
Mazda MX-5 – Maailman myydyin kaksipaikkainen auto on kuin tehty kesäseikkailuja varten
Mazda MX-5 on maailman myydyin kaksipaikkainen urheiluauto. Pienessä autossa on isosti luonnetta.
Ei ole jokapäiväistä päästä ajamaan automaailman ikoneita, mutta tässä koeajossa on kyse juuri sellaisen statuksen saaneesta autosta. Mazdan MX-5 näki päivänvalon japanilaismerkin Hiroshiman tehtaalla ensimmäistä kertaa jo 33 vuotta sitten. Nykyinen korimalli esiteltiin vuonna 2014 ja kahta vuotta myöhemmin mallisto kasvoi RF-mallilla.
RF-lyhenne tulee sanoista retractable fastback, joiden mukaan autosta löytyy Porsche 911 Targa -tyylinen laskettava kovakatto. Tämän lisäksi saatavilla on perinteisempi rättikattoversio, joka ei juuri eroa ominaisuuksiltaan RF-malliin nähden. Valinnassa näiden kahden välillä onkin kyse ennen muuta omasta mieltymyksestä.

MX-5 on ajettavuudeltaan varsinainen ilopilleri. Uuden vuosikerran ehkä tärkein uudistus kohdistuu nimenomaan ajettavuuteen. KPC-järjestelmä (Kinematic Posture Control) käyttää auton takajarruja nopeilla impulsseilla optimoidakseen takajousituksen toimintaa. Toisin sanoen auto kallistuu entistä vähemmän mutkissa ja pitoa löytyy takapyörille enemmän. Voimapesiä löytyy kahta vaihtoehtoa. Koeajoautoamme vauhditti 2.0-litrainen ja 184-hevosvoimainen nelipytty, mutta saatavilla on myös alaspäin trimmattu 1.5 litrainen (132 hv.) säästöversio.
Kaunis loppukesän päivä ja Mäntsälän mutkatiet onnistuivat yllättämään, miten suurelta määrältä 184 hevosta tuntuukaan kevyessä autossa! Katon avautuminen ja piiloutuminen tapahtuu 12 sekunnissa sähköisesti napinpainalluksella. Avoautoilu tarkoittaa myös, että pitkillä matkustajilla on kerrankin tarpeeksi päätilaa. Tosin on varoitettava, että kampaus saa maantienopeuksissa kunnon föönin. MX-5:een on saatavilla uusia turvallisuusvarusteita kuten kaistavahti, älykkäät Matrix LED-ajovalot, automaattinen hätäjarrutus ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä. 7-tuumaiseen keskusnäyttöön on lisätty tuki Apple CarPlaylle ja Android Autolle. Uusien ominaisuuksien ja hyvin aikaa kestävän muotoilun ansiosta auton kori ei tunnu 8-vuotiaalta.


Kokonaisuudessaan MX-5 on todella laadukkaasti toteutettu pikkusportti. Kritiikinkohde ei tässä tapauksessa taidakaan olla autossa, vaan Suomen ilmastossa ja lyhyessä kesässä. Se pakottaa miettimään MX-5:stä uupuvaa käytännöllisyyttä ja auton kovin lyhyttä käyttöikkunaa. Piskuinen Mazda ei suurimman osan kohdalla voi olla ainoa auto, joten 37 tuhatta rättikatosta tai runsaat 43 tuhatta RF-mallista tekee autosta hintavan lelun. Ajoittain on kuitenkin syytä muistuttaa itseään niistä elämän pienistä iloista, joita löytyy usein järjettömistäkin asioista. Kuten eräs Tammisaaressa tapaamani vanhempi mies innoissaan totesi; ”Uusi mallihan kuulostaa aivan samalta, kun omani 90-luvulla!”.


Mazda mx-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Luxury Sport MT
- Moottori Rivi-4, bensiini
- Iskutilavuus 1 998 cm3
- Teho 135 kW (184 hv)
- Vääntö 205 Nm
- Voimansiirto Takaveto, 6-vaiht. manuaali
- 0−100 km/h 6,8 s
- Huippunopeus 220 km/h
- Yhd. EU-kulutus 6,9 l/100 km
- CO2-päästöt 156 g/km
- Mitat Pituus 3 915 mm, leveys 1 735 mm, korkeus 1 235 mm, akseliväli 2 310 mm, tavaratila 127 l
- Omamassa 1075 kg
- Plussaa Parantaa mielialaa, Mukavat penkit, Vakaa ajettavuus
- Miinusta Korostetusti vain kesäauto, Puutteellinen päätila (katto alhaalla...)
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 45 659 €, Mallisto alkaen: 36 998 €
Kenelle?
MX-5 sopii hänelle, joka haluaa tehdä kilometreistään mahdollisimman hauskoja. Auton pieni koko, avattava katto ja manuaalivaihteisto johdattavat kesäisille mutkateille.