Autot ja liikenne
Tuulilasi

Miksi meidän sähkö-Mersu jäi liikkeeseen – ja pari muuta kommenttia Talouselämän sähköautojuttuun

Miksi meidän sähkö-Mersu jäi liikkeeseen – ja pari muuta kommenttia Talouselämän sähköautojuttuun

Talouselämän hyvä sähköautokriittinen juttu kaipaa pari pientä täsmennystä.
Teksti Vesa Linja-aho
Kuvat Vesa Linja-aho
Mainos

Hallitus haluaa Suomeen sähköautoja ja päästoskandaalin ryvettämä autoteollisuuskin viherpesee itseään sähköautoilla. Kuluttajille sähköautot kelpaavat Suomessa nihkeästi. Talouselämän joulukuisessa jutussa (jutun lukeminen kokonaan vaatii rekisteröitymisen) yritetään purkaa auki, että miksi nyt näin. Juttu on ammattimaisesti tehty, mutta muutama kohta kaipaa täsmennystä:

Ensimmäisenä, jutussa käytetään esimerkkinä sähkö-Mersua. Toimittaja kertoo auton ajamisesta, ja sitten:

Yksi tästä autosta puuttuu – ja sen mukana kaikki. Toimintamatka yhdellä latauksella on teoriassa 200 kilometriä ja käytännössä paljon vähemmän. … Kun sähkö on loppu, pitää hiljentyä lataamaan. Se vie aikaa puoli tuntia, jos käsillä sattuu olemaan pikalatauspiste. Muussa tapauksessa pitää odotella tunteja.

Tässä on yksi pieni mutta: kyseistä sähkö-B-Mersua ei voi pikaladata. Muistan tämän varsin hyvin, koska tämä on se syy miksi sisätiloiltaan muuten perheautoksemme sopiva ja laadukkaan makuinen auto (ja hinnaltaan reilusti alle puolet Tesla Model S:stä maksava) jäi liikkeeseen syksyllä 2015. Jos Mersu olisi pikaladattava, säännöllinen pidempi autoilutarpeemme eli mummolareissu Raumalle (noin 240 km) hoituisi yhdellä parinkymmenen minuutin latauspysähdyksellä Paimion ABC:lla, mikä on ihan siedettävää. Toisin kuin monissa saman hintaluokan sähköautoissa, Mersussa on sentään 11 kilowatin AC-laturi, mutta parin tunnin tauko muuten kolme tuntia vievällä automatkalla vaatii jo aika kovaa sähköautouskovaisuutta.

Jutussa haastateltu Mersun lehdistöpomo ei jostain syystä oikaise tätä, vaan jatkaa jutussa:

”Tässä on kyse muna–kana ilmiöstä. Kun ei ole tarjolla riittävästi pikalatausmahdollisuuksia, ei täyssähköauton markkinointiinkaan voi panostaa täysillä”, selittää hienon auton vaatimatonta myyntiä Pekka Koski, Mercedestä maahantuovan ja myyvän Vehon henkilöautoryhmän lehdistöpäällikkö.

Todellisuudessa asia on niin, että Mersun on turha panostaa täyssähköauton markkinointiin, kun jostain (minulle käsittämättömästä) syystä autosta on jätetty pikalatausmahdollisuus pois. Aiheesta ovat kirjoittaneet allekirjoittaneen lisäksi myös laadukkaasta sähköautoblogistaan tunnettu Tuomas Sauliala sekä sähköautojen latausratkaisuja myyvän Plugit Finlandin blogi.

Pitää kyllä paikkansa, että latauspisteiden rakentamista vaivaa muna-kana-ongelma. Etelä-Suomessa on kuitenkin ihan hyvä pikalatausverkko nykyaikaisia sähköautoja ajatellen.

Mistä päästäänkin seuraavaan aiheeseen: jutun kainalossa annetaan mielestäni liian negatiivinen kuva sähköautojen kotilatauksesta:

”Aikanaan rummutettiin, että Suomessa on valmiina 1,5 miljoonaa valmista latausasemaa. Tämä harha elää vieläkin”, sanoo Motivan johtava asiantuntija Vesa Peltola.

Ei se nyt aivan noin mennyt. Kun noita vanhoja juttuja googlailee, löytyy esimerkiksi:

"Suomessa on 1,5 miljoonaa lämmitystolppaa, jotka soveltuvat muutosten jälkeen lataukseen, Fortumin tutkimus- ja kehityspäällikkö Juha Matikainen kertoo. Käytännössä jokainen autoilija voisi siis saada oman latauspisteen. Matikainen arvioi, että yhden tolpan muuttaminen sähköntankkaukseen soveltuvaksi maksaa noin 500 euroa.  (lähde)

Itse pulitin lystistä 163,30 euroa. Tässä vaiheessa on sanottava, että vaikka kuinka olen aikaisemmin hehkuttanut sitä, että sähköauton voi ladata ihan tavallisesta pistorasiasta, niin pitkällä aikavälillä kallistun kyllä "oikeiden" (eli tavallisimmin Type 2) latauspisteiden kannalle. Halvimmat mallit maksavat asennettuna noin 1000 euroa (ja asennustyöstä saa kotitalousvähennyksen, mikäli pömpeli tulee asukkaan tilaamana (eikä taloyhtiö hanki sitä). Ja tässä vielä toinen tarina latauspisteen hankinnasta.

Juttu jatkuu:

 Motiva on laatinut taloyhtiöille ohjeet siitä, miten niiden kannattaisi varautua sähköautojen lataukseen.

Tämä on totta ja opas on niin hyvä että siihen voisi linkittääkin. Sen nimi on Kiinteistöjen latauspisteet kuntoon ja kirjoitin siitäkin aikanaan.

On totta, että vanhoissa taloyhtiöissä voi tulla ongelmia kaapeloinnin (ja sähkökeskuksen) kapasiteetin riittävyyden kanssa. Vanha sähköverkko ei välttämättä kestä edes sisätilalämmittimien käyttöä - mutta tämä riippuu aina tapauksesta ja nyrkkisääntöjä on hankala antaa. Yksi mahdollisuus toteuttaa latausmahdollisuus koko taloyhtiöön on käyttää älytolppia kuormantasauksineen

Kainalojuttu päättyy kommenttiin:

”En usko, että kovin äkkiä kiinteistöille tulee pikalatauspisteitä. Sähköjärjestelmä kuormittuisi ja pikalatauspisteiden rakentaminen on kallista. Taloyhtiöissä syntyy riitoja pienemmistäkin asioista”, sanoo Peltola.

Epäselväksi jää, miksi kukaan edes haluaisi pikalatauspistettä kotiinsa. Pikalatauspisteitä tarvitaan valtateiden varsille, ei koteihin.

Jutun loppupuolella tarjotaan lataushybridiä ratkaisuksi, ihan hyvillä perusteluilla: kaupunkiajelut voi ajaa sähköllä, ja verotuskäytäntö pitää hinnat lähes vastaavien täyspolttomoottoriautojen tasolla. Kun aikaisemmin jutussa oli mainittu täyssähköautojen nihkeät myyntiluvut, olisi tässä yhteydessä voinut mainita, että ladattavien hybridien kauppa käy kivasti: siinä missä tammi-marraskuussa 2016 täyssähköautoja rekisteröitiin vain 185 yksilöä, ladattavia hybridejä rekisteröitiin peräti 1097. Tämä on noin prosentti samana aikana rekisteröidyistä 110840 henkilöautosta. Eli trendi josta kirjoitin jo alkuvuonna, on jatkunut – ja jatkunee edelleen. Täyssähköautojen kauppaa lienee jarruttanut kaksi asiaa: ihmiset odottelevat mahdollisia tukipäätöksiä ja Talouselämän jutussakin mainittuja isompiakkuista Renault Zoea ja Opel Ampera-e:tä.

P.S. Päivän uutisia lukiessa tuli mieleen yksi sähköautovastainen pointti lisää: alueilla, joilla pitkät sähkökatkot eivät ole superharvinaisia, täyssähköauto voi olla epäviisas valinta: jos sähköt häipyvät illalla ja ovat poikki koko yön, voi olla aamulla vaikeuksia päästä töihin.

Julkaistu: 25.12.2016