Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
50 vuotta sitten

Halpa hinta, hutera hitsaus – Tuulilasin vertailussa 1975 pantiin samalle viivalle kaksi edullista itäautoa, Lada ja Polski Fiat – Tulos oli karu

Tuulilasin parivertailussa 1975 neuvostoliittolainen Lada 1300 ja Puolassa lisenssillä valmistettu Polski Fiat 125p. Tarkoituksena oli selvittää, kumpi halpa-autoista olisi järkevämpi ostos.

6.10.2025 Tuulilasi
Kuuntele artikkeli · 4.12

Keskikokoluokan perheauto maksoi Suomessa 1970-luvun puolivälissä pitkälti yli 20.000 markkaa – paitsi jos tyytyi itäautoon. Itäautojen maksuehdotkin olivat tuon ajan mittapuulla ylivertaiset: vain 30 prosentin käsiraha ja 20 kuukauden maksuaika. Neuvostoliittolainen Lada 1300 (ovh. 17.200) ja Puolassa lisenssillä valmistettu Polski Fiat 125p (18.600) laitettiin Tuulilasissa loppukesän kuumaan parivertailuun. Näin selviäisi, kumpi halpa-autoista olisi järkevämpi ostos.

”Lada 1300-mallin, kuten myös muiden Ladojen, rakenne perustuu Fiat 124:ään, jonka valmistus lopetettiin viime syksynä. Rakenteellisesti täysin uutta oli ainoastaan moottori, josta on nyt siis kolme iskutilavuudeltaan erilaista versiota. Polski-Fiat 125p taas on yhdistelmä. Korirakenne on sama kuin Italiassa aikaisemmin valmistetussa Fiat 125:ssä. Moottori ja alustarakenne ovat kahden Fiat-polven takaisia ja perua Fiat 1500-mallista. Taka-akselistossa on pitkittäiset tukitangot lehtijousien tukena Fiat 125:n tapaan.”

”Hyvästä varustelusta huolimatta ei Polskin lähempi tarkastelu ilahduta. Ovien ja luukkujen sovitusta ei ole tehty kunnolla. Koeajo-Polskimme vuoti vettä pikapesussa etujalkatilaan ja takaluukku imi pölyä hiekkateillä tavaratilaan. Takaluukun oikea reuna törrötti sentin vasenta korkeammalla. Kaikkein hätkähdyttävintä oli kuitenkin se, että Polskin alustan ja kynnyspalkin välistä puuttui toistakymmentä senttimetriä hitsaussaumaa. Väliin oli jäänyt ainoastaan sentin levyinen ammottava rako. Vastaavan luokan puutteellisuuksia emme sentään Ladassa havainneet.”

Koeajokaksikosta Juha Tolvasen valinta kohdistui Ladaan. Samoin Tapani Vaahtolan: ”Ladan jousitusta pidän suhteellisen onnistuneena. Varaa ajettavuuden parantamisessa kuitenkin on. Vaihteisto, kytkin ja kaasupoljin eivät toimi tyydyttävällä tavalla. Myös ohjauksessa on parantamisen varaa.”

Kulutus vain 9,8 litraa satasella

Syyskuun 1975 Tuulilasin kannessa mainostettiin itäautojen parivertailua sekä alkavan syksyn pimeydessä ajankohtaista valotestiä. Tuon ajan H4-puoliumpiot eivät kummoisia olleet, mutta parhaat toki saatiin valittua: ykkössijan jakoivat Bosch ja Cibie, jotka erottuivat joukosta hyvillä lähivaloillaan.

Väliraportti 30 000 kilometrin kestotestissä olleista kahdesta Sunbeam 1600:sta, joista toinen oli manuaali ja toinen automaatti, kertoi tapahtumarikkaasta kesästä. Öljyvuotoja, irronneita palloniveliä, reistailevia kampiakseleita, vaihdettuja jarruletkuja… Vikoja oli riittänyt, mutta oli ajamaankin päästy. Testin puoliväliin mennessä automaatin bensankulutus (9,8 l/100 km) oli vain 0,3 litraa enemmän kuin manuaalissa – sitä saattoi pitää yllätyksenä.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt