Tuulilasi

Koeajossa Volvo V90 Cross Country



Koeajossa Volvo V90 Cross Country

V90 Cross Country -sarjan kallein versio T5 AWD Ocean Race nostaa Volvon aivan uuteen kategoriaan.
Teksti Max Lange

On ollut ilo seurata, kuinka lyhyessä ajassa Volvo on noussut suurten joukkoon. Meillä pohjolassa Volvot ovat myyneet hyvin käytännössä aina, mutta nyt ruotsalaismerkin autoja saadaan kaupaksi reippaaseen tahtiin myös Keski-Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Rapakon toisella puolen XC90 ja uusi XC60 ovat menneet kuin kuumille kiville. Kiinalaiset puolestaan hamuavat pidempiakselivälisen S90:n perään, jota valmistetaankin juuri Kiinassa.

Volvo V90 Cross Country puolestaan on Pohjolan oloihin monille unelma-auto. Se on tyylikäs isokokoinen farmari, jolla pääsee korkeamman maavaran ja nelivedon ansiosta hankalammankin mökkitien päähän. Isosta farkku-Volvosta on äärimmäisen vaikea löytää mitään suurempia puutteita − varsinkin jos keulalla on fiksu moottorivaihtoehto.

Kylmässä janoinen

Koeajoautossamme on Cross Country -malliston pienitehoisin bensiinimoottori eli T5-bensaturbo. 250-heppainen moottori liikuttaa isoa maastofarkkua riittävästi muttei mitenkään ylenpalttisen urheilullisesti. Harmi vain, etteivät T5-moottorin kulutuslukemat ole talvikeleillä kovin edustuskelpoiset. Kylmäkäynnistys ja sen jälkeen tapahtuva kaupunkiajo ovat todellista myrkkyä Volvolle: reilun 15 kilometrin ajon jälkeen kulutus oli ajotietokoneen mukaan 14 l/100 km. Talvinopeusrajoitetulla moottoritiellä kulutus ei myöskään juuri alle yhdeksän litran tipu. Volvon keskittyminen pelkästään nelisylinterisiin moottoreihin ei näy alhaisena kulutuksena − ainakaan T5:n tapauksessa. 

Suomen olosuhteissa dieselmoottori on edelleen fiksuin vaihtoehto Cross Countryn keulalle. D4-moottorissa yhdistyvät parhaiten käytännön suorituskyky, kulutus ja hankintahinta. Ocean Race -erikoismalli T5-moottorilla starttaa 82 058 eurosta, kun taas D4:n saa kymppitonnin halvemmalla. On hieman harmi, ettei V90 Cross Countrystä tarjota T8-lataushybridiä, joka voisi olla kaupungissa arkiajonsa suorittavalle optimaalisin valinta.

Tyylikästä oranssia

Ocean Race -malli on ehdottomasti koko V90-mallisarjan räväkin vaihtoehto. Harvalla tulisi ensimmäiseksi mieleen yhdistää helmiäisvalkoista koria hopeanharmaisiin helmoihin ja maskiin. Yhdistelmä toimii kuitenkin yllättävän hyvin. Tehostevärinä Volvo on käyttänyt oranssia, jonka seurauksena kokonaisuus on leluautomainen − hyvällä tavalla. Auton sisällä oranssi värimaailma jatkuu mm. turvavöiden ja tehostelistojen muodossa.

Espoolaisessa katukuvassa auto kerää yllättävän paljon katseita, joten muodot lienevät kunnossa. Hintaa koeajoautolle kertyy huippukuosissaan peräti 98 602 euroa, mikä on mille tahansa Volvolle paljon. Sen verran hieno auto on kuitenkin kyseessä, että hinta saattaa olla jopa oikeutettu.

Volvo V90 Cross Country T5 AWD Ocean Race aut.

Mallin hinta vakiovarustein: 82.052 :-

Moottori: Rivi-4, bensiini, turbo

Iskutilavuus: 1 969 cm3

Teho: 184 kW (250 hv) / 5 500 r/min

Vääntö: 350 Nm / 1 800–4 800 r/min

Voimansiirto: Neliveto, 8-vaihteinen automaatti

0−100 km/h: 7,4 s

Huippunopeus: 230 km/h

Yhd. EU-kulutus: 7,3 l/100 km

CO2-päästöt: 167 g/km

Mitat: Pituus 4 939 mm, leveys 1 879 mm, korkeus 1 543 mm, akseliväli 2 941 mm, tavaratila 560 l

Omamassa: 1 837 kg

*

Kenelle?

Ocean Race -erikoismallit on tarkoitettu niille, jotka haluavat erottua muista V90 Cross Country -kuskeista vielä hieman erityisemmällä mallilla. Muuten V90 CC:tä voi suositella kaikille maastofarkuista haaveileville.

Ajettavuus: 4,5 tähteä

V90 CC on niitä autoja, joissa jo ensimetrien jälkeen voi todeta ajavansa jotain tavallista erityisempää. Nyky-Volvot eivät yritä rikkoa kierrosennätyksiä, vaan ne ovat tasaisen hyviä ajaa jokaisessa ympäristössä: maantiellä kuin juna, mutkapätkällä ennakoitava, kaupungissa auttavat tutkat ja mökkipätkällä neliveto.

Tilat: 4 tähteä

Tähän autoon pätevät samat huomiot kuin mihin tahansa muihin V90-malleihin. Vaalea nahkasisustus ja lasikatto lisäävät valoa matkustamoon mukavasti. Takapenkkiläisille on tilaa erinomaisesti, mutta kontti jää litratilavuudeltaan hieman luokan parhaista jälkeen.

Suorituskyky: 4 tähteä

T5:n menohaluja ei voi juurikaan moittia, mutta kulutuslukemia kyllä. Tämän kokoisessa autossa turboahdetun bensanelikon kulutus nousee kaupunkiajossa noin 12 litraan. Maantielläkin lukemat ovat lähempänä kymppiä kuin viitosta. Jos iso bensalasku ei hätkäytä, sopii T5 Volvon keulalle oikeinkin hyvin.

Kokonaisuus: 4 tähteä

V90 Cross Countryä voi suositella yleisellä tasolla, mutta tässä varuste- ja moottoriyhdistelmässä ei välttämättä ole järkeä – lähes satatonnia on paljon rahaa. Hieman maltillisemmat varusteet ja dieselmoottori tekisivät tästä autosta erinomaisen.

Koeajo on alunperin julkaistu Tuulilasin numerossa 4/2018.

Julkaistu: 8.5.2018