Tuulilasi

Koeajo: Volvo V60 – pystympi perä ja isompi kontti



Koeajo: Volvo V60 – pystympi perä ja isompi kontti

Uusi Volvo V60 ottaa harppauksen perusfarmarin suuntaan ja on siten myös V70:n manttelinperijä.
Teksti Vesa Eskola
Kuvat Vesa Eskola

Mikä? Selkeästi V90:ää lyhyeympi mutta tiloiltaan sitä kuitenkin yllättävän lähellä oleva Volvon perhefarmari, joka on seuraaja paitsi sen suoralle edeltäjälle myös V70:lle.

Perä on selvästi aiempaa pystympi.

Mallisto. Aluksi aika kapea, mutta laajenee nopeasti. Myynti alkaa D4:llä ja T6:lla, mutta piakkoin niiden rinnalle saadaan myös D3, T5 ja T8. Koeajoautoista D4 on ehdoton myyntimalli, T6 jäänee Suomessa kuriositeetiksi. Se muuttuu kiinnostavaksi vasta sitten, kun sen voimalinjaan saadaan mukaan sähköä. 303-heppaisen T8:n voi odottaa olevan melkoisen herkun, mutta kyllä 253-hevosvoimainen T6-lataushybridi riittää sekin enemmän kuin hyvin monien tarpeisiin. Menestys ratkaistaan pitkälti näiden kahden mallin lopullisella hintaerolla. Hinnat alkaen malli tulee olemaan manuaalivaihteinen D3, joka kustantaa 42 272 euroa.

Varustetasot erottaa mm. mittariston näkymästä.

Entä erilaiset varusteversiot? Aluksi tarjolla on kaksi vaihtoehtoa: hinnat alkaen Momentum ja ylevämpi Inscription. Niissä on paitsi varuste- myös ulkonäköeroa. Hieman myöhemmin mallistoon lisätään vielä urheilullisempi R-Design.

Pitkä keula ja korin mataluus tekevät V60:sta varsin linjakkaan.

Miltä näyttää? Hyvältä. Keula on pitkä. V60 on myös melko matala, ja perä on sopivan viistossa kulmassa, joten profiili on menevä. Muodoissa on myös sopivasti veistoksellisuutta. Kokonaisuus on harmoninen ja tyylikkään hillitty.

Näkymä kuljettajan edessä on erinomaisen selkeä.

Viihtyykö kuskin paikalla? V60 saattaa loppuun XC90:stä aikoinaan alkaneen malliuudistuskierroksen, joten ohjaamo on jo kotoisan oloinen. Kuskin jakkara on erinomainen, ja sillä kelpaa myös istua pidempää matkaa. Bonuksena penkki on myös todella tyylikkään näköinen. Se kelpaisi varmasti monelle olohuoneeseenkin.

Tilat riittävät taksitolpallekin, mutta reisituki jää aikusilla nopeasti vajaaksi.

Miten takapenkillä matkustaa, riittääkö taksikäyttöön? Eiköhän näitä tolpille ilmesty piakkoin. Polvi- ja pääntilaa on hyvin, mutta istuma-asento on sen verran matala, että reisituki jää hieman vajaaksi pidempijalkaisilla aikuisilla. Tämä tuskin haittaa taksimatkan aikana, mutta Etelä-Suomesta Lappiin suuntautuvalla hiihtolomareissulla reisitukea kaipaisi enemmän.

Tavaratila on kasvanut peräti 99 litralla edeltäjään verrattuna.

Ja tavaratila? Riittää hyvin perhekäyttöön – tilaa on itse asiassa vain noin 30 litraa vähemmän kuin 18 senttiä pidemmässä V90:ssä. Suurin syy tähän on se, että 529-litrainen kontti on peräti 100 litraa suurempi kuin edeltäjässä. Tavaratila on myös hyödynnetty hyvin. Tilan pohjasta nousee esiin tuttuun tapaan levy, jolla tavaratilan voi jakaa kahtia. Ruumasta löytyy myös tukevat kiinnityskoukut, kassikoukkuja, toiselta reunalta leveä kuminauha irtotavaroiden kiinnittämiseen, 12 V pistoke, takaselkänojien nurinkippausvivut sekä pieni verkollinen potero. Suksiluukku kuuluu luonnollisesti myös varustukseen. Laajennettu tila on ilahduttavasti vielä melko tasapohjainen.

Tavaratilan pohjasta nousee tuttuun tapaan ylös kätevä tilan jakaja.

Millainen ajaa? Ensituntumalla Barcelonan ympäristössä suoritetulla koeajolla jäi mieleen positiivinen kokemus. V60 istuu ainakin minun käteeni paremmin kuin V90. Kyse ei ole pelkästään kompaktimmista mitoista vaan ohjaus tuntui jotenkin paremmalta ja tarkemmalta: ohjausvaste tuntui hyvin luontevalta. Ainoa suurempi miinus koskee edelleen hieman töksähtelevästi toimivaa vaihteistoa. Se on etenkin liikkeellelähdöissä hieman viiveilevä. Ensi alkuun ei oikein tapahdu mitään, ja sitten mennääkin ylirivakasti. Kuski joutuu sopeuttamaan ajotapaansa, jos haluaa edetä sulavan pehmeästi.

Iso kosketusnäyttö on näyttävä, mutta käyttölogiikassa on vielä hiomista.

Etuveto vai neliveto? Makuasia. Etuvedolla pärjää, mutta neliveto tuo tietysti aina lisävarmuutta niihin hankalimpiin ajo-olosuhteisiin. Isommat moottoriversiot ovat aina nelivetoisia.

Takapenkkiläisille on omat ilmastoinnit säädöt. Reunaistuimet lämpiävät.

Mitä jäi mieleen? V60 on hyvin volvomainen tuote. Sen selkeä ohjaamo miellyttää silmää, joskin kojelaudan kosketusnäytön käyttölogiikassa olisi edelleen hiomista. Suomessa V60 haastaa tosissaan XC60:n – etenkin kun mallisto saadaan täyteen iskuun. Katumaasturien suosiolle ei näy pysäyttäjää, mutta henkilöautomaisempaa ajettavuutta arvostavat ottavat uuden V60:n varmasti mielellään vastaan.

Volvo on löytänyt oman tyylinsä, joka tukee skandinaavista muotoilua.

Tekniset tiedot

Volvo V60 Sportswagon T6 AWD

Moottori 4-syl. bensaturbo

Iskutilavuus 1 969 cm3

Voimansiirto neliveto, 8-vaihteinen automaatti

Teho 228 kW (310 hv) / 5 700 r/min

Vääntö 400 Nm / 2 200–5 100 r/min

0–100 km/h 5,8 s

Huippunopeus 250 km/h

Yhd. EU-kulutus 7,4 l/100 km

CO2-päästöt 171 g/km

Mitat Pituus 4 761 mm, leveys 1 850 mm, korkeus 1 427 mm, akseliväli 2 872, tavaratila 529 l

Omamassa 1 835 kg

Hinta vakiovarustein 61 067 e

Julkaistu: 20.6.2018