Tuulilasi

Koeajossa Dacia Logan MCV Stepway



Koeajossa Dacia Logan MCV Stepway

Dacian Stepway-mallisto kasvaa yhä. Nyt myös Logan-farmari on saanut muista steppareista tutut varusteet, joiden turvin pitäisi selvittää se huonompikin mökkitie.
Teksti Arttu Toivonen
Kuvat Hannes Paananen

Dacian halpisautomalliston laajennustyöt jatkuvat, mutta merkille tunnusomaisesti kevein asein. Keskikokoluokan farmarimalli Logan MCV on saanut rinnakkaismallikseen kovasti maastoautohenkisen Stepwayn, joka on tehty vähän samaan tyyliin kuin jo aiemmin mallistoon ilmestynyt Sandero Stepway. Teemallisesti Logan Stepway muistuttaa vaikkapa Volvon Cross Country -malleja: korotettu maavara, mustat levikkeet lokasuojissa ja helmoissa sekä tavallista jykevämmät puskurit antavat vaikutelman autosta, jolla pääsee liikkumaan myös asvaltin ulkopuolella. Muiden Logan-mallien tapaan Stepway on kuitenkin etuvetoinen.

Teknisesti Logan Stepway on identtinen tavallisen Loganin kanssa. Voimapuolesta vastaa kolmesylinterinen, 90-hevosvoimainen ja Renault-pohjainen turbomoottori. Vaihteistoksi voi napata joko viisilovisen manuaalin tai saman askin robotisoituna 800 euron lisähintaan. Easy-R-laatikko on kyllä kiistatta automaattivaihteisto, mutta toiminnaltaan edelleen hyvin loivaliikkeinen.

Taajaman ulkopuolisessa maailmassa hitaus ei mainittavasti haittaa, mutta esimerkiksi kehäteille liityttäessä laatikolla on tapana vaihtaa kolmoselle juuri kiihdytyskaistan päässä. Tämä tarkoittaa pitkää ja piinallista katkoa kiihdytykseen – yleensä vielä kohtalaisen kriittisellä hetkellä, juuri silloin kun pitäisi sujahtaa hektisen liikenteen joukkoon. Manuaaliversiossa ongelmaa ei ole, sillä käsivalintaisessa versiossa kuljettaja voi halutessaan jättää vaihtokohdan myöhemmäksi, ilman että veto katkeaa. Maahantuoja puolustelee robottivaihteistoaan edullisella hinnalla, mutta Daciaa harkitsevan kannattaa huolellisesti miettiä omia autonkäyttötapojaan vaihteistoa valitessaan.

Jouhevaa kulkua

Jos arkiajot eivät osu sykkiviin taajamiin vaan suurin osa kilometreistä kertyy hiljaisilla tieosuuksilla, voi Easy-R -vaihteisto olla ihan hyvä valinta. Päivittäin lyhyiltä rampeilta kiireiseen liikenteeseen kiihdyttävä kuski tuskin kuitenkaan arvostaa tällaista laatikkoa. Dacian askissa ei ole P-asentoa, eli auto on muistettava joka kerta ankkuroida paikalleen käsijarrulla.

Robottivaihteistojen perinteinen kompastuskivi, eli automaattilaatikoista tuttu ryömintätoiminto askista kuitenkin löytyy, joten vaikkapa liikenneruuhkassa matelu tai parkkiruutuun peruuttelu onnistuu ongelmitta, eikä käytös ole lainkaan nykivää.

Emoyhtiö Renaultin 900-kuutioinen turbomoottori sopii kohtalaisen hyvin yhteen auton ajo-ominaisuuksien ja luonteen kanssa. Ei räjähtävää suorituskykyä, vaan tavanomaisessa käytössä jouhevaa kulkua, joka riittää Stepwayn tapaiseen autoon. Useat valmistajat ovat onnistunnet vaimentamaan kolmesylinteristen koneiden käyntivärinöitä viime aikoina entistä paremmin, eikä Dacia poikkea tästä joukosta. Vain kovimmissa kiihdytyksissä papatus kuuluu sisään, tasakaasuajossa koneen käyntiääni on miellyttävällä tasolla.

Logan MCV Stepwayn maavaraa on kasvatettu tavallisen version vastaavasta 50 millimetrillä. Dacia ilmoittaa nykyään mallistonsa maavaran viiden hengen kuormalla, mikä Stepwayn tapauksessa on peräti 17,4 senttimetriä. Tämä tarkoittaa, että Dacialla voi ylittää metsäisemmälläkin mökkitiellä kivet ja kannot ongelmitta. Pohjaa ei ole sen erikoisemmin panssaroitu, joten järjenkäyttö on edelleen suotavaa, mutta ilmaa pohjalevyn ja maankamaran väliin jää kyllä kiitettävästi.

Muutaman sentin tavanomaista Logania leveämmät lokasuojankaaret on tehty mustasta muovista. Ne suojaavat huolettoman kuljettajan autoa vaikkapa parkkihallien katalia betonitolppia vastaan, mutta toki levikkeet ottvat vastaan myös lentävät kivet ja muun irtoaineksen. Etu- ja takapuskurin lisäsuojan vaikutus on sama. Stepway-pakettiin kuuluvat myös kattokaiteet, joihin voi kiinnittää kattotelineet.

Lisäsuojaus kannattaa

Koska aika moni ostaa Stepwayn nimenomaan huonokuntoisempien teiden kulkemista varten, kannattaa kiinnittää huomiota myös korin omaehtoiseen suojaamiseen. Täydellisesti suojaavia sisälokasuojia autossa ei ole, vaan erityisesti takapyöränkoteloista löytyy hyvin ohuesti maalattua peltiä. Tämä pinta saa kiveniskuja varsin rajusti, mikä kuluttaa maalin puhki nopeasti, ja ruostuttaa ensin pyöränkotelot ja sen jälkeen kynnyskotelot. Sisälokasuojiin tai kunnolliseen lisäsuojaukseen panostaminen maksaa varmasti itsensä takaisin vuosien mittaan.

Sisältä Logan MCV Stepway on käytännössä identtinen tavallisemman version kanssa. Näkyvin ero on oikeastaan Stepway-kirjailu istuinten selkänojassa, mutta muuten Stepway vastaa Dacian paremman pään Laureate-mallia. Navigaattori, sähköikkunat ja vakionopeudensäädin kuuluvat varusteluun, samoin Bluetooth-puhelinyhteys. On sinänsä erikoista, että Dacian järjestelmä tuntuu löytävän matkapuhelimet kuten iPhonen paljon paremmin kuin emoyhtiö Renaultin käyttämä, modernimpi ja kalliimpi järjestelmä.

Vakionopeudensäädin on samanlainen kuin emoyhtiön tuotteissa – sen käyttökytkin on sijoitettu omituisesti keskikonsoliin, mutta varsinaista vakionopeudensäädintä käytetään normaalisti ohjauspyörän painikkeista. Pieni miinus tulee lisäksi konsernin vakionopeudensäädinten tyypillisestä ominaisuudesta: nopeuden säätö on mahdollista vain kahden tuntikilometrin välein. Taajamien ulkopuolella liikkuttaessa tästä ei ole haittaa, mutta kameravalvotuilla kehäteillä kyse voi olla selviytymisestä arkisessa elämässä: ohita tai tule ohitetuksi.

Dacia Logan MCV Stepway Easy-R

  • Hinta vakiovarustein 15 199 €
  • Moottori Rivi-3, bensiini, turbo
  • Iskutilavuus 898 cm3
  • Teho 66 kW (90 hv) / 5 000 r/min 
  • Vääntö 135 Nm / 2 500 r/min 
  • Voimansiirto Etuveto 
  • 0−100 km/h 11,1 s
  • Huippunopeus 175 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 4,9 l/100 km
  • CO2-päästöt 109 g/km
  • Mitat Pituus 4 492 mm, leveys 1 733 mm, korkeus 1 550 mm, akseliväli 2 634 mm, tavaratila 573 l
  • Omamassa 1 113 kg

*

Kenelle?

Logan Stepway ei ole oikea maastoauto, mutta sen maavara riittää mökkitielle. Muovilevikkeet tuovat sekä uskottavuutta että suojaa vaikkapa soratien kivisuihkuilta. Edullinen mökkimatkakulkine siis.

Ajettavuus: 3,5 tähteä

Loganilla ei tee mieli urheilla, mutta ei autoa ole siihen suunniteltukaan. Ajettavuuden peruspalikat ovat kunnossa eikä käyttäytymisessä ole moitittavaa. Tasaisen varma suoritus, jossa Renaultin suunnittelu näkyy ja tuntuu neutraalina, positiivisena käytöksenä.

Tilat: 4 tähteä

Tiloiltaan Logan on ryhmänsä keskitasoa. Ajoasento on kohtuullinen eikä juuri mikään ole väärin sijoitettu. Takana matkustaa ihan mielellään.

Suorituskyky: 3 tähteä

Pieni turbomoottori tekee kyllä reippaasti töitä, kun vaihde on kytkettynä ja veto päällä, mutta meno tyssää kuin seinään, kun Easy-R päättää hamuta suurempaa pykälää. Lopputuloksena on vaarallisen katkonainen kiihdytys.

Kokonaisuus: 3 tähteä

Logan MCV Stepway:lle on varmasti tilausta. Se tarjoaa huomattavan edulliseen hintaan reilun maavaran, ja samalla hinnalla saa vielä mukavasti tilaa matkustajille ja tavaroille. Statussymboliksi siitä ei ole, mutta harva Daciaa sitä varten hankkiikaan.

Artikkeli on julkaistu Tuulilasin numerossa 1/2018.

Julkaistu: 26.4.2018