
Volkswagen Golf Style Business eHybrid DSG – Ladattava Golf kulkee komeasti – yli 100 kilometriä pelkällä sähköllä
Golf eHybrid sopii hänelle, joka haluaa ajaa mahdollisimman paljon sähköllä, mutta ei ole vielä valmis siirtymään täyssähköautoon.
Ikoninen ja klassikko ovat termejä, joita viljellään automaailmassa aivan liikaa. Volkswagen Golfin kohdalla kumpaakin sanaa voi kuitenkin käyttää ihan hyvällä omallatunnolla. Kyllähän Golf on eittämättä klassikko, kun se juhli viime vuonna 50-vuotissynttäreitään.
Tässä kohtaa on hyvä kurkata vähän peruutuspeiliin. Kun ensimmäinen Golf esiteltiin, Volkswagen kulki niin sanotusti veitsen terällä. Merkittävän saksalaisen valmistajan suurin myyntivolyymi tuli edelleen Kuplasta, joka todellakin ansaitsee ikonin arvonimen. Ennen toista maailmansotaa suunniteltu Kupla oli 1970-luvun puolivälissä suuresta suosiostaan huolimatta armottoman vanhanaikainen – todellinen dinosaurus. Vai mitä sanotte ilmajäähdytteisestä takamoottorista ja kramppimaisen ahtaasta matkustamosta.
Kun Golf esiteltiin vuonna 1974, kaikki saattoivat huomata, että Kuplalla ja uutukaisella Golfilla ei ollut muuta yhteistä kuin keulamerkki. Golf oli muodoiltaan radikaalin moderni, ja tietysti etuvetoinen. Moottori oli keulalla poikittain, ja se ei ollut tuskissaan puhiseva bokseri, vaan nestejäähdytteinen rivikone.
Golfia on vuosien saatossa uudistettu lukemattomia kertoja. Mallin perusidea on säilynyt kuitenkin ennallaan, vaikka kokoa ja massaa on tullut salakavalasti aina vaan lisää. Nykymalli on 4,3-metrinen.


Me saimme viime vuoden lopulla ajoon todella mielenkiintoisen Golfin. Ajamamme versio tottelee nimeä eHybrid. Tällä koodilla saa itselleen ladattava hybridin, joka on monellakin tapaa aika ylivoimainen tuote. Vielä muutama vuosi sitten ladattava hybridin tyypillinen toimintamatka sähköllä oli 50 kilometriä. Tälle Golfille luvataan WLTP-normin mukaista toimintamatkaa peräti 141 kilometriä. Voi olla, että lähelle tuota lukemaa on mahdollista päästä leppeässä kesäyössä mukavan myötätuulen siivittämänä. Me pääsimme pikkupakkasessa ja lumipöperössä yli 100 kilometriä pelkällä sähköllä. Tuokin on ihan kunnioitettava lukema.
Ekoilun lisäksi eHybrid tarjoaa mahdollisuuden pieneen räppäilyyn, sillä voimalinjan yhteisteho on 204 hevosvoimaa, ja vääntöä on tarjolla 350 newtonia. Näillä eväillä Golf liikkuu todella liukkaasti, vaikka auto ei ole mikään keijukainen. Akut ja sähkömoottori nostavat Golfin painon peräti 1,6 tonniin. Taas kerran tuli todistettua, että kevyitä sähköautoja ei ole olemassa.
Kommentti
Ennustaminen on vaikeaa, varsinkin tulevaisuuden ennustaminen. Näin totesi ministeri Ahti Karjalainen aikoinaan. Kuka kertoisi, onko nykymalli viimeinen polttomoottorilla kulkeva Golf? Itse en usko, että näin olisi asian laita.
– Lauri Larmela –
Plussaa
Pitkä toimintamatka sähköllä
Reipas kiihtyvyys
Miinusta
Pieni tavaratila



Volkswagen Golf Style Business eHybrid DSG
- Moottori R4, bensiini, turbo + sähköm.
- Iskutilavuus 1 498 cm3
- Yhteisteho 150 kW (204 hv) Yhteisvääntö 350 Nm Voimansiirto Etuveto, 6-v. automaatti
- 0−100 km/h 7,2 s
- Huippunopeus 220 km/h
- Yhd. EU-kulutus 0,3 l/100 km
- CO2-päästöt 7 g/km
- Mitat Pituus 4 282 mm, leveys 1 789 mm, korkeus 1 476 mm, akseliväli 2 630 mm, tavaratila 273 l
- Omamassa 1 649 kg
- Hinta: Koeajettu auto vakiovarustein 42 890 €, e-Hybrid alkaen 39 962 €
Kenelle?
Golf eHybrid sopii sellaiselle henkilölle, joka haluaa ajaa mahdollisimman paljon sähköllä, mutta ei ole vielä valmis siirtymään täyssähköautoon.
