sähköautostaan mahdollisimman loppuun asti mietityn tuotteen. Siinä se on Ariyassa myös onnistunut.

Koeajo Nissan Ariya 87 kWh FWD Evolve

  • Mittarilukema 13 027 km
  • Testimatka 711 km
  • Renkaat 235/55/R19
  • Mittauspäivä 10.4.2023
  • Sää Pilvipouta, tuulta
  • Lämpötila + 10°C
  • Tien pinta Kuiva

Faktat

  • Mallin perushinta 64 500 euroa
  • Testiauton lisävarusteet Ei lisävarusteita
  • Testiauton hinta 64 500 euroa
  • Takuu 3 vuotta / 100 000 km
  • EV-järjestelmä 5 vuotta / 100 000 km
  • Akkutakuu 8 vuotta / 160 000 km
  • Maalitakuu 3 vuotta
  • Puhkiruostumattomuustakuu 12 vuotta
  • Maahantuoja Nissan Nordic Europe Oy
  • Valmistaja Nissan
  • Valmistuspaikka Tochigi, Japani

Ariya ei korvaa Nissan-mallistossa mitään toista tuotetta, vaan se on aivan uusi lisä merkin tarjontaan. Supersuositusta Qashqaista ja sen isoveli X-Trailista on jo esitelty teknisesti poikkeavat e-Power-sarjahybridiversiot matalamman asteen sähköistymisen vaihtoehtoina, ja nyt Ariya tulee pian uusiutuvan Leafin yläpuolelle täyssähkövaihtoehtona.

Nissanin sortimentti siis laajenee, mutta samalla yhtiössä ollaan varmasti hieman harmissaan, sillä Ariya on ollut tuotantovalmiina todella pitkään – autohan ensiesiteltiin jo 2019, ennen korona-aikaa. Sitten maailma muuttui ja lanseeraus siirtyi aina viime vuoteen saakka.

Samaan aikaan pahimmat kilpailijat Tesla, Toyota ja Volkswagen ovat ehättäneet edelle Model Y-, bZ4X- ja ennen kaikkea ID.4-malleillaan. Näistä viimeksi mainittu voitti Vuoden Auto Maailmassa -äänestyksen jo toissa vuonna, kun Ariya oli vielä lähtökuopissaan. Nissanilla varmasti ajatellaan, että palkinto olisi voinut kuulua myös heille. Ariya olisi vain pitänyt saada markkinoille aiemmin.

No, nyt auto on vihdoin ihan Suomessa saakka, koeajattavissa ja ostettavissa.

Pituudeltaan noin 4,6-metrinen Ariya näyttää kuvissa suuremmalta kuin se todellisuudessa on. Auto vertautuu luonnollisesti Toyota bZ4X:ään, vaikka Toyota kymmenisen senttiä pidempi onkin. Tilantarjonnan ja hinnan suhteen autot kilpailevat samoista ostajista. Muodoiltaan Ariya on selvästi aikuisempi ja kypsempi uutuus, joka ottaa pirteän pesäeron olemukseltaan haastavaksi luonnehdittuun Leafiin.

Tuotantoauto-Ariya ei ole kovinkaan kaukana ensimmäisestä konseptistaan, ja se on tässä tapauksessa vain hyvä asia. Ariya on kokonaisuutena samaan aikaan sulavalinjainen, itsevarma ja aerodynaamisesti saumaton ilmanhalkoja. Ilmanvastuskerroin on korityypille kohtuullisen hyvä 0,297, ja tien päällä auto on todella hiljainen. Minkäänlaisia suhinoita tai vihellyksiä ei sisälle kuulu, ei edes moottoritienopeuksissa.

Nissan Ariya 87 kWh FWD Evolven suurin vetomassa on 750 kiloa.
Koeajetun Ariyan suurin vetomassa on 750 kiloa, olipa vaunussa jarrut tai ei. Isompiin vetohommiin täytyy hankkia nelivetoversio. Ilmanvastuskerroin on saatu puristettua kohtuullisen alhaiseksi.

Ariyan muodoista ovat vastanneet Nissanin Takashi Utsunomiya ja Kazuki Aoyama. Japanilaisvaikutteet ovat Ariyassa selvästi nähtävissä, mutta tällä kertaa positiivisessa mielessä. Puhdaslinjaisuus on aina ajatonta. Virallisesti Ariya on coupé-crossover, mutta onneksi Nissan ei ole päättänyt alkaa painottaa kiistanalaista coupé-statusta.

Auton erottuva tunnusomaisuus erottuu sen sijaan esimerkiksi keulamaskin ja sisätilojen erityisessä kumiko-tyylittelyssä, joka saa nimensä japanilaisista verkkomaisista naulattomista puuliitoksista. Edellä mainittuihin kilpailijamerkkeihin nähden Ariya on perustellusti nelikon kaunein, eikä sorru yliyrittämiseen. Ariya on aidosti omanlaisensa ilman turhia kikkailuja, näyttäen karismaattisen tuoreelta ja futuristiselta milteipä mistä suunnasta tahansa. Makuja on tietysti monia, mutta harva varmaankaan Ariyaa rumaksi moittii.

Yksityiskohdat: Etuistuimet säätyvät sähköisesti, samoin nahkaverhoiltu ja aina vakiona lämmitettävä, laajalti säätyvä ohjauspyörä. Materiaalit ja viimeistelyn taso eivät jätä moitteen sijaa – päinvastoin pienet kehut ovat paikallaan.

Ariyan ajoakustokoot ovat nettoarvoin 63 ja 87 kilowattituntia, joista pienemmän akkukoon auto on aina etuvetoinen. Pienempiakkuisen version teho on 160 kW (214 hv), kun isommassa sähkömoottorissa on puhtia 178 kW (238 hv). Isomman akkukoon pariksi on saatavana myös nelivetoinen E-4orce -versio, jonka etu- ja taka-akselien moottoritehot ovat 160 kW ja 157 kW. Potkuakin on siis tarjolla, ja neliveto-Ariya on saanut kansainvälisessä lehdistössä positiivisia arvioita. Varustetasoja on kaikkiin yhdistelmiin Suomessa tasan kaksi, Advance ja Evolve. WLTP-toimintamatkat vaihtelevat versiosta riippuen 398 – 533 kilometrin välillä.

Ariyan lähtöhinnat alkavat hieman reilusta 51 tonnista jatkuen aina lähemmäs 69 000 euroa. Varustetasojen hintaero on aina tasan 4 500 euroa, ja nelivedosta pitää maksaa 4 100 euroa kätevyyslisää. Perusvarustelu on nykytyyliin jo varsin kattavaa, mutta korkeamman Evolve-tason valitseva pääsee suorastaan herkuttelemaan. Esimerkiksi kymmenen kaiuttimen Bose-äänentoisto, kookas tuulilasinäyttö ja sähköisesti eteen-taakse liukuva keskikonsoli ovat mukavaa lisähifistelyä. Isomman akkukoon Ariyassa mukana tulee aina vakiona 22 kW:n kiinteä laturi, mikä on kerrassaan erinomaista arkikäytön kannalta.

Sähköautojen totutuksi tulleen tavan mukaan sisätilat yllättävät Ariyassakin positiivisesti. Etutilat ovat runsaat ja olohuonemaiset, ja tilaa on hyvin myös takapenkillä, jopa 1,9-metriselle matkustajalle. Tavaratila on etenkin etuvetoversioissa kohtalaisen kookas. Täysin tasainen lattia tekee ohjaamosta miellyttävän kutsuvan, ja yleisilme on hyvin rauhallinen. Materiaalit ja viimeistelyn taso eivät jätä moitteen sijaa – päinvastoin pienet kehut ovat paikallaan.

Nissan Ariya 87 kWh FWD Evolve etuistuimilla on hyvin tilaa.
Etuistuimilla on miellyttävän väljät oltavat, ja penkit antavat hyvän tuen etenkin selälle. Ristiselän tuen säätö on toteutettu mallikkaasti.
Nissan Ariya 87 kWh FWD Evolven takaistuin on levymäinen mutta tilava
Takaistuin on tyypillisen levymäinen, mutta tilaa riittää kaikkiin suuntiin pidemmillekin aikuisille. Keskipaikka ei ole erityisen mukava.

Ylemmässä Evolve-varustelussa etuistuimet säätyvät sähköisesti, samoin nahkaverhoiltu ja aina vakiona lämmitettävä, laajalti säätyvä ohjauspyörä. Ajoasennosta saa monen mittainen kuljettaja ergonomisesti hyvin toimivan, ja istuimet antavat mukavasti tukea kaikkiin suuntiin. Kahdesta 12,3-tuumaisesta näytöstä koostuva mittaristo ja keskinäyttö muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden.

Mittaristossa on miellyttävän suuret ja selkeät numerot sekä kuvakkeet, ja sama pätee myös mainioon tuulilasinäyttöön. Etuistuimiin tulee Evolve-varustelussa lämmityksen lisäksi myös viilennystoiminto.

Yleisvaikutelma on sellainen, että nyt ei huhkita hiki päässä kalseassa keittiössä, vaan on siirrytty hillitysti nauttimaan mukavammista asioista salongin puolelle. Niin kuin elämää jo nähneet aikuiset tekevät.

Nissan Ariya 87 kWh FWD Evolven ohjaamo
Mukavan paksukehäisessä ohjauspyörässä on kaksi puolaa, ja se säätyy mallikkaasti sähköllä. Kätevä käsitellä. Sekä keskinäyttö että digimittaristo ovat 12,3-tuumaiset muodostaen yhtenäisen paneelin. Käyttöliittymä on helppokäyttöinen.
Nissan Ariya 87 kWh FWD Evolven erikoisuus on leijuva keskikonsoli
Ariyan erikoisuus on sähköisesti eteen ja taakse liukuva tai "leijuva" keskikonsoli. Sen idea on saada eteen enemmän tilaa, kun takana on väljää. Mukitelineet saa piiloon kannen alle. Ajosuunnan valitsin on käytettävyydeltään hieman tunnoton.
Nissan Ariya 87 kWh FWD Evolven tavaratila on perusmuodossaan 468-litrainen.
Perusmuodossaan 468-litrainen tavaratila on muodoltaan pitkänomainen ja matala. Välipohjan levyt saa kätevästi pystyyn, jolloin niistä muodostuu tukevat tilanjakajat. Saranat niistä kuitenkin puuttuvat.

Ariya on ajo-ominaisuuksiltaan yllätyksetön ja sivistynyt uutuus. Vaikuttaakin siltä, että Nissan on ottanut opikseen Leafista vuosien varrella saadusta kriittisestä palautteesta. Ohjaustuntuma on lisäksi piirteiltään selkeämpi kuin esimerkiksi uudessa Qashqaissa. Erityistä herkkyyttä tai ajamisen iloa on kuitenkin turha odottaa; Ariya on ennen kaikkea helposti hallittava perheauto, joka tekee nurisematta sen mitä käsketään.

Ariyan jousituksen hienosäätö on tehty onnistuneesti eurooppalaista makua ajatellen. Ajopinnan epätasaisuuksien suodatuksessa Ariya tarjoaa hieman letkeää pyöreyttä, mutta jämäkkä yleisolemus on koko ajan pohjalla. Uuden X-Trailin tapaan myös Ariya heilahtelee sivuttaissuunnassa tien epätasaisuuksien mukana jonkin verran, mutta ei kuitenkaan häiritsevässä määrin. Hallitussa kokonaisuudessa auttavat muun muassa taka-akselilla vakiona oleva multilinkki-akselituenta ja auton ihanteellinen 50:50-painojakauma. Ajettavuudeltaan Ariya on sähköauto aikuiseen makuun.

Ariyassa voi hyödyntää enimmillään 130 kilowatin lataustehoa, mikä ei ole tänä päivänä enää erityisen mainittava ominaisuus. Pikalaturilla latausajat pysyvät kuitenkin kohtuullisen lyhyinä, sillä autossa on fiksusti toteutettu akun esilämmitystoiminto. Akun valmistelun ennen pikalaturille saapumista voi aktivoida itse kosketusnäytöltä silloin kun haluaa, eikä toimintoa varten tarvitse käyttää navigointia.

Nissan Ariya 87 kWh FWD Evolven digimittaristo.
Digimittariston luettavuus on suurten numeroiden ansiosta erinomainen.
Nissan Ariya 87 kWh FWD Evolven integroitu painikeratkaisu on tyylikäs
Kojelaudan jäljitelmäpuuhun integroitu painikeratkaisu on tyylikkään näköinen.
Nissan Ariya 87 kWh FWD Evolven ilmastoinnin säädöt.
Tärkeimmät ilmastoinnin säädöt ovat koko ajan näkyvillä, eikä niitä tarvitse kaivella kosketusnäytöltä.
Nissan Ariya 87 kWh FWD Evolven ajotietokoneen säätimet löytyvät ohjauspyörän vasemmalta puolelta
Ohjauspyörän vasemmalta puolalta löytyvät ajotietokoneen ja audion säädöt.
Nissan Ariya 87 kWh FWD Evolven tasanopsussäätimen ja puhelimen käyttimet on sijoitettu ohjauspyörän oikealle puolelle.
Oikealle puolalle on sijoitettu tasanopeussäätimen ja puhelimen käyttimet.

Navigointipohjaisissa ratkaisuissa ongelma on usein se, ettei auton navigointi tunnistakaan kaikkia latausasemia, joita nykyisin kohoaa varsin tiuhaan tahtiin jopa Suomessa. Nissanin ratkaisu on käyttäjälähtöinen – tästä voisivat muut ottaa oppia! Parhaimmillaan isompiakkuinen Ariya latautuu 20 prosentin tasosta 80 prosenttiin noin 40 minuutissa. Kohtuullinen aika, jonka kanssa pystyy elämään.

Koeajossa olleen isompiakkuisen version käytännön toimintamatka oli alkukevään viidestä kymmenen asteen lämpötiloissa reilut 400 kilometriä, joten kovin usein autoa ei tarvitse ladata. Keskikulutukseksi muodostui 20,7 kWh sadalla, kun keskinopeus oli reipas 72 km/h. Tulos on auton koko ja paino huomioiden kiitettävä. Ariyassa on joko 7,4:n tai 22 kW:n sisäinen laturi koti- tai työpaikkalatausta ajatellen. Akuston tehdastakuu on kahdeksan vuotta tai 160000 km.

Kun katse käännetään 2010-luvulla aktiivisesti toimineista autovalmistajista niihin, jotka ovat aidosti osanneet haistaa tulevaisuuden trendit oikein, nousee Nissan edukseen esiin. Nissanin nykysuunta on selvä: se on ilmoittanut lopettavansa uusien polttomoottoriautojen kehitystyön vuoteen 2025 mennessä, kun Euro-7-päästöstandardien on määrä astua voimaan. Ja sehän on jo ihan nurkan takana. Sitä ennen kehitettyjä Nissanin hybridejä ja polttomoottoriautoja myydään kuitenkin vielä ainakin koko 2020-luvun loppuun asti.

Suunnitelmissa on siis voimakas sähköistyminen kovaa vauhtia etenevällä 2020-luvulla, ja Nissanin sähköautojen ekosysteemin rakennus on jo käynnissä. Pidemmän keskiaikavälin tähtäimessä on vuosi 2030, jonka jälkeen esitellään vain uusia täyssähköautoja. Mallistossa vuoteen 2026 mennessä 75 prosenttia Nissan-autoista on sähköistettyjä, vuoteen 2030 mennessä sitä ovat kaikki Nissanit.

Pitkän aikavälin tähtäimellä Nissan haluaa olla hiilineutraali vuoteen 2050 mennessä. Tavoitteet ovat niin kovia, että Ariyan kaltaisia, maukkaasti kypsyneitä sähköautouutuuksia tarvitaan vain lisää.

Nissan Ariya 87 kWh FWD Evolve

  • Moottori Sähkömoottori
  • Teho/vääntö 178 kW (238 hv) / 300 Nm
  • Voimansiirto Etuveto, automaatti
  • 0−100 km/h 7,6 s
  • Huippunopeus 160 km/h
  • Akkukapasiteetti 87 kWh
  • Lataus ac/dc 22 kW/130 kW
  • Yhd. EU-kulutus 18,4 kWh/100 km
  • Wltp-toimintamatka 525 km
  • Mitat Pituus 4 595 mm, leveys 1 850 mm, korkeus 1 660 mm, akseliväli 2 775 mm, tavaratila 468 l
  • Omamassa 2 191 kg
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 64 500 €, mallisto alkaen: 51 400 €

Kenelle?

Ariya on kookas sähköperheauto, jonka hinta pysyy vielä jotenkin järjellisissä rajoissa. Mukavuutta, raikasta muotoilua ja arjen helppoa käytettävyyttä arvostavalle hyvä valinta, myös nelivetona.

Nissan Ariya 87 kWh FWD Evolven koeajon tulokset. Tuulilasi 2023.

Kommentti

Ariya on kaikin puolin loppuun asti mietitty sähköauto, joka hintansa ja kokonsa puolesta vertautuu väkisinkin Toyotan bZ4X:ään. Vertailussa Nissan vie tällä kertaa voiton, sillä se kuluttaa käytännössä vähemmän ja kulkee pidemmälle. Nissanin sähköauto-kokemus näkyy.

– Harry Kuurio –

Mitattu kulutus

Nissan Ariya 87 kWh FWD Evolven mitattu kulutus.
Reilun 700 kilometrin testirupeaman keskikulutukseksi tuli 20,7 kWh/100 km. Keskinopeus 72 km/h, lämpötila muutaman asteen plussan puolella.

Mitat

  • Pituus: 4 595 mm
  • Leveys: 1 850 mm
  • Korkeus: 1 660 mm
  • Akseliväli: 2 775 mm
  • Raideleveys edessä: 1 585 mm – takana: 1 585 mm
  • Maavara: 180 mm
  • Tavaratila: 468 l (VDA)

Massat

  • Painonjakautuma edessä: 1 220 kg – takana: 1 240 kg
  • Virallinen omamassa: 2 191 kg

Suurimmat sallitut massat

  • Kokonaismassa: 2 530 kg
  • Kattokuorma: 75 kg
  • Perävaunu jarruin: 750 kg – jarruitta: 750 kg

Poimintoja varusteista

Nissan Ariya 87 kWh FWD Evolven varusteet.
Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt