Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Mitsubishi ASX -hybridi on syksyn uutuus hyvällä varustelutasolla – Perhetausta näkyy

Mitsubishi ASX tukeutuu nyt vahvasti Renaultin tekniikkaan. Samalla jouduttiin luopumaan nelivedosta, mikä innosti otsikossa pieneen sanaleikittelyyn.

19.10.2023 Tuulilasi

Mitsubishin syksyn uutuus on toisen sukupolven ASX. Auton perhetausta ei kuitenkaan voi olla näkymättä: ASX perustuu täysin Renault Capturin perusrakenteeseen ja tekniikoihin. Autot ovat millilleen samankokoiset. Jopa sisätiloissa Renault-maailma toistuu uskollisesti, aina kosketusnäytön käyttöliittymää, käyttimiä, mittaristoa ja erilaisia hälytysääniä myöden. Tämä ranskalais-japanilainen ASX valmistetaan vielä Espanjassa, samalla tuotantolinjalla kuin Captur. Niin, entäs sitten?

Renault Captur on valmis, pätevä auto B-segmentin SUV-porukkaan, joka on tällä hetkellä Euroopassa kovassa huudossa. Kun kerran samaa perhettä ollaan, on Mitsubishillä saatu tyytyä siihen mitä allianssilla on ollut tarjota nopealla aikataululla. Suurin miinusmerkki Mitsubishilla on varmasti ollut ASX:n tärkeän nelivetostatuksen menettäminen. Uuden ASX:n saa siis vain etuvetoisena, vaikka valitsisi koeajetun kalleimman lataushybridin. Ulkoa katsoen ASX:n musta katto on japanilaismerkin erottuvin ominaispiirre.

Etutiloissa ei ole mainittavia puutteita. Etuistuimet tarjoavat tukea hyvin, ja säädöt ovat riittävät.
Takaistuintilat ovat selvästi etutiloja niukemmat erityisesti polvi- ja jalkatilojen osalta, vaikka penkki onkin liikuteltavaa sorttia.

ASX:ään saa Suomessa viisi eri voimalinjavaihtoehtoa ja neljä varustetasoa, jotka ovat Inform, Invite, Intense ja Instyle. Lähtötasolla auton voi hankkia 1,0-litraisena bensamanuaalina, jota täydentävät tehokkaammat kevyt-, täys- ja pistokehybridiversiot. Koeajoon valikoitunut lataushybridi kiinnostaa ennen kaikkea kulutuksen suhteen.

Mitsubishi ilmoittaa ladattavan ASX:n sähköajon kantamaksi WLTP-normin mukaisesti 48 kilometriä. Se ei ole erityisen paljon, mutta kuitenkin melko lähellä monen suomalaisautoilijan päivittäisiä ajoja. Kesäkeleillä suoritetussa koeajossa sähköajon mitaksi tuli käytännössä 41 kilometriä.

Sähköajossa pistoke-ASX kuluttaa noin 15 kWh sadalla, kun ajonopeus on 80 km/h. Mutta kun mennään moottoritielle ja vauhtia on 120 km/h, kuluttaa auto lähes 30 kWh sadalla. Korkea kulutus johtunee auton suhteellisesta korkeudesta ja epäsuotuisasta ilmanvastuskertoimesta. Tässä kyydissä reilun kymmenen kilowattitunnin ajoakku tyhjenee nopeasti.

Ohjaamo on käytännössä sama kuin Renault Capturissa. Ohjauspyörä säätyy laajalti ja ajoasennosta saa luontevan.
Pystysuuntaan asennettu 9,3-tuumainen kosketusnäyttö tulee vain pistokehyb­ridiversion mukana.

Kun ajoakku on lähes tyhjä, alkaa bensiiniä palaa. Tässä tapauksessa kulutus ei kuitenkaan nouse taivaisiin, vaan auto kulutti menovettä kaikkiaan 5,1 litraa sadalla, kun koeajon keskinopeus oli hyvävauhtinen 56 km/h. Tulos on ihan hyvä, vaikkei kuitenkaan erityisen kehuttava. Paljon lataava ja alle 40 kilometriä päivässä ajava pääsee varmasti huomattavasti pienempiin kulutuslukemiin.

Renault-Nissan-Mitsubishi -allianssin strateginen kumppanuus tarkoitta uuden ASX:n kohdalla tavallista ”Badge Engineering” -ratkaisua. Korkea varustelutaso ja viiden vuoden takuu ovat Mitsubishin valtteja tässä kokonaisuudessa. Lopputulos olisi merkittävästi parempi, jos perustuote eli Renault Captur ei olisi jo muutaman vuoden ikäinen.

Tavaratila on pistokehybridissä muita versioita pienempi. Takaselkänojat taittuvat alas 40:60-suhteessa, jolloin pohjasta tulee tasainen.

Mitsubishi ASX 1.6 PHEV Instyle AT

  • Moottori Rivi-4, bensiini, lataushybridi
  • Iskutilavuus 1598 cm3
  • Teho 117 kW (159 hv) / 5 600
  • Vääntö 205+144 Nm
  • Voimansiirto Etuveto, automaatti
  • 0−100 km/h 10,1 s
  • Huippunopeus 170 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 1,4 l/100 km
  • CO2-päästöt 31 g/km
  • Mitat Pituus 4 227 mm, leveys 1 797 mm, korkeus 1 585 mm, akseliväli 2 639 mm, tavaratila 265–379 l, tankki 39 l
  • Omamassa 2 060 kg
  • Plussaa Korkea varustelutaso, käytännölliset tilat
  • Miinusta Lyhyehkö sähköajo, kulutus moottoritiellä
  • Koeajettu auto vakiovarustein 42 390 €, mallisto alkaen: 24 390 €

Kenelle?

ASX on kahden aikuisen tai korkeintaan pienen nelihenkisen perheen auto. Lataushybridin hinta kipuaa taivaisiin, mutta jos autoa voi ladata kotona, on itse ajaminen edullista.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt