Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Mazda MX-5 on nautiskelijan avoauto, jossa vauhti tuntuu aivan eri tavalla kuin massiivisessa katumaasturissa

Mazda MX-5:lle mutkatiet tunnetusti maistuvat. Kaikkein parhaimmillaan auto on silti lämpimänä kesäpäivänä, katto avattuna, kaupungin arvoalueiden rantateitä hiljakseen kierrellessä.

6.10.2024 Tuulilasi

Arkisten asioiden hoitamiseen ja työmatkaliikenteeseen on omat autonsa. Vielä tämän vuosituhannen alussa Suomessa suosittiin farmareita, nykypäivänä katumaasturimallisia crossovereita, jotka näyttävät ja oikeastaan myös tuntuvat kaikki suurin piirtein samalta. Keulamerkin myötä hinnoissa on toki isojakin eroja.

Onneksi kaikkia autoja ei tehdä järki tai käytännöllisyys edellä. Mazdan MX-5 on hyvä esimerkki tällaisesta vaihtoehdosta. Jo yli kolme vuosikymmentä tuotannossa ollut pieni 2-paikkainen roadster on auto, jota kukaan ei oikeasti tarvitse, mutta jollaisesta moni haaveilee.

Mazda MX-5 on pieni auto, ja näin pienessä autossa vauhti tuntuu aivan eri tavalla kuin massiivisessa katumaasturissa. Alle 7 sekuntia nollasta sataan riittää mainiosti. Moottoria voi laulattaa iloisesti: parhaat tehot irtovat vasta kierrosluvulla 7000 rpm.
Näin pienessä autossa vauhti tuntuu aivan eri tavalla kuin massiivisessa katumaasturissa. Alle 7 sekuntia nollasta sataan riittää mainiosti. Moottoria voi laulattaa iloisesti: parhaat tehot irtovat vasta kierrosluvulla 7000 rpm.
Mazda MX-5:n kyydissä asiat eivät ole hullummin, jos kyytiin vain mahtuu. Kytkimet ja säätimet ovat vanhan liiton mallia, mistä plussaa. Hansikaslokero on selän puolella kuskin ja vänkärin välissä.
Jos kyytiin mahtuu, asiat eivät ole hullummin. Kytkimet ja säätimet ovat vanhan liiton mallia, mistä plussaa. Hansikaslokero on selän puolella kuskin ja vänkärin välissä.

Nykyisen, neljännen mallisukupolven perusrakenne on vuodelta 2015, mutta autoon on tehty ajan yli lukuisia parannuksia. Kuluvan vuoden kasvojenkohotuksessa ulkonäköä hieman viilailtiin, tietoviihdejärjestelmää päivitettiin ja luistonestoon tuotiin uudistuksena "Track Mode", joka sallii pienet lipsumiset.

Mutta vaikka Mazda MX-5 mutkapätkillä viihtyykin – sen verran täsmällinen ja tunnokas auton ohjaus on, puhumattakaan varsin tomeraksi viritetystä alustasta – ei sen suurin vahvuus siltikään ole vauhdikkaassa ajamisessa. Ennen kaikkea MX-5 on tyylipuhdas bulevardisportti, nappivalinta kuuman kesäpäivän joutilaselämään, leppoisaan katto auki ajeluun. Operaatio on sitä paitsi erinomaisen helppo toteuttaa, ainakin kovakattoisessa RF-versiossa. Nappia painamalla katon saa avattua tai suljettua reilussa kymmenessä sekunnissa; mekanismi tosin toimii vain kun vauhtia on alle 10 km/h.

Ja sitten ei muuta kuin lippalakki päähän, aurinkolasit silmille ja Kaivopuiston rantaan kruiseilemaan! Tässä Mazda MX-5 on kaikkein omimmillaan, eikä auto sympaattisen olemuksensa takia häpeä edes samaa rantakaistaletta kiertelevien, monta kertaa arvokkaampien Ferrareiden ja Porsche-avokkaiden seurassa.

Mazda MX-5 on parhaimmillaan katto auki poutasäällä ja kaupunkiajelussa. Maantiellä melua on liikaa.
Katto auki on loistoidea poutasäällä ja kaupunkiajelussa. Maantiellä melua on liikaa.
Mazda MX-5 muuttuu avoautoksi napin painalluksella. Silloin vain taivas on rajana.
Vain taivas on rajana. MX-5 muuttuu avoautoksi napin painalluksella.

Mazdan 2-litrainen bensavapari tuottaa 184-hevosvoiman tehot ja 205 Newtonia vääntöä kierrosluvulla 4500 rpm. Nykypäivän standardeilla varsin vaatimattomat lukemat siis, mutta pitää muistaa että auto on todella kevyt, vain 1113 kilon painoinen. Käytännön suorituskykyä voikin luonnehtia sanalla maukas.

Ja tarvittaessa MX-5 liikkuu hyvinkin ripeästi; tässä auttaa erittäin täsmällisesti toimiva kuusiportainen manuaalilaatikko. Tätä suosittelemme ehdottomasti, vaikka MX-5:een saa halutessaan myös automaatin. Käsin hämmentäminen kuitenkin kuuluu tällaisessa harrasteautossa ehdottomasti asiaan.

MX-5 on luonnollisesti takavetoinen, joten sillä voi suunnata hauskanpitoon myös soratielle, kunhan muistaa pitää järjen matkassa.

Plussaa

  • Yleisfiilis

  • Kivat ajo-ominaisuudet

  • Loistava kattomekanismi

Miinusta

  • Pienet tilat

  • Rengasäänet

Mazda MX-5:n tavaratilaan mahtuu herrasmiehen nahkalaukku oikein hyvin.
Tavaratilaan mahtuu herrasmiehen nahkalaukku oikein hyvin.
Mazda MX-5 ei sovi yli 182-senttisille! Ohjaamo on paitsi ahdas, myös todella matalalla, joten muut autot tuntuvat tien päällä jättiläisiltä.
Ei yli 182-senttisille! Ohjaamo on paitsi ahdas, myös todella matalalla, joten muut autot tuntuvat tien päällä jättiläisiltä.

Kommentti

En ole koskaan ollut suuri avoautojen ystävä. Mazda MX-5:n ratissa sain kuitenkin ideasta kiinni. Leppoisa kruisailu on jutun juoni. Jos on hyvä kesä, katto alhaalla voi ajella pitkään.

– Olli Koivusalo –

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt