Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Volkswagen California on enemmän kuin auto – Kuin teltta pyörillä tai liikkuva kesämökki

Volkswagen Californian kojelaudassa on pari tavanomaisista kytkimistä poikkeavaa nappia. Kun yhtä niistä painaa, käynnistyy ihmeellinen prosessi. Pienen viipeen jälkeen katto alkaa nousta ylöspäin, ja kohta käytössä on toinen majoituskerros.

21.9.2025 Tuulilasi
Kuuntele artikkeli · 5.22

Artikkelin kuunneltava versio on tehty tekoälyn avulla. Anna palautetta audiosta sähköpostilla apu360@a-lehdet.fi tai artikkelin lopussa olevalla lomakkeella.

Autoja voi jakaa eri kasteihin monella tavalla. Helpoin ratkaisu on tietysti kahtiajako tavallisiin ja erikoisiin autoihin. Erikoisten autojen kirjo onkin sitten loputon. Spektrin ääripäässä komeilevat erittäin erikoiset autot. Volkswagen California on juuri sellainen.

Volkswagen Californian edessä on erinomaiset tilat.
Edessä on erinomaiset tilat.
Myös Volkswagen Californian toisella penkkirivillä voi istua väljästi. Kuvassa istuin on kuitenkin etuasennossaan, jolloin alakerran vuoteen saa levitettyä täyteen mittaansa, kunhan selkänojan taittaa ensin alas.
Myös toisella rivillä voi istua väljästi. Kuvassa istuin on kuitenkin etuasennossaan, jolloin alakerran vuoteen saa levitettyä täyteen mittaansa, kunhan selkänojan taittaa ensin alas.

Ensivilkaisulla California näyttää hiukan korotetulta Volkswagen Transporterilta. Tuohon legendaariseen pakettiautoon California ei kuitenkaan perustu, vaan Multivaniin. Näkymä kuskin ovesta sisään on täysin tavanomainen, mutta kun repäisee kyljen liukuoven auki, suu loksahtaa aivan ammolleen. Niin sanotussa tavaratilassa ei ole mitään mahdollisuuksia rahdin kuljettamiseen, vaan tarjolla on mukavia erillisistuimia sekä sänky - tai ainakin laveri.

Tässä on Volkswagen Californian alapeti. Sen alla on minikeittiö.
Tässä alapeti. Sen alla on minikeittiö.

Auton kojelaudassa on pari tavanomaisista kytkimistä poikkeavaa nappia. Kun yhtä niistä painaa, käynnistyy ihmeellinen prosessi. Pienen viipeen jälkeen Californian katto alkaa nousta ylöspäin, ja kohta käytössä on toinen majoituskerros. Ylähyllylle kiipeäminen on hiukan työlästä, mutta pikku voimistelu kyllä kannattaa, sillä nyt on tarjolla erittäin mukava retkisänky avarilla ja ilmavilla näkymillä. Tuuletus pelaa hyvin, sillä isoja verkkoräppänöitä piisaa kivasti. Tuota yläosastoa voisi leikkimielisesti kutsua pyörillä varustetuksi teltaksi. Testasimme yläpedin tuulisena kesäyönä. Taisi siinä vettäkin vähän ripsiä taivaalta. Retkivuode osoittautui aivan erinomaiseksi. Patja on tukeva, joten selkä ei painu yön aikana mutkalle.

Volkswagen Californian kojelauta on saksalaisen selkeä.
Kojelauta on saksalaisen selkeä.
Volkswagen Californian matkustamon kosketusnäytöstä voi ohjata monia auton toimintoja, kuten vaikkapa sisävaloja ja seisontalämmitystä.
Matkustamon kosketusnäytöstä voi ohjata monia auton toimintoja, kuten vaikkapa sisävaloja ja seisontalämmitystä.

Yhden yön kokemuksen perusteella uskallan sanoa, että kyllä California on ihan oikea retkeilyauto. Se tarjoaa yösijan varustetasosta riippuen 2-4 hengelle. Päiväsaikaan hengailua voi jatkaa markiisin alla. Tuo keksintö on rullalla auton toisessa kyljessä, katon ja kyljen rajapinnassa. Markiisin virittäminen – tai oikeastaan sen rullaaminen takaisin kuoreensa – tuntui vain niin monimutkaiselta, että emme lähteneet hommaa kokeilemaan. Uskomme kuitenkin, että saksalainen insinööri on suunnitellut ihan pätevän systeemin niille reissaajille, jotka markiisia oikeasti tarvitsevat.

Californian voimalinja on moderni, sillä tämä auto on ladattava hybridi. Sähköistä toimintamatkaa luvataan 87 kilometriä, eli lähimatkailua voi suorittaa ilman paikallispäästöjä. Auton perusmoottori on 1,5-litrainen turbonelonen. Mallimerkinnän 4Motion kertoo, että California on nelivetoinen.

VW California Beach Tour 1.5 eHybrid 4Motion

  • Moottori R4, bensiini, turbo+sähköm.
  • Iskutilavuus 1 498 cm3
  • Teho 130 kW (177 hv)
  • Vääntö 250 Nm
  • Voimansiirto Neliveto, automaatti
  • 0-100 km/h 9,5 s
  • Huippunopeus 200 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 0,9 l/100 km
  • CO2-päästöt 21 g/km
  • Mitat Pituus 5 173 mm, leveys 1 941 mm, korkeus 1 972 mm, akseliväli 3 124 mm, perävaunu 750/1600 kg, omamassa 2 634 kg
  • Koeajettu auto vakiovarustein: 88 640 €
  • Mallisto alkaen: 82 320 €

Kenelle?

Tässä on hauska auto seikkailunhaluiselle seurueelle ja/tai nuoruuden telttaretkiä muisteleville. Näitä ei tule joka päivä vastaan.

Plussaa

  • Erittäin nerokas sisustusratkaisu

  • Mahdollisuus sähköajoon

Miinusta

  • Saattaa aiheuttaa riippuvuutta

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt