Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Kiihtyvyys huumaa – Sähköinen kaksipaikkainen avoauto MG Cyberster tarraa tien pintaan kuin takiainen samettihousuihin

MG teki sen, mikä konkarivalmistajien olisi pitänyt uskaltaa tehdä jo ajat sitten: irtioton tavanomaisuudesta. Cyberster GT on raikas tuulahdus umpeenkasvaneessa SUV-hetteikössä.

16.6.2025 Tuulilasi

Maailma muuttuu alati, halusimmepa sitä tai emme. Niin käy myös Euroopassa tarjottaville autoille, joiden olemusta ohjataan EU:n päätösten myötä kohti nollapäästöisyyttä. Tämän kehityksen tarjoaman muutoksen ovat myös kiinalaiset autovalmistajat jo kauan sitten haistaneet, ja meneillään on ennennäkemätön markkinaosuuksien uusjako. Kiinalaiset sähköautot ovat saavuttamassa laadullisen ja innovatiivisuuden tason, jossa paikoin on jo ajettu esikuvien ohi. Se konkretisoituu rohkeutena tehdä asioita tuoreella tavalla.

Yksi kiinalaisomistukseen päätyneistä merkeistä on alun perin brittiläinen, yli satavuotias MG. Merkillä on ollut hyvä svengi päällä jo parisen vuotta, ja tarjolle tulee ennakkoluulottomia tuotteita kohtuullisella hinnalla. MG:llä ei pelätä tehdä asioita erottuvasti.

MG:n sähköinen kaksipaikkainen avoauto, Cyberster, kiihdyttää horisonttiin monella tasolla. Tällaista ei muilta valmistajilta ole näkynyt oikeastaan vuosikausiin, vaikka tilaisuuksia olisi ollut. Ja nyt tämä MG:n pysähdyttävä tuotos on myynnissä jo Suomessakin.

MG Cyberster iskee yhteen autoilun peruspilareista; ajamisen hauskuuteen. Toki auto on myös kaunista katseltavaa nykyisessä puuduttavassa SUV-pullamössötarjonnassa. Kangaskaton lisäksi Cybersterin erikoisuutena ovat vakiona tulevat saksiovet. Niitä on totuttu näkemään vain superkalliissa hyperautoissa. Ja kyllä: ne ovat sähköisinä ihan toimivat, eikä väliin jäämistä tarvitse pelätä. Toteutus on jopa sujuvatoimisempi kuin vaikkapa BMW i7:n sähköavusteiset tavisovet.

Sitten ratin taakse ja menoksi. Kiihtyvyys on tarvittaessa huumaavaa, mutta sähäkän sporttisesta olemuksestaan huolimatta Cybersterin jousitus ei ole kivirekimäisen kova, vaikka aimo annos jämäkkyyttä alustasta löytyykin. MG:llä osataan tehdä kokonaisuuksia, jotka ovat topakoita ilman ylilyövää kovuutta. Nelivetoinen Cyberster tarjoaa reilusti mekaanista pitoa, ja tarraa tien pintaan kiinni kuin takiainen samettihousujen lahkeeseen. Tiukkojakin mutkia voi ajaa hyvin liukkaasti ilman pelkoa pidon karkaamisesta.

Cybersterissä istutaan hyvin matalalla. Istuimet tukevat selkää moitteetta, ja niissä on myös lämmitys.
Cybersterissä istutaan hyvin matalalla. Istuimet tukevat selkää moitteetta, ja niissä on myös lämmitys.
Ohjaamosta näkee hyvin ulos paitsi sivuviistoihin, joten kaupunkiajossa saa tähystää aktiivisesti.
Ohjaamosta näkee hyvin ulos paitsi sivuviistoihin, joten kaupunkiajossa saa tähystää aktiivisesti.

Myös kangaskaton suhteen on tehty hyvää työtä, sillä se ei lisää ohjaamon suhinoita mitenkään katto kiinni ajettaessa. Operointi onnistuu alle 50 km/h nopeuksissa, ja katto auki ilmavirtojen pyörteily ohjaamossa pysyy kohtalaisen hyvin hallinnassa. Suurista 20-tuumaisista pyöristä huolimatta Cyberster on miellyttävän hiljainen myös moottoritienopeuksissa.

CarPlay toimii vain johdon avulla, eikä langatonta latausalustaa ole.
CarPlay toimii vain johdon avulla, eikä langatonta latausalustaa ole.

Nelivetoinen Cyberster GT kulutti kevätkeleissä keskimäärin 25,0 kWh sadalla, kun keskinopeus oli sekalaisessa ajossa 39 km/h, ja siitä kiihtyvyydestäkin kyllä nautittiin ahkerasti. Tasaisessa 100 km/h vauhdissa autolla pääsee 22,0 kWh:n tuntumaan sadalla.

Tavaratila on syvä, mutta kovin matala. Katto taittuu kontin katolle, eikä tavaroiden rutistumista tarvitse siis murehtia.
Tavaratila on syvä, mutta kovin matala. Katto taittuu kontin katolle, eikä tavaroiden rutistumista tarvitse siis murehtia.
Litistetyssä ratissa on paksu kehä ja kunnon namiskoita. Näyttöjen ohjauslogiikkaa voisi parantaa.
Litistetyssä ratissa on paksu kehä ja kunnon namiskoita. Näyttöjen ohjauslogiikkaa voisi parantaa.

Teslan uusi Roadster on jäänyt piippuun, Ford uhrasi Caprinsa SUV-alttarille ja Mazda empii MX-5:n sähköistämistä. Mutta MG:llä on pantu haisemaan. Hyvä!

-Harry Kuurio

MG Cyberster

GT Dual Motor

Moottori Sähkömoottorit x 2

Teho/vääntö 375 kW (510 hv)/725 Nm

Voimansiirto Neliveto, automaatti

0−100 km/h 3,2 s

Huippunopeus: 200 km/h

Akkukapasiteetti: 74,4 kWh (netto)

lataus ac/dc 11 kW/144 kW

Yhd. EU-kulutus: 19,1 kWh/100 km

wlTP-toimintamatka: 443 km

Mitat Pituus 4 535 mm, leveys 1 913 mm, korkeus 1 329 mm, akseli- väli 2 691 mm, tavaratila 291 l, perävaunu 0/0 kg, omamassa 1985 kg

Kenelle?

Uutta sähköistä kaksipaikkaista ja suorituskykyistä avoautoa kaivanneiden odotus on ohi: MG Cyberster vastaa tähän huutoon mallikkaasti.

Koeajettu auto vakiovarustein: 72 250 €

Mallisto alkaen: 66 750 €

Plussaa

  • Kerrassaan komea konsepti

  • Sykähdyttävä suorituskyky

Miinusta

  • Kömpelökäyttöiset näytöt

  • Niukahko tavaratila

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt