
Porsche Macan – Ulkoisesti sämpylämäinen innottomuus leimaa uutta Macania, joka ei erotu massasta kauneudellaan
Koeajossa Porsche Macan: edullisin sähkö-Macan kurkottaa Porsche-maailmaan, mutta konsernisukuiset Audi-piirteet paistavat läpi.
Kumpi oli ensin, muna vai kana? Ikuisuuskysymys nousee uutta Porsche Macania silmäillessä väistämättä mieleen, sillä saksalaislegenda on nyt yhä voimakkaammin matkalla kohti sähköautoaikaa. Viiden vuoden kuluttua Porsche suunnittelee myyvänsä yli neljä viidestä autostaan täyssähköisinä, ja polttomoottoriaikakausi olisi näin jäämässä taka-alalle. Muistattehan, että Ferdinand Porsche toimitti ensimmäisen sähkömoottorinsa Egger-Lohnerin C.2 Phaetoniin jo vuonna 1898? Ja pari vuotta myöhemmin valmistui maailman ensimmäinen sarjahybridiauto, Lohner-Porsche Mixte.

Eikä historia ole kuollut. Täyssähköinen on myös Porsche Macanin uusi, toinen sukupolvi. Macan sijoittuu Cayennen alapuolelle eräänlaiseksi Porsche-maailmaan kurottavaksi ovenavaajaksi, jonka lähtöhinta jää nipin napin alle 80 000 euroon. Tämän edullisemmin ei Suomesta uutta Porschea saa. Perusauto on takavetoinen, tietenkin, mutta 8 000 lisäeurolla saa jo nelivedon.

Ulkoisesti tietty sämpylämäinen innottomuus leimaa uutta Macania. Muotoiluseikat ovat toki mielipidekysymys, mutta jos rehellisiä ollaan, ei Macan kauneudellaan pysty massasta loistamaan. Ja onko tämä Audi valepuvussa vai aito Porsche? Macanin PPE-perusrakenne on nimittäin sama, jolle uusi Audi Q6 e-tron valmistetaan.

Ajoimme Audi Q6 e-tronin nelivetoversion viime talvena (TL 01/2025), ja se osoittautui merkille tyypillisesti tasavarmaksi, mutta myös kliinisen yllätyksettömäksi sähköautoksi. Audina pitkälti saman auton saa parisen tonnia Macania edullisemmin, ja nelivedolla. Yhteisen PPE-luurangon myötä autojen mitat ovat hyvin lähellä tosiaan: akseliväli on Macanissa vain neljä milliä pidempi, leveys käytännössä sama, pituutta reilu sentti enemmän ja korkeutta 25 milliä vähemmän. Konsernikoneisto osaa leipoa sämpylänsä.

Myös ajoakku on kapasiteetiltaan täsmälleen sama kuin Audissa, eli nettona käytössä on messevä 95 kWh:n akku. Kohtuullisen alhaisen kulutuksen ansiosta (joka on täsmälleen sama kuin neliveto-Audissa) WLTP-toimintamatka on peräti 636 kilometriä, joten huoletonta käytännön toimintamatkaa on takavetoisessa Macanissa kesäkeleillä reilusti, luokkaa 500 kilometriä. Takaveto-Macan kulutti kesäkeleissä keskimäärin 20,1 kWh sadalla, kun keskinopeus oli 54 km/h.

Porsche Macan
- Moottori Sähkömoottori takana
- Teho/vääntö 265kW(360 hv)/563 Nm
- Voimansiirto Takaveto, automaatti
- 0−100 km/h 5,7 s
- Huippunopeus 220 km/h
- Akkukapasiteetti 95,0 kWh (netto)
- Lataus ac/dc 11 kW/270 kW
- Yhd. EU-kulutus 17,2 kWh/100 km
- WLTP-toimintamatka 636 km
- Mitat Pituus 4 784 mm, leveys 1 938 mm, korkeus 1 623 mm, akseliväli 2 893 mm, perävaunu 750 / 2 000 kg
- Tavaratila 540 l, omamassa 2 295 kg
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 79 390 €, Mallisto alkaen 79 390 €
Plussaa
- Tasapainoinen ajettavuus
- Pitkä toimintamatka
Miinusta
- Oudot varustepuutteet
- Polvitilat takaistuimella
Kenelle?
Suomalaisen Porsche-perheellisen kakkosautoksi tai merkin pariin hiljalleen siirtyvälle Macan voisi olla oiva valinta, mikäli budjetti sen vain sallii.
