
Millaisen Porschen saa 30 000 eurolla? Koeajossa Cayenne vm. 2015 – vähän eksklusiivisempi perheauto
Vaikka Cayenne on Porsche, se ei ole mikään urheiluauto. Jos kuvittelitte, että tässä on tavanomainen Porschen maanuoliainen, niin olette väärässä. Oikeastaan Cayenne on aika tyypillinen iso SUV.
Ekomies voi olla myös sekomies. Tämä oli mottona, kun lähdimme etsimään jotain vähän jännempää ekoautoa – ladattavaa hybridiä tai jotain muuta vastaavaa. Ladattavia Volvoja on paljon tarjolla, mutta kyllä joku iso Volvo – vaikkapa Ysikymppinen – tuntui kuitenkin liian järkevältä vaihtoehdolta. Halusimme panna niin sanotusti ison pyörän pyörimään, ja lopulta valinta oli helppo. Espoon Koskelon SAKA-myymälästä osui silmään Porsche Cayenne, joka täytti kaikki kriteerimme. Tärkeintä oli se, että tämä yksilö oli mallia E-Hybrid, eli sähkölläkin pääsisi tarvittaessa ajamaan.
Cayenne-pippurimme oli vuodelta 2015, ja se oli uinut Suomeen Saksasta jälkituontina. Porschella oli ajettu 213 000 kilometriä. Tuollainen lukema on reipas, mutta ei vielä hälyttävä. Olemukseltaan Cayenne oli siisti, mutta korin väriin emme olleet aivan tyytyväisiä, sillä pintakuosiksi oli valittu kalvakka valkoinen. Musta olisi ollut mieleemme, tai vaikkapa punainen, mutta kun käytettyä autoa ollaan ostamassa, kaikkea ei voi saada samassa paketissa.



Cayennen varustelu saa hymyn huulille
Jos oli ulkotyylissä hieman sanomista, niin varusteluettelo sai hymyn huulille. Oli nahkaverhoilua, mukautuvaa vakionopeuden säädintä ja lasikattoluukkua. Ilmajousitettu alusta tuo mukanaan korkeudensäätömahdollisuuden. Huimin ja ehkä turhin herkku oli etuistuimien jäähdytysmahdollisuus. Suomessa on harvoin niin kuuma, että takapuolta pitää viilentää. Mutta onhan se tietysti kiva, että voi kehua kaverille, että minullapa onkin Porsche, jossa on tällaiset penkit!
Kun Porschen kimpussa kerran ollaan, ensimmäisenä agendalla taitaa kuitenkin olla moottori, ja sen tehot. Ajoimme Cayennen ulos hallista, ja lähdimme pienelle koeajolle. Hauskana yksityiskohtana mainittakoon, että auton virtalukko on Porschen perinteiden mukaisesti ratin vasemmalla puolella. Esikertalaiselle tämä omituisuus voi tulla yllätyksenä. Cayennen keulalla murisee kolmen litran kuutonen, jonka apuna on sähkömoottori. Paketista irtoaa 333 hevosvoimaa, eli paukkua on kyllä ihan riittävästi. Tehoa on hyvä olla reservissä, sillä Cayenne painaa vajaat 2,5 tonnia. Massa syntyy sähkömoottorista, akuista ja nelivetotekniikasta. Pieni lenkki polveilevalla maalaistiellä kuitenkin todisti, että Cayenne liikkuu niin liukkaasti kuin Porschen pitääkin.


Sähköinen toimintamatka on vaatimaton
Mutta mitenkäs onkaan sen ekologisuuden laita? Sähköistä toimintamatkaa luvataan 36 kilometriä, mikä on aika vaatimaton suoritus. Tässä kohdin pitää ottaa huomioon, että Cayenne edustaa kymmenen vuoden takaista tekniikkaa. Nykyään ladattavat hybridit yltävät selvästi parempiin sähkösuorituksiin.
Auton normikulutuslukemaksi ilmoitetaan lähteestä riippuen 1,4-2,0 l/100 km. Nuo ovat PR-henkisiä lukemia, joita on todella vaikea saavuttaa, vaikka akku olisi täynnä. Kun akku on tyhjä, kakkua menee vähintään 10 litraa sadalla kilometrillä – usein jopa yli, jos innostuu vähän kiihdyttelemään.
Cayennestä pyydettiin lokakuun alussa 31 900 euroa. Tuo ei ole mikään erikoistarjous, mutta onneksi auton mukana tulee huoltokirja, jonka avulla voi hiukan selvitellä, että miten autoa on Saksassa alkujaan pidetty ja hoidettu.


Ovikoodi 911
Perinteisen käsityksen mukaan Porsche on pieni, urheiluautoihin erikoistunut valmistaja. Tämä näkemys on täysin väärä. Jo vuonna 2017 Porsche toimitti asiakkailleen 246 000 autoa, mikä on ihan kunnioitettava suoritus, sillä Porschet ovat mallista riippumatta niitä kalliimman pään autoja. Viime vuonna Porsche sai kaupaksi peräti 320 000 autoa. Kasvu kuudessa vuodessa on ollut rajua.
Kovat kasvuluvut eivät olisi mahdollisia ilman jatkuvaa malliston laajenemista. Ohessa koeajettu Cayenne on tyypillinen uuden ajan Porsche – korkea ja vähän möhkömainen SUV, jota ei todellakaan voi kutsua kovin sporttiseksi. Viime vuosina Porsche on louhinut kasvua myös sähköautojen puolelelta. Matalan linjakas Taycan käy jo urheiluautosta, vaikka siinä onkin neljä ovea.
Mutta ainoa oikea Porsche on tietysti 911. Valmistajan maine perustuu paljolti tähän legendaariseen malliin, jonka tuotanto alkoi 1963. Taakse sijoitetun kuutosbokserin vetovoimaa on vaikea vastustaa.
– Lauri Larmela –

