
Maastoautojen mäkikoe: ”Pyörien saatua jälleen tukevan otteen maasta Toyota ampaisi raa’alla voimallaan huipulle saakka” – VTT:n turvavyötestistä karmea tulos
”Jeep käyttäytyi paljolti Toyotan tavoin. Se repi itsensä huipulle väkisin. Kulku oli pomppivaa”, kirjoitti Tuulilasi keväällä 1975.
1970-luvulla autot olivat vielä autoja, maastoautot maastoautoja. Tuulilasi nappasi soramontulle mukaan neljä kunnon maasturia:
- Jeep CJ-5 (23.500 mk)
- Land Rover 88 (31.400 mk)
- Toyota Land Cruiser FJ 40 (23.180 mk)
- UAZ 469 B (16.870 mk), neuvostoliittolainen maastoauto
Testit suoritettiin Imatran seudulla vaativassa maastossa: ”Ajolenkkiimme kuului rymyämistä ryteikköisessä kuusikossa, kivien ja kantojen kiertelyä, ryömimistä hakkuuaukealla ja mäkien kipuamista, liejussa möyrimisestä puhumattakaan.”
"Vertailtavissamme on kaikissa samantapainen vetoratkaisu. Tavanomaisen vaihteiston lisänä on apuvaihteisto, joka kertoo päävaihteiston välityksen. Kaikissa on jäykät akselit edessä ja takana sekä normaalit tasauspyörästöt. Veto katkeaa, jos harjanteella etupyörä ja vastakkainen takapyörä ovat vain kevyesti maassa. Yhden pyörän putoaminen syvään kuoppaan johtaa samaan tilanteeseen. Jeepissä tilannetta helpottaa jonkin verran takimmaisen tasauspyörästön kitkalukko.”
”UAZ oli ainoa, joka reputti mäkikokeen. Jousitus oli rinteen epätasaisuuksissa niin kimmoisa, että auto pomppasi pari kertaa ja kaivautui paikoilleen”
Tärkeä mäkikoe suoritettiin Vuoksenniskan motorcross-radalla: ”Toyota selvitti rinteen helpoimmin. Se pyrki pomppimaan jonkin verran epätasaisuuksissa, hyppäsipä kerran ilmaankin. Pyörien saatua jälleen tukevan otteen maasta Toyota ampaisi raa’alla voimallaan huipulle saakka.
Jeep käyttäytyi paljolti Toyotan tavoin. Se repi itsensä huipulle väkisin. Kulku oli pomppivaa. Mäkikoe sujui Jeepiltä hieman hikisemmin kuin Toyotalta. Se oli kuitenkin selvä kakkonen. Lantikan valtti oli miellyttäväkäytöksinen jousitus. Lantikka ei menettänyt vauhtiaan pomppimiseen ja pääsi kuin pääsikin rinteen ylös.
UAZ oli ainoa, joka reputti mäkikokeen. Jousitus oli rinteen epätasaisuuksissa niin kimmoisa, että auto pomppasi pari kertaa ja kaivautui paikoilleen.”
Voittajaa ei valittu, mutta koeajajat tekivät omat valintansa. Matti Järven suosikki oli Jeep, Juha Tolvasen Toyota. Tapani Vaahtola liputti Land Roverin puolesta.
Yksikään turvavyö ei läpäissyt VTT:n testiä

Huhtikuun 1975 erikoisaiheena olivat turvavyöt ja niiden ominaisuuksien heikkeneminen käytön myötä. Tuulilasi irrotti kahdeksasta satunnaisesti valitusta henkilöautosta turvavyöt. Tarkoituksena oli selvittää, täyttääkö käytetty turvavyö uusille vöille asetetut normit. Testi tehtiin VTT:n Metallilaboratorion vetokoneessa.
Testin tulos oli karmea. Yksikään vyö ei täyttänyt normien vaatimuksia. Eräät hajosivat jopa ”ällistyttävän pienellä kuormituksella”. Päätoimittaja Jukka Miettinen totesi palstallaan, että ”jokaisessa vyössä oli jotakin vikaa.” Hän muistutti, että vaikka Tuulilasin kahdeksan turvavyön otanta oli pieni, syytä laajemmalle tutkimukselle olisi. ”Mitä hyötyä on turvavöiden käyttöpakosta, jos vyöt ovat kelvottomia”, hän kysyi.