
Porsche Taycan – Yhdenlaisella perheautolla luksusta voimakkaaseen arkeen asiallisen asunnon hinnalla
Taycan on eräänlainen perhe-Porsche, koska siinä on neljä ovea ja asiallinen takaistuin.
Mitä saa 160 000 eurolla? Kohtalaisen ison metsäpalstan, ihan asiallisen asunnon tai vaikkapa Porsche Taycanin. Meillä oli ajossa Taycan 4, jonka perushinta on 115 850 euroa. Mutta koska joku oli päässyt ilottelemaan lisävarustelistan kanssa, tämän esittelyauton hintalapussa komeili 160 310 euron summa.
Luodaanpa nyt heti kärkeen katsaus noihin erilaisiin herkkuihin. Aloitetaan vaikkapa ulkoväristä. Se on nimeltään Frozenberry Metallic. Värin sävyä on vaikea määritellä, mutta jotain vaaleanpunaiseen vivahtavaa siinä on. Perin omituiselta Taycan tämän värisenä kuitenkin joka tapauksessa näyttää.
Istuimissa on tietysti nahkaverhoilu, kaksivärisenä: mustaa ja vaaleaa pintaa. Nyt mennään jo hifistelyn puolelle, mutta kerrottakoon, että etuistuimien niskatuissa on kaikkien tuntemat Porsche-vaakunat.
Kaikenlaista pientä tilpehööriä on vielä loputtomasti lisää, mutta ei nyt jäädä liiaksi pyörimään tänne lillukanvarsien puolelle, vaan käydään ajohommiin.

Taycan on hyvin matala auto, joten sen ohjaimiin laskeudutaan. Ajoasento ei ole ihan makaava, mutta lähelle tuota lepoasentoa mennään.

Kun aletaan puhua Porscheista, väistämättä tulee mieleen auton takapäästä kaikuva ilmajäähdytteisen kuutosbokserin laulu, siis perinteinen 911-sinfonia. Tuota äreää konserttia kun on kerran päässyt kuulemaan, sitä ei hevin unohda. Taycanissa tuollaisista melodioista on turha unelmoida. Auton kaksi sähkömoottoria tarjoavat saman äänimaailman kuin metrojunat.
Porschella tämä ongelma on tietysti tunnistettu. Lääkkeeksi rähinän kaipuuseen on keksitty Electric Sport -äänijärjestelmä. Sitä operoidaan rattiin sijoitetulla napilla, josta hallitaan myös ajoasetuksia. Kun kaiken vetää tappiin, niin alusta on jäykkä, ohjaus hermostuneen kärkäs ja ohjaamo täynnä keinotekoisia moottoriääniä.


Nelipyöräohjauksen ansiosta Taycan reagoi ohjausliikkeisiin erittäin kuuliaisesti. Myös moottorin voimalla on isosti merkitystä – Porschesta kun puhutaan. Kahden sähkömoottorin yhteisteho on 408 hevosvoimaa. Vääntöä on tarjolla 585 newtonmetriä. Näillä muskeleilla satasen vauhtiin päästään 4,6 sekunnissa.
Porschen vankka sporttiperimä näkyy Taycanin huippunopeudessa, joka on peräti 230 km/h. Yleensä sähköautojen huiput on rajattu selvästi alemmas.

Porsche Taycan
Moottori: Kaksi sähkömoottoria
Teho/vääntö: 300 kW(408 hv)/585Nm
Voimansiirto: Neliveto, automaatti
0−100 km/h 4,6 s
huippunopeus 230 km/h
akkukapasiteetti 82,3 kWh (netto)
lataus ac/dc 11 kW/270 kW
Yhd. EU-kulutus 17,6 kWh/100 km
wlTP-toimintamatka 559 km
Mitat: Pituus 4963 mm, leveys 1966 mm, korkeus 1379 mm, akseliväli 2900 mm, tavaratila 407+84 l, perävaunu (ei ilmoitettu), omamassa 2245 kg
Kenelle?
Porsche Taycan sopii sellaiselle henkilölle, joka haluaa autoltaan yhdistelmän sporttihenkeä ja käytännöllisyyttä, ja ripauksen luksusta arkeen.
Koeajettu auto vakiovarustein: 115 850 €
Mallisto alkaen: 110 432 €
Plussaa
Neljä ovea
Reipas toimintamatka
Miinusta
Synteettiset moottoriäänet