
Volvo XC60 T8 Ultra Bright on mallioppilas – Laatua on vaikea määritellä, mutta helppo tunnistaa
Volvo XC60 T8 Ultra Bright. Tässäpä olisi oiva voimalaitos. Bensiinistä ja sähköstä tahkotaan kuljettajan käyttöön peräti 455 hevosvoimaa.
Artikkelin kuunneltava versio on tehty tekoälyn avulla. Anna palautetta audiosta sähköpostilla apu360@a-lehdet.fi tai tekstin lopussa olevalla lomakkeella.
Koeajo Volvo XC60 T8 Ultra Bright
Laatua on vaikea määritellä, mutta helppo tunnistaa. Tämä kulunut sanonta pitää erittäin hyvin paikkansa, kun puhutaan nyt käsillä olevasta Volvosta. XC60 ei ole mallina mikään tuore tapaus, mutta siinä on yhä sitä jotain. Jälleen kerran hiukan uudistuneen auton tunnistaa maskista. Sen rivat ovat nyt jännästi ristissä.
Meillä oli ajossa mallivuoden 2026 XC60 T8 Ultra Bright. Tämä on XC60-sarjan eräänlainen lippulaiva. Auton varustelista on loputon. On Harman/Kardon poppikonetta 13 kaiuttimella ja Orrefors-kristallia vaihdekepin nupissa. Ja paljon muuta mukavaa.



Paljon olennaisempaa on kuitenkin se, että auton voimalinja on erittäin pätevä. T8 tarkoittaa kaksilitraista turbomoottoria, ja sitä avustavaa sähkömoottoria. Sähkömoottori on sijoitettu taka-akselille, ja tämä tekee autosta nelivetoisen. Kun ajoakku on latingissa, tämä Volvo lähtee liikkeelle sähkön työntämä, eli takavetoisena. Talvella tämän pikantin yksityiskohdan voi huomata pienenä kylkimyyrynä, jos kaasua painaa vähän reippaammin.
Kun poltto- ja sähkömoottorien tehot lasketaan yhteen, päästään huimaan 455 hevosvoiman lukemaan. Myös vääntöä piisaa kuin pienessä jakelukuormurissa: 709 Nm. Näillä eväillä 2 150 kiloa painava Volvo singahtaa satasen vauhtiin 4,9 sekunnissa, mikä on ihan urheiluautoluokan tulos. WLTP-normin mukainen toimintamatka sähköllä on 79 kilometriä. Lukema voi olla hiukan teoreettinen, mutta yli 60 kilometriä tämä XC60 joka tapauksessa etenee vailla lähipäästöjä.



XC60 on mitä tyypillisin SUV-luokan edustaja, eli kotosuomeksi sanottuna katumaasturi. En ole tämäntyyppisten autojen ylin ystävä, mutta onhan näissä vehkeissä ainakin se hyvä puoli, että kuljettaja istuu aika korkealla, joten näkyvyys ulos on erinomainen. Autoon on myös helppo nousta, vaikka vatsa painaisi liikaa ja selkä tuntuisi jäykältä. Tässä suhteessa XC60 on paljon etevämpi kuin sen rinnakkaismalli, matala V60. Farkun valttikorttina on toisaalta sen tavaratila, joka on paljon isompi kuin XC60-mallissa.
Ajettavuudeltaan XC60 on erittäin miellyttävä. Se kulkee maantiellä vakaasti, ja taipuu hyvin myös kaupungin sokkeloihin, koska autolla on kuitenkin pituutta vain 4,7 metriä. Jousitukseen on löydetty juuri sopiva kompromissi. Se onnistuu olemaan samaan aikaan sekä mukava että jämäkkä.



Plussaa
Raju kiihtyvyys
Mahdollisuus sähköajoon
Miinusta
Vähän nafti tavaratila
