Tuulilasi

Koeajo: Volkswagen Cross Polo

Koeajo: Volkswagen Cross Polo

Polon korotettua versiota ei tuoda Suomeen, mutta se raivaa tietä tulevalle pikku-SUV:lle.
Teksti Jani Kajander
Kuvat Vesa Eskola
Mainos

Volkswagenin pikkumaasturia on pidetty varmana mallistontäydennyksenä ainakin siitä saakka, kun Taigunkonseptiauto esiteltiin Sao Paulon näyttelyssä toissa syksynä. Upin perusrakenteita hyödyntävä Taigun ei kuitenkaan jää wolfburgilaisten ainoaksi pikku-SUV:ksi, sillä myös Polon pohjalle kaavaillaan vastaavaa mallia.

Polo-mallin korotettu Cross-painos ajaa käytännössä saman asian – ainakin jos autolta ei kaipaa nelivetoa tai selvemmin perus-Polosta erottuvaa muotokieltä. Crossia myydään kolmella facelift-Polosta tutulla moottorilla.

Bensakoneet ovat 1,2-litraisia 90 hv ja 110 hv tarjoavia nelisylinterisiä turbokoneita, dieselmalli 90-heppainen kolmen sylinterin yks´nelonen. Viisivaihteista dieseliä täydentävät bensapuolen seitsenportaiset kaksoiskytkinautomaatit sekä 5- ja 6-pykäläiset käsiaskit. Ajoimme Cross Pololla parinsadan kilometrin lenkin, ja olimme varsin vakuuttuneita: autoon on helpompi nousta kuin perus-Poloon, ja lisäksi jousitus soveltuu röykkyisille teille paremmin.

Parhaimmillaan auto on automaattivaihteisena. Isommalla rengaskoolla voi toki olla vaikutuksia mm. melutasoon täkäläisillä päällysteillä.

Julkaistu: 8.5.2014