
Mazda MX-5 – Klassikko jo elinaikanaan on arvonimi, jota sopii käyttää vain hyvin harvoista automalleista – Varoitus: Saattaa aiheuttaa riippuvuutta
Nyt muistellaan mennyttä kesää, ja niitä sen hienoimpia päiviä, jolloin alla oli Mazda MX-5.
Kaarre lähestyy. Pykälässä on nelonen, ja mietin, että millä taktiikalla syöttäisin sisään. Mutka näyttää aika jyrkältä, joten pudotan yhden alas. Kun kaarre on jo hollilla, tajuan, että nyt on kyllä liikaa kyytiä. Jarrutan voimalla, ja vaihdan välikaasulla kakkoselle. Mazda taittuu halukkaasti kaarteeseen, ja hyökkää seuraavalle suoralle kuin näätä. Vaihdan kolmoselle vasta, kun kierroslukumittarin neula kohoaa seitsemän tonnin paremmalle puolelle. Kun vaan löytää sopivan tien, niin Mazdalla voisi jatkaa tätä ilottelua loputtomiin.
Klassikko jo elinaikanaan on arvonimi, jota sopii käyttää vain hyvin harvoista automalleista. Mazda MX-5 on yksi näistä. Asian vakavuudesta kertoo se, että piskuinen Mazda painii samassa sarjassa kuin dinosauruksen asemaan 60 vuodessa kohonnut Porsche 911. Tuossa Porschessa olennaista on raaka voima, Mazdassa taas pieni koko.

MX-5 on todellinen kääpiö, sillä sen pituus jää alle neljän metrin. Roadsterin rattiin ei istuta vaan möngitään – ainakin silloin kun kangaskatto on yläasennossaan. Ilmanala ei ollut aivan paras mahdollinen, kun hain auton koeajoon. Tästä huolimatta repäisin rätin alas välittömästi. Se käy todella helposti: vain yksi salpa auki, ja telttakangas koloonsa. Voimaa ei tarvita lainkaan. Kun kattona on vain taivas, kulku sisään ja ulos on paljon helpompaa, vaikka Mazda onkin niin matala, että hommassa on selvää permantovoimistelun makua.
Kuluneen sanonnan mukaan jotkut autot käyvät käteen kuin mittatilaushansikkaat. MX-5 on juuri tällainen harvinaisuus. Yli 30 vuotta valmistetun mallin peruskonsepti on pysynyt alusta lähtien ennallaan: moottori edessä, veto takana ja paino kurissa. Tällä reseptillä syntyy aito sportti, joka saa kuljettajan tuntemaan itsensä todelliseksi pelimieheksi.


Meillä oli ajossa uudistuneen MX-5 -perheen kuumin peli, joka tuntee lisänimen Homura – japania tietenkin. Homurassa on muutamia erityisen herkullisia yksityiskohtia, kuten Brembon jarrut, Bilsteinin alusta ja Recaron istuimet. Auto on ikään kuin jo valmiiksi tuunattu. Ai niin, unohtui mainita, että pakoputkiston äänimaailmaa on säädetty entistä räävittömämmäksi.
Homuraa kuljettaa kaksilitrainen vapaasti hengittävä nelikko. Turbon puute on tällä kertaa pelkästään iloinen asia, sillä moottori on ihastuttavan kierrosherkkä. Koneen luonteessa on jotain samaa kuin moottoripyörien takakireissä voimanlähteissä. Kun moottorin jatkeena on vielä tiheästi porrastettu kuusilovinen manuaali, kuskilla on hymy herkässä aina, kun ollaan liikkeellä. Moottorista irtoaa 184 hevosvoimaa, mikä saattaa kuulostaa tosi vaatimattomalta lukemalta. Mutta kun auto painaa vain 1 126 kiloa, niin voimaa on todellakin aivan riittävästi.
Jaahans. Kahvipaussi on ohitse. Mihinköhän nyt suunnattaisiin? Antaa suvituulen kuljettaa, Mazda seuraa kyllä kannoilla.



Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT
- Moottori Rivi-4, bensiini
- Iskutilavuus 1 998 cm3
- Teho 135 kW (184 hv) / 7 000 r/min
- Vääntö 205 Nm / 4 500 r/min
- Voimansiirto Takaveto, 6-v. manuaali
- 0−100 km/h 6,5 s
- Huippunopeus 219 km/h
- Yhd. EU-kulutus 6,9 l/100 km
- CO2-päästöt 155 g/km
- Mitat Pituus 3 915 mm, leveys 1 735 mm, korkeus 1 230mm, akseliväli 2 310 mm, tavaratila 130 l
- Omamassa 1 126 kg
- Plussaa Riemukas ajettavuus, helppokäyttöinen kangaskatto
- Miinusta Saattaa aiheuttaa riippuvuutta
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 48 774 €, mallisto alkaen: 34 998 €
Kenelle?
Mazda MX-5 on todellinen erikoistapaus. Toukokuusta syyskuuhun elo sen kanssa on auvoisaa, mutta joulukuusimetsään sillä ei voi lähteä.
