Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Liikenneturvallisuus

Liikenneonnettomuuksista jopa 85 % on miesten aiheuttamia – Taustalla sekä biologisia että sosiaalisia tekijöitä

Evolutionary Behavioral Sciences -tiedelehdessä julkaistussa tuoreessa tutkimuksessa havainnoitiin ihmisten liikennekäyttäytymistä vilkkaassa risteyksessä ja todettiin miesten olevan riskiryhmää.

18.7.2024 Tuulilasi

Nuorten miesten riskit autonratissa kesällä ovat kaikkien tiedossa. Mutta onko tosiaan laajemminkin näin, kuten tutkimuksessa väitetään, että kaikki miehet ovat kaikessa liikkumisessa riskiryhmää? Miten sukupuoli ja ikä vaikuttavat Suomessa onnettomuustilastoihin?

– Tilastokeskuksen tilastoissa kuolleista ja loukkaantuneista tienkäyttäjistä löytyy erilaisia jakoja mm. iän ja sukupuolen mukaan. OTI:n nuorisoraportin (2021) mukaan 18–24-vuotiaista kuolemaan johtaneiden moottoriajoneuvo-onnettomuuksien aiheuttajakuljettajista 85 % (n=143) oli miehiä ja 15 % (n=25) naisia. 25–64-vuotiailla miesten osuus oli 87 %, vastaa Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Marja Pakarinen.

Tutkimuksessa väitetään jopa, että miehet ottavat enemmän riskejä ylittäessään tien jalan tai polkupyörällä. Löytyykö meiltä vastaavaa tietoa?

– Onnettomuustietoinstituutin jalankulkuraportissa on tutkittu vuosina 2017–2021 tapahtuneet jalankulkijan kuolemaan johtaneet onnettomuudet, joissa menehtyi 65 jalankulkijaa. Näistä 34 oli naisia ja 31 miehiä, eli tämän perusteella ei näy eroja sukupuolten välillä.

Miehiin ja naisiin voi kohdistua erilaisia sosiaalisia normeja ja odotuksia käyttäytymisestä. Miehet ja naiset myös arvioivat ajotaitoaan eri tavalla.

Alhaisen sosioekonomisen aseman alueilla asuvien todetaan olevan alttiimpia riskinotolle. Pitääkö tämä paikkansa?

– Maailmalta löytyy varsin runsaasti tutkimusta siitä, että vakavat liikenneonnettomuudet ovat yleisempiä matalan sosioekonomisen aseman alueilla. Varakkaammissa länsimaissa liikenneonnettomuuksia on vähemmän kuin köyhemmissä maissa. Näitä eroja selitetään tutkimuksissa monilla seikoilla, esimerkiksi eroilla asutustiheydessä, teiden ja ympäristön kunnossa, turvalaitteiden käytössä, liikennevalvonnassa yms.

Tuoreen tutkimuksen tekijöiden mukaan riskejä ottamalla viestitään vastakkaista sukupuolta olevalle kumppanin hyviä geenejä. Samaa sukupuolta oleville sillä puolestaan viestitään kilpailukykyä. Onko väitteen tueksi jotakin kovaa faktaa?

– Yleisesti voisi sanoa, että sukupuolten erot riskien ottamisessa ovat sekoitus erilaisia taustatekijöitä. Ne voivat olla biologisia esim. hormoneihin liittyviä ja evolutiivisia, mutta hyvin vahvasti myös kulttuurisia. Miehiin ja naisiin voi kohdistua erilaisia sosiaalisia normeja ja odotuksia käyttäytymisestä. Miehet ja naiset myös arvioivat ajotaitoaan eri tavalla. Miehiä kuolee liikenteessä selvästi naisia enemmän, mutta tämä ei suoraan kerro riskien ottamisesta, vaan kyse on myös siitä, että miehet ajavat naisia enemmän.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt