Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Talviautoilu

Helsingin nastarengaskiellon valvonta on haastavaa – Näyttääkö siltä, että Helsingissä olisi alettu käyttämään enemmän kitkarenkaita?

Osassa Helsingin Lönnrotinkatua on ollut nastarenkaita koskeva läpiajokielto syksystä 2022. Kokeilu kestää vielä vuoden. Kysyimme Helsinkin kaupungilta, millaisia kokemuksia kiellosta on kertynyt. Kysymyksiin vastasi liikenneinsinööri Henna Kluge Helsingin kaupungilta.

6.12.2024 Tuulilasi

Puhutaan siis noin 900 metrin pätkästä Mannerheimintien ja Hietalahdenkadun välissä. Tavoitteena on ollut parantaa ilmanlaatua ja vähentää liikenteen melua. Helsingin kaupungin liikenneinsinööri Henna Kluge, joko kokeilun onnistumista kyetään arvioimaan?

– Julkaisemme tästä vaikutusarviointiraportin helmikuussa, joten tarkempia tuloksia kommentoimme mielellään vasta sitten. Palautetta on tullut, että tämän kiellon valvonta on haastavaa. Tätä ongelmaa pyrimme jatkossa ainakin ratkomaan.

Onko muuten tullut kansalaispalautetta ja minkä sävyistä se on ollut?

– Aika vähän, mutta kun kaupungin palautejärjestelmään saapuu palautteita, niin kyllähän ne yleensä ovat sellaista korjaavaa sorttia. Enemmän tätä on käsitelty lehdistössä.

Melun piti vähentyä ja ilmanlaadun parantua. Onko näin nyt sitten käynyt?

– Olemme saaneet tuloksia ilmanlaatumittauksista, mutta haluamme kertoa niistä helmikuussa yhteisesti, etteivät tiedot tule ripotellen julki.

Eikö ole hieman ristiriitaista, että nastoilla ajava joutuu etsimään pidemmän reitin, kun tuosta ei saa ajaa? Se ei ainakaan vähennä päästöjä.

– Meillä ei ole tällä hetkellä viestinnän lisäksi muita keinoja käytössä tähän ongelmaan kuin nastarengaskielto. Eihän tämä paras mahdollinen ratkaisu ole, mutta tällä hetkellä ainoa. Pyrkimyshän on, että kitkarenkaiden määrää saataisiin kasvatettua. Esimerkiksi Norjassa on käytössä nastarengasmaksu, joilla on saatu parhaita tuloksia. Meidän lainsäädäntömme ei valitettavasti sellaista mahdollista.

Nastarengasmaksu? Mahtaisiko se oikeasti toimia, kun summat eivät voi kovin olla suuria.

– Oslossa tämä on johtanut siihen, että kitkarenkaiden määrä on kasvanut. Siellä niitä on tällä hetkellä jo 90 prosenttia maksun käyttöönoton jäljiltä. Se olisi huomattavasti tehokkaampi keino kuin nastojen kieltäminen yksittäisillä kaduilla.

Onko jo ollut havaittavissa, että Helsingissä olisi alettu käyttämään enemmän kitkarenkaita?

– Ennen tämän kokeilun aloittamista lukema oli noin 30 %. Olemme tehneet parkkihalleissa laskelmia ja meillä on Tapaninvainiossa nastarenkaiden käyttöä mittaava laite. Niiden perusteella kitkojen osuus Helsingissä on tällä hetkellä noin 40 %.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt