Tuulilasi

Koeajossa Ferrari 365 GTB/4 ja Ferrari F12 – herkkua herkun päällä



Koeajossa Ferrari 365 GTB/4 ja Ferrari F12 – herkkua herkun päällä

12 sylinteriä ja pitkä keula - siinä Ferrarin perinneresepti. F12 on yllättävän lähellä 365 GTB/4:n eli Daytonan legendaarisia mittasuhteita. Joko vesi herahti kielelle?
Teksti AMS, Marcus Peters
Kuvat AMS, Hans-Dieter Seufert

Kunnioitus on suurta, kun ajaa yli 400 000 euron hintaisella autolla. Vuoden 1973 Ferrari 365 GTB/4:n tapauksessa auton omistaja ja Ferrari-kauppias Helmut Eberlein istuu tosin etumatkustajan paikalla ja yrittää saada hillityn varovaisuuden unohtumaan. ”Paina nyt kunnolla kaasua!” on jo enemmän kuin lupa. Se on paremminkin käsky nauttia ja päästää valloilleen urheiluauto, jota tekee mieli ajaa hyvin hillitysti ja varovasti.

Tämän Kasselissa Saksassa vietetyn päivän pitäisi sujua vanhan ja uuden kohtaamisen merkeissä. Esi-isä tapaa jälkeläisensä.

Uudempi Ferrari käy jo lämmitäkseen kunnolla valokuvausta varten. Tuo F12 Berlinetta on uusi tulkinta loputtoman pitkällä konepellillä ja etumoottori-V12:lla varustetusta kaksipaikkaisesta autosta. Ferrari toi F12:n viime vuoden lopulla markkinoille 599 GTB Fioranon seuraajana.

Iätöntä osaamista

Autojen mittasuhteiden yhtäläisyys on hämmentävää. F12 vaikuttaa olevan kuin viidellä prosentilla suurennettu ja ulkonäöltään jatkokehitelty Daytona. 365 GTB/4:ää ei muuten koskaan kutsuttu virallisesti tuolla nimellä, mutta autofanien kielenkäyttö on käytännössä vakiinnuttanut lempinimen.

Ferrari näytti jo unohtaneen klassiset linjansa. Uusi muotoilupäällikkö Flavio Manzoni on löytänyt ne uudestaan ja lisännyt muotoihin vaikuttavia yksityiskohtia. Ajoviima kulkee käytännössä lokasuojien aukoista alumiinikorin läpi. Ratkaisu vähentää autoon kohdistuvaa nostetta yhtä tehokkaasti kuin spoileri, mutta ei pilaa linjoja.

Manzoni onnistui tuotekehitysjohtaja Roberto Fedelin kanssa myös pysäyttämään loputtomalta näyttäneen autojen mittojen kasvun. Edeltäjämalli 599 GTB Fioranoon verrattuna F12 Berlinetta on 4,7 senttiä lyhyempi, 5,3 senttiä matalampi ja kaksi senttiä kapeampi. Lisäksi sen perästä puuttuu edeltäjän pulleus.

Lue koko koeajo Tuulilasin tuoreimmasta numerosta 5/2014.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 24.4.2014