Tuulilasi

Lehti: VW:n pääjohtaja tiesi dieselhuijauksista jo kuukausia etukäteen

Lehti: VW:n pääjohtaja tiesi dieselhuijauksista jo kuukausia etukäteen

Saksalaisen arvostetun Der Spiegel -lehdenmukaan VW Groupin pääjohtaja Herbert Diess tiesi konsernin autoissa olevista päästölukemia vääristävistä ohjelmistoista jo kuukausia ennen kuin huijaus paljastui.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat All Over Press
Mainos

Lehden juttu perustuu aiemmin julkaisemattomiin dokumentteihin Braunschweigin syyttäjänvirastosta. Se herättää kysymyksen, informoiko VW sijoittajia ajoissa skandaalista, joka kaikkine sakkoineen ja korvauksineen on maksanut sille jo noin 24 miljardia euroa.

Volkswagenin korkein johto on toistuvasti kieltänyt tienneensä koko asiasta ennen kuin se paljastui. Nyt syyttäjät tutkivat tiedettiinkö asiasta ja rikottiinko näin tiedonantosääntöjä. VW:n johto vakuuttaa lehdelle edelleen, ettei se ole tehnyt asiassa mitään lainvastaista, koska sillä ei ollut käsitystä, minkä mittaluokan asiasta oli kyse. Siksi myöskään sijoittajia ei informoitu.

Yhdysvaltain viranomaiset paljastivat VW:n dieselpäästöhuijauksen 18.9.2015.

Lehden saamien dokumenttien mukaan tuolloin VW:n brändijohtajana työskennellyt Diess oli paikalla kokouksessa 27.7.2015, kun yhtiön johto ja insinöörit keskustelivat siitä, kuinka toimia Yhdysvaltain viranomaisten kanssa, jotka aikoivat asettaa VW:n autoille ajokieltoja liian suurien päästöjen vuoksi.

Tämän jälkeen Diess ja yhtiön silloinen pääjohtaja Martin Winterkorn keskustelivat siitä, kuinka he saisivat viranomaiset vakuuttuneeksi siitä, että VW:n autoja voi edelleen myydä. Keskustelun aikana Winterkorn kysyi Diessiltä, oliko myös hänen entisen työnantajansa BMW:n autoissa päästölukemia väärentävät ohjelmistot. Diess kiisti tämän.

Volkswagenin mukaan kumpikaan ei ole halukas kommentoimaan käynnissä olevaa tutkintaa.

”Näiden Winterkornin ja Diessin keskustelujen sisältöä ei voida vahvistaa, sillä niiden aikana paikalla on ollut myös ihmisiä, jotka ovat hairahtuneet väärille poluille. On viranomaisten tehtävä arvioida ristiriitaisia lausuntoja ja yksittäisten todistajien luotettavuutta”, VW kertoi lauantaina.

Volkswagen on myös kertonut, ettei se edes tiennyt tuolloin, oliko kyseinen ohjelmisto lainvastainen. Kokouksessa 27.7.2015 ei heidän mukaansa keskusteltu siitä, oliko VW rikkonut Yhdysvaltain lakeja vaan siitä, voitaisiinko uudet autot sertifioida.

Syyttäjän papereista käy myös ilmi, että silloinen VW:n talousjohtaja Hans Dieter Pötsch arvioi tuolloin, että diselskandaalista koituisi heille noin 150 miljoonan euron vahingot. Nyt Pötsch on VW:n puheenjohtaja.

Julkaistu: 19.8.2018