
Bara bada bastu – Volvo EX90 on ketterä perheauto hänelle, jonka takataskussa pullottaa sata tonnia
Volvon uusi lippulaivamalli EX90 on näky, jota Espoon Otaniemen teekkaritkin voivat tynnyrisaunan lauteilla päivitellä. Se on iso, hieno ja teknisesti edistyksellinen. Eikä muuten tätäkään uutta hittiä ole tehty Ruotsissa.
Volvon kiinalaisomistus on tuttu juttu jo vuosien ajalta, mutta EX90 ei kuitenkaan ole Kiinassa tehty, vaan Yhdysvalloissa Charlestonin tehtailla Etelä-Carolinassa. Toivoa sopii, että Eurooppa ja USA saavat kauppasopimuksen aikaiseksi ja ainakin isommat tullit vältettyä. Muutenhan tämän, jo nykyisellään satatonnia maksavan, auton hinta kohoaa Suomessakin aivan hirmuiseksi.

EX90 on todella iso auto; ulkomittaa on kertynyt reilut viisi metriä ja painoa messevät 2800 kiloa. Autoa valmistetaan myös viisipaikkaisena, mutta kaikki Suomeen tuotavat versiot on varustettu kolmannen penkkirivin alastaitettavilla lisäistuimilla. Ne ovat luonnollisesti parhaimmillaan koululaiskäytössä. Penkit alas taitettuna tavaratila on iso, lähes 700-litrainen.


Volvo EX90 on Polestar 3:n sisarmalli, mutta hengeltään erilainen. Sähköteknisesti auto on parasta A-ryhmää; ajoakku on iso (107 kWh) ja pikalatauksen 400 voltin järjestelmä imee virtaa jopa 250 kW:n teholla.
Sellaista lisävarustetta ei taida olla, jota tähän autoon ei saisi. Erityisherkkuna mainittakoon katon yläreunaan sijoitettu Lidar-tutka, joka ennakoi jossain vaiheessa käyttöön tulevaa, todennäköisesti hyvin edistyksellistä liikenneympäristön tutkahavainnointia ja autonomisen ajamisen elementtiä. Vielä Lidar ei ole toiminnassa. Tämä on sitä autoilun nykypäivää; auton ominaisuuksia parannellaan pitkin matkaa – periaatteessa hyvä näin, kunhan maksukin ominaisuuksista perittäisiin vasta sitten, kun tulee valmista.

Sisällä ohjaamossa on avaraa ja tunnelma skandinaavisen ”loungemainen”, mutta muutamat pikkuasiat häiritsevät. Fyysisiä säätimiä ei ole kuin äänenvoimakkuudelle, ja esimerkiksi sivupeilien säädöt pitää hoitaa tietoviihdenäytön kautta. Takasumuvalon aktivoiminen vaatii kolme painallusta keskinäytöstä. Hansikaslokero avataan täältä teslamaiseen tyyliin – tämäkö on edistystä? Ratin etäisyyssäädössä on pihistelty, eikä sen toimintapainikkeita ole valaistu. Pimeässä pitää siis valmiiksi tietää, mistä painaa. Keskikonsolikin on jollain tavalla ahdas ja käytettävyydeltään kökkö; nilkkojen korkeudelle piilotettu isompi lokero on ergonomisesti huonossa paikassa. Akun esilämmityksen saa jostain syystä päälle vain navigaattorista, mikä on vanhanaikainen ja vähemmän kätevä ratkaisu.


Nurinat sikseen. Jos itse asiasta – eli ajettavuudesta – puhutaan, Volvo EX90 on loistava tuote. Auto tuntuu ratin takana kokoaan pienemmältä ja on yllättävän ketterä käsitellä kaupungissakin. Ohjauksessa on hunajaista tunnokkuutta, ilmajousitus on taikamattomaisen miellyttävä, silti ryhdikäs. Moottorissa on jerkkua niin, että oksat pois. Suomen raadilta täydet pisteet!
Volvo EX90 Twin Performance Ultra MY25
- Moottori: Sähkömoottori x 2
- Teho/vääntö: 380 kW (517 hv)/910 Nm
- Voimansiirto: Automaatti, neliveto
- 0−100 km/h 4,9 s
- Huippunopeus: 180 km/h
- Akkukapasiteetti: 107 kWh (netto)
- Lataus ac/dc 11 kW/250 kW
- Yhd. EU-kulutus 21,1 kWh/100 km
- WLTP-toimintamatka 580 km
- Mitat: Pituus 5038 mm, leveys 1964 mm, korkeus 1747 mm, akseliväli 2985 mm, tavaratila 310-655 l, perävaunu 750/2200 kg, omamassa 2811 kg
- Hinta: Koeajettu auto vakiovarustein 111 650 €, mallisto alkaen 98 350 €
Kenelle?
Johtoryhmän jäsenelle tai muuten vakavaraiselle henkilölle, joka haluaa panostaa myös autoiluun. Kyytiin mahtuu koko perhe ja pari lasten kaveriakin.

Plussaa
- Maukas ajettavuus
Hulppeat tilat
Miinusta
Keskikonsolin tavaralokerot
Fyysisten säätimien vähäisyysLokero kyynärnojan alla on hankalassa paikassa.