Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Käytetyn koeajo

Millaisen Porschen saa 30 000 eurolla? Koeajossa Cayenne vm. 2015 – vähän eksklusiivisempi perheauto

Vaikka Cayenne on Porsche, se ei ole mikään urheiluauto. Jos kuvittelitte, että tässä on tavanomainen Porschen maanuoliainen, niin olette väärässä. Oikeastaan Cayenne on aika tyypillinen iso SUV.

19.11.2024 Tuulilasi

Ekomies voi olla myös sekomies. Tämä oli mottona, kun lähdimme etsimään jotain vähän jännempää ekoautoa – ladattavaa hybridiä tai jotain muuta vastaavaa. Ladattavia Volvoja on paljon tarjolla, mutta kyllä joku iso Volvo – vaikkapa Ysikymppinen – tuntui kuitenkin liian järkevältä vaihtoehdolta. Halusimme panna niin sanotusti ison pyörän pyörimään, ja lopulta valinta oli helppo. Espoon Koskelon SAKA-myymälästä osui silmään Porsche Cayenne, joka täytti kaikki kriteerimme. Tärkeintä oli se, että tämä yksilö oli mallia E-Hybrid, eli sähkölläkin pääsisi tarvittaessa ajamaan.

Cayenne-pippurimme oli vuodelta 2015, ja se oli uinut Suomeen Saksasta jälkituontina. Porschella oli ajettu 213 000 kilometriä. Tuollainen lukema on reipas, mutta ei vielä hälyttävä. Olemukseltaan Cayenne oli siisti, mutta korin väriin emme olleet aivan tyytyväisiä, sillä pintakuosiksi oli valittu kalvakka valkoinen. Musta olisi ollut mieleemme, tai vaikkapa punainen, mutta kun käytettyä autoa ollaan ostamassa, kaikkea ei voi saada samassa paketissa.

Ratissa on tiettyä sporttisuutta, mutta muuten kojelaudassa mennään asialinjalla.
Ratissa on tiettyä sporttisuutta, mutta muuten kojelaudassa mennään asialinjalla.
Radion näyttö on mukavan isokokoinen ja selkeä.
Radion näyttö on mukavan isokokoinen ja selkeä.
Kojelaudan päällä kiiluu kompassin ja kellon yhdistelmä.
Kojelaudan päällä kiiluu kompassin ja kellon yhdistelmä.

Cayennen varustelu saa hymyn huulille

Jos oli ulkotyylissä hieman sanomista, niin varusteluettelo sai hymyn huulille. Oli nahkaverhoilua, mukautuvaa vakionopeuden säädintä ja lasikattoluukkua. Ilmajousitettu alusta tuo mukanaan korkeudensäätömahdollisuuden. Huimin ja ehkä turhin herkku oli etuistuimien jäähdytysmahdollisuus. Suomessa on harvoin niin kuuma, että takapuolta pitää viilentää. Mutta onhan se tietysti kiva, että voi kehua kaverille, että minullapa onkin Porsche, jossa on tällaiset penkit!

Kun Porschen kimpussa kerran ollaan, ensimmäisenä agendalla taitaa kuitenkin olla moottori, ja sen tehot. Ajoimme Cayennen ulos hallista, ja lähdimme pienelle koeajolle. Hauskana yksityiskohtana mainittakoon, että auton virtalukko on Porschen perinteiden mukaisesti ratin vasemmalla puolella. Esikertalaiselle tämä omituisuus voi tulla yllätyksenä. Cayennen keulalla murisee kolmen litran kuutonen, jonka apuna on sähkömoottori. Paketista irtoaa 333 hevosvoimaa, eli paukkua on kyllä ihan riittävästi. Tehoa on hyvä olla reservissä, sillä Cayenne painaa vajaat 2,5 tonnia. Massa syntyy sähkömoottorista, akuista ja nelivetotekniikasta. Pieni lenkki polveilevalla maalaistiellä kuitenkin todisti, että Cayenne liikkuu niin liukkaasti kuin Porschen pitääkin.

Kuski voi halutesssan jäähdyttää takalistoaan – penkissä on ilmastointi!
Kuski voi halutesssan jäähdyttää takalistoaan – penkissä on ilmastointi!
Takana on erittäin hyvät tilat.
Takana on erittäin hyvät tilat.

Sähköinen toimintamatka on vaatimaton

Mutta mitenkäs onkaan sen ekologisuuden laita? Sähköistä toimintamatkaa luvataan 36 kilometriä, mikä on aika vaatimaton suoritus. Tässä kohdin pitää ottaa huomioon, että Cayenne edustaa kymmenen vuoden takaista tekniikkaa. Nykyään ladattavat hybridit yltävät selvästi parempiin sähkösuorituksiin.

Auton normikulutuslukemaksi ilmoitetaan lähteestä riippuen 1,4-2,0 l/100 km. Nuo ovat PR-henkisiä lukemia, joita on todella vaikea saavuttaa, vaikka akku olisi täynnä. Kun akku on tyhjä, kakkua menee vähintään 10 litraa sadalla kilometrillä – usein jopa yli, jos innostuu vähän kiihdyttelemään.

Cayennestä pyydettiin lokakuun alussa 31 900 euroa. Tuo ei ole mikään erikoistarjous, mutta onneksi auton mukana tulee huoltokirja, jonka avulla voi hiukan selvitellä, että miten autoa on Saksassa alkujaan pidetty ja hoidettu.

Tavaratila on iso ja käytännöllisen kulmikas.
Cayennessa on kiitettävän avarat tilat. Tällaisella autolla isonkin perheen on mukava taittaa matkaa. Yli 600-litrainen ruuma on valtava ja käytännöllisen kulmikas.
Porsche Cayenne on ihan jännä peli. Erityiskiitos tulee todella runsaasta ja monipuolisesta varustelusta. Ja jos mielikuvista puhutaan, niin kyllä Porschen imagossa on yhä tiettyä taikaa.
Onhan tämä Cayenne ihan jännä peli. Erityiskiitos tulee todella runsaasta ja monipuolisesta varustelusta. Ja jos mielikuvista puhutaan, niin kyllä Porschen imagossa on yhä tiettyä taikaa.

Ovikoodi 911

Perinteisen käsityksen mukaan Porsche on pieni, urheiluautoihin erikoistunut valmistaja. Tämä näkemys on täysin väärä. Jo vuonna 2017 Porsche toimitti asiakkailleen 246 000 autoa, mikä on ihan kunnioitettava suoritus, sillä Porschet ovat mallista riippumatta niitä kalliimman pään autoja. Viime vuonna Porsche sai kaupaksi peräti 320 000 autoa. Kasvu kuudessa vuodessa on ollut rajua.

Kovat kasvuluvut eivät olisi mahdollisia ilman jatkuvaa malliston laajenemista. Ohessa koeajettu Cayenne on tyypillinen uuden ajan Porsche – korkea ja vähän möhkömainen SUV, jota ei todellakaan voi kutsua kovin sporttiseksi. Viime vuosina Porsche on louhinut kasvua myös sähköautojen puolelelta. Matalan linjakas Taycan käy jo urheiluautosta, vaikka siinä onkin neljä ovea.

Mutta ainoa oikea Porsche on tietysti 911. Valmistajan maine perustuu paljolti tähän legendaariseen malliin, jonka tuotanto alkoi 1963. Taakse sijoitetun kuutosbokserin vetovoimaa on vaikea vastustaa.

– Lauri Larmela –

Kyllä lähtee – ja myöskin imee bensiiniä oikein miehekkäästi. Sähköllä voi tehdä nurkka-ajoa vailla päästöjä, mutta heti ajoakun hyydyttyä kulutus pomppaa isosti. Nelivedosta napsahtaa Suomen oloissa aina plussaa.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt