
Koeajo: Volkswagen Cross Polo
Polon korotettua versiota ei tuoda Suomeen, mutta se raivaa tietä tulevalle pikku-SUV:lle.
Volkswagenin pikkumaasturia on pidetty varmana mallistontäydennyksenä ainakin siitä saakka, kun Taigunkonseptiauto esiteltiin Sao Paulon näyttelyssä toissa syksynä. Upin perusrakenteita hyödyntävä Taigun ei kuitenkaan jää wolfburgilaisten ainoaksi pikku-SUV:ksi, sillä myös Polon pohjalle kaavaillaan vastaavaa mallia.
Polo-mallin korotettu Cross-painos ajaa käytännössä saman asian – ainakin jos autolta ei kaipaa nelivetoa tai selvemmin perus-Polosta erottuvaa muotokieltä. Crossia myydään kolmella facelift-Polosta tutulla moottorilla.
Bensakoneet ovat 1,2-litraisia 90 hv ja 110 hv tarjoavia nelisylinterisiä turbokoneita, dieselmalli 90-heppainen kolmen sylinterin yks´nelonen. Viisivaihteista dieseliä täydentävät bensapuolen seitsenportaiset kaksoiskytkinautomaatit sekä 5- ja 6-pykäläiset käsiaskit. Ajoimme Cross Pololla parinsadan kilometrin lenkin, ja olimme varsin vakuuttuneita: autoon on helpompi nousta kuin perus-Poloon, ja lisäksi jousitus soveltuu röykkyisille teille paremmin.
Parhaimmillaan auto on automaattivaihteisena. Isommalla rengaskoolla voi toki olla vaikutuksia mm. melutasoon täkäläisillä päällysteillä.