
Mazda MX-5 on nautiskelijan avoauto, jossa vauhti tuntuu aivan eri tavalla kuin massiivisessa katumaasturissa
Mazda MX-5:lle mutkatiet tunnetusti maistuvat. Kaikkein parhaimmillaan auto on silti lämpimänä kesäpäivänä, katto avattuna, kaupungin arvoalueiden rantateitä hiljakseen kierrellessä.
Arkisten asioiden hoitamiseen ja työmatkaliikenteeseen on omat autonsa. Vielä tämän vuosituhannen alussa Suomessa suosittiin farmareita, nykypäivänä katumaasturimallisia crossovereita, jotka näyttävät ja oikeastaan myös tuntuvat kaikki suurin piirtein samalta. Keulamerkin myötä hinnoissa on toki isojakin eroja.
Onneksi kaikkia autoja ei tehdä järki tai käytännöllisyys edellä. Mazdan MX-5 on hyvä esimerkki tällaisesta vaihtoehdosta. Jo yli kolme vuosikymmentä tuotannossa ollut pieni 2-paikkainen roadster on auto, jota kukaan ei oikeasti tarvitse, mutta jollaisesta moni haaveilee.


Nykyisen, neljännen mallisukupolven perusrakenne on vuodelta 2015, mutta autoon on tehty ajan yli lukuisia parannuksia. Kuluvan vuoden kasvojenkohotuksessa ulkonäköä hieman viilailtiin, tietoviihdejärjestelmää päivitettiin ja luistonestoon tuotiin uudistuksena "Track Mode", joka sallii pienet lipsumiset.
Mutta vaikka Mazda MX-5 mutkapätkillä viihtyykin – sen verran täsmällinen ja tunnokas auton ohjaus on, puhumattakaan varsin tomeraksi viritetystä alustasta – ei sen suurin vahvuus siltikään ole vauhdikkaassa ajamisessa. Ennen kaikkea MX-5 on tyylipuhdas bulevardisportti, nappivalinta kuuman kesäpäivän joutilaselämään, leppoisaan katto auki ajeluun. Operaatio on sitä paitsi erinomaisen helppo toteuttaa, ainakin kovakattoisessa RF-versiossa. Nappia painamalla katon saa avattua tai suljettua reilussa kymmenessä sekunnissa; mekanismi tosin toimii vain kun vauhtia on alle 10 km/h.
Ja sitten ei muuta kuin lippalakki päähän, aurinkolasit silmille ja Kaivopuiston rantaan kruiseilemaan! Tässä Mazda MX-5 on kaikkein omimmillaan, eikä auto sympaattisen olemuksensa takia häpeä edes samaa rantakaistaletta kiertelevien, monta kertaa arvokkaampien Ferrareiden ja Porsche-avokkaiden seurassa.


Mazdan 2-litrainen bensavapari tuottaa 184-hevosvoiman tehot ja 205 Newtonia vääntöä kierrosluvulla 4500 rpm. Nykypäivän standardeilla varsin vaatimattomat lukemat siis, mutta pitää muistaa että auto on todella kevyt, vain 1113 kilon painoinen. Käytännön suorituskykyä voikin luonnehtia sanalla maukas.
Ja tarvittaessa MX-5 liikkuu hyvinkin ripeästi; tässä auttaa erittäin täsmällisesti toimiva kuusiportainen manuaalilaatikko. Tätä suosittelemme ehdottomasti, vaikka MX-5:een saa halutessaan myös automaatin. Käsin hämmentäminen kuitenkin kuuluu tällaisessa harrasteautossa ehdottomasti asiaan.
MX-5 on luonnollisesti takavetoinen, joten sillä voi suunnata hauskanpitoon myös soratielle, kunhan muistaa pitää järjen matkassa.
Plussaa
Yleisfiilis
Kivat ajo-ominaisuudet
Loistava kattomekanismi
Miinusta
Pienet tilat
Rengasäänet


Kommentti
En ole koskaan ollut suuri avoautojen ystävä. Mazda MX-5:n ratissa sain kuitenkin ideasta kiinni. Leppoisa kruisailu on jutun juoni. Jos on hyvä kesä, katto alhaalla voi ajella pitkään.
– Olli Koivusalo –
