Tuulilasi

Näin toimii Ferrarin driftausavustin – koeajossa 458 Speciale

Näin toimii Ferrarin driftausavustin – koeajossa 458 Speciale

Ferrari 458 Speciale on 458 Italian kevyempi, tehokkaampi ja nopeampi extreme-versio. Kuitenkin vasta auton driftausavustin tekee siitä todella erityisen. Järjestelmän avulla amatöörien pitäisi pystyä hallitsemaan autoa lähes ammattilaisen tavoin – mikä onnistuu hämmästyttävän hyvin.
Teksti AMS, Marcus Peters
Kuvat AMS, Hans-Dieter Seufert
Mainos

Ferrari toi F355:een Formula 1:n vaihtovivut ja F430:een sähköisesti ohjatun tasauspyörästön sekä sportti-ESP:n. Nyt Ferrarilla on tarjolla jopa driftausavustin. Maailman ensimmäisenä autona 458 Speciale helpottaa tietoisesti provosoituja perän irtoamisia, mikä on mieletöntä.

Tämä innovaatio on spektaakkelimainen ja uskomaton. Se on nimeltään Side Slipangle Control (SSC), ja systeemi on tavallaan avustava järjestelmä driftauksen faneille. Se auttaa amatöörejä ajamaan poikittain, ja systeemin pitäisi tulla tarjolle myös Ferrarin tulevaisuuden malleihin. Kierto- ja ohjauskulmia valvovien sensoreiden uusien algoritmien avulla SSC tunnistaa eron tahattoman poikittaisliikkeen ja tietoisesti aloitetun sladin välillä.

Kun kyseessä on viimeksi mainittu tapaus ja Manettino-kytkin on ”CT off” -asennossa, systeemi ei pienennä vääntöä eikä ESP jarruta, vaikka taka-akselille on syntymässä luistoa. Kisakuskien tapaiset luistot tuntuvat onnistuvan kuin itsestään. Speciale pidetään mutkan lakipisteeseen asti tasapainoisessa tilassa, ja sen jälkeen kaasua painetaan pian, mutta ei aivan yhtäkkisesti. Tällöin perä irtoaa pehmeästi. Jos takapyörille antaa hienovaraisesti lisää tehoa, mutkasta tullaan ulos komeasti poikittain, ja kurvin ulostulossa ei tarvita enää vastaohjausta.

Ulkoa päin katsottuna tämä näyttää uskomattoman nopealta ja samanaikaisesti vaikuttavan pehmeältä. Näyttää siltä, kuin ratissa olisi kisakuski. Siltä Specialen kuljettajastakin tuntuu, kun hän nauttii oman osaamisensa uudesta ulottuvuudesta ja saa aikaan pehmeitä luistoja yksi toisensa jälkeen. Tämä kohottaa valtavasti itsetuntoa. Toisin kuin monet superautot, 458 Speciale ei vie kuskin motivaatiota vaatimalla häneltä liikaa, vaan kohottaa hänen onnen tunteitaan.

Klassista rallityylin mukaista auton poikittain heittämistä ennen mutkan lakipistettä SSC ei tosin salli. Jos haluaa nauttia tästä spektaakkelimaisesta tyylistä, Manettino täytyy laittaa ”ESC off” -asentoon, jolloin kaikki ajoa avustavat järjestelmät menevät kokonaan pois päältä vanhaan malliin. Speciale on silloinkin vähemmän oikukas kuin Italia. Nopeammin reagoivien iskunvaimentimien sekä jäykempien jousien ja pehmeämpien kallistuksenvaimentimien ansiosta auton kori kallistelee entistäkin vähemmän mutkissa. Ohjausliikkeet tuntuvat Specialessa välittömästi, mutta se ei tunnu hermostuneelta pidon raja-alueella.

Puristussuhde on 14:1

Auto edustaa ajamisen uutta keveyttä, jonka pystyy myös mittaamaan. Vaaka näyttää 90 kiloa vähemmän. Sisustasta sekä alustasta on saatu 20 kilon painonsäästö, ja ulkokuoresta ja jousittamattomista massoista on onnistuttu viilamaan kummastakin 13 kiloa pois. Jopa moottorin painosta on pystytty säästämään kahdeksan kiloa. Tehokkain Ferrarin koskaan tekemä vapariveekasi ei kylläkään pohjaudu kisakoneeseen, mutta siinä on osittain samanlaisia ominaisuuksia, kuten pieni liikkuva massa, 180 asteen kampiakseli, 9000 kierrokseen asti ulottuva kierrosalue sekä uskomattoman korkea 14:1-puristussuhde (Italia: 12,5:1).

Tämän mahdollistavat voimakkaammin muotoillut männät, uudet materiaalit ja ennen kaikkea tarkempi nakutuksentunnistus. Lisäksi venttiilit saavat avautua viisi prosenttia enemmän ja pakoputkiston vastapaine on neljänneksen pienempi. Tuloksena on 605 heppaa 570:n sijasta. Tämän myötä kierrokset kohoavat kaasua painettaessa vielä räjähdysmäisemmin kuin Italiassa.

Kisaluonteesta huolimatta mutkiin voi kuitenkin ajaa myös yhtä vaihdetta isommalla kuin mitä oli suunniteltu ja pienillä kierroksilla – jopa 540 newtonin vääntö työntää kaksipaikkaista autoa niin brutaalisti kurvista ulos, että ylimääräistä voimaa riittää vieläkin tarpeeksi sladia varten. Lisäksi vakuuttavan nopeatoiminen kaksoiskytkinvaihteisto on markkinoiden ainoa, joka vaihtaa alaspäin täysin viiveettä jo vaihdevipua vedettäessä. Insinöörit ovat lyhentäneet vaihtoaikaa vielä 44 prosentilla.

Ajoviima avaa läpät

Jo pelkästään tämä rauhoittaa Specialen käytöstä jarrutettaessa. Alaspäin vaihtamista voi käyttää tietoisesti hyödykseen, jos haluaa esimerkiksi minimoida aliohjautumista mutkaan sisään käännettäessä painopisteen muutoksen avulla.

”Mitä lyhyemmän ajan tasauspyörästö on auki vaihteita vaihdettaessa, sitä päättäväisemmältä auto vaikuttaa”, Testikuski Raffaele de Simone ilmaisee asian.

Päätuotekehittäjä Roberto Fedeli täydentää vielä: ”Olemme saaneet siirrettyä 458 Specialessa pidon raja-aluetta ylöspäin uhraamatta auton tasapainoa”.

Hänen uusimmasta luomuksestaan huomaa, että Fedeli aloitti Ferrarilla F355:n aikoihin aerodynamiikan parissa. Etupään läpät ovat ilmanohjauksen mestariteos, ja ne toimivat täysin passiivisesti ja aukeavat itsestään tuulen voimasta. Pystysuuntaiset läpät avautuvat 170 km/h:n nopeudessa ja vaakasuuntainen 220 km/h:n vauhdissa, mikä pienentää autoon kohdistuvaa nostovoimaa. Lisäksi valtavassa takadiffuusorissa oleva luukku aukeaa sähköllä. Samaan tapaan kuin Ferrarin muut viime aikojen mallit, 458 Speciale ei tarvitse rumentavia spoilereita, kun taas kilpailijat eivät tule toimeen ilman hirviömäisiä ilmanohjaimia.

Jo 430 Scuderian tavoin Ferrari osoittaa, että modernin superauton ei kuulu loistaa vain radalla, vaan sen pitää olla ennen kaikkea maantiellä helposti hallittavissa. Tätä tarkoitusta varten sähköisesti ohjattu tasauspyörästö huolehtii yhdessä herkkien, mukautuvien iskunvaimentimien kanssa maksimaalisesta pidosta kuoppaisilla teillä.

Testipäivänä Maranellon takana olevilla vuorilla satoi lujaa, mutta sekään ei tehnyt 458 Specialesta peräänsä heiluttavaa petoa. Kiitos tästä kuuluu erittäin herkkätoimiselle luistonestolle, jonka pystyy säätämään eri asentoihin.

Toimiiko alussa mainittu driftausavustin myös sateella? Kyllä toimii.

Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 12.1.2014