Tuulilasi

Koeajo: Mansory-Lamborghini Aventador Roadster – Bat Boy!



Koeajo: Mansory-Lamborghini Aventador Roadster – Bat Boy!

Carbonado mellastaa kuin lopun aikoja kuvaavan filmin kulkuväline Saksan Fichtelgebirgen alueen läpi. Se on Mansory-virtyspajan 1250-heppaiseksi tuunaama Lamborghini Aventador Roadster.
Teksti AMS, Marcus Peters
Kuvat AMS, Arturo Rivas

Saksan Fichtelgebirgen alue sijaitsee Bayreuthin sekä Marktredwitzin kaupunkien välillä, ja siellä kerrotaan usein tarinoita metsänpeikoista kaikkien metsäisten alueiden tavoin. Jos alueella asuisi oikeasti tällainen tarunhohtoinen olento, se olisi varmasti lähtenyt kauas pakoon pelästyttyään vaimentamattoman kaksitoistasylinterisen koneen infernaalista karjuntaa. Ääni kumpuaa Mansoryn villisti tuunaamasta, 1250-heppaisesta Lamborghini Aventador Roadsterista, joka on yksi vain kolmesta valmistetusta yksilöstä.

Tuhatkaksisataaviisikymmentä hevosvoimaa – jopa tehoon tottuneilla urheiluautokuskeilla lienee sulattelemista tässä gigantomaanisessa luvussa. Mansory-virityspaja kutsuu luomustaan Carbonadoksi, ja nimi kuvaa hyvin autoa. Kaksipaikkainen auto on päällystetty joka puolelta hiilikuituvahvisteisella muovilla. Jo pelkästään tämä tekee autosta erikoisuuden – siihen ei tarvittaisi lainkaan massiivista tehonlisäystä.

Virityspaja hyödyntää taidokkaasti sitä, että Lamborghini on käyttänyt superauton muotoilussa viittauksia stealth-hävittäjään. Carbonadossa on suorastaan liioiteltu tätä ideaa hiilikuitukuviolla, jonka muoto on lainattu taisteluhävittäjän tyypillisestä deltan muotoisesta siivestä. Roadsteria peittävässä hiilikuidussa on lisäksi lukuisia Mansoryn logoja. Kaikki osat on valmistettu virityspajan omassa autoklaavissa, ja niiden laatu on hämmästyttävän korkealuokkaista. Tässä näkyy, että Mansory on kerännyt kokemuksia jo vuosien ajan autoteollisuuden alihankkijana.

Renkaat kannattaa lämmittää ensin

Korista on tietysti tehty samalla entistäkin äärimmäisempi. Edessä Lamborghini on leventynyt pyöränkoteloiden kohdalla 40 milliä ja takana jopa 50 milliä. Myös pyörien tuumakoko on kasvanut yhdellä tuumalla, ja se on nyt edessä 20 ja takana 21 tuumaa. Jo vanteiden muotoilu on tarpeeksi erikoinen, ja sen lisäksi viisi terävästi leikattua puolaa on päällystetty puoliksi hiilikuidulla.

Aggressiivinen ulkonäkö toimii jo vakio-Aventadorissa varoituksena ylitsepursuavasta voimasta, ja Mansoryn tapauksessa tämä varoitus kannattaa ottaa hyvin vakavasti. Eräs Mansoryn työntekijä suosittelee huolehtivaisesti lämmittämään renkaat ennen kaasun painamista pohjaan ensimmäistä kertaa. Otamme tämän vinkin vakavasti ja rullaamme siksi autolla pihasta liikkeelle alakierroksilla.

Jo tämä saa aikaan melkoisen metelin, koska pakopuolella olevat Garrettin kaksi turboa toimivat käytännössä ainoana äänenvaimentimena. Turbot toimivat valtavan tehonnoston perustana, ja lisäksi sylinterinkannet, männät, kiertokanget ja kampiakseli on uusittu. Tulokseksi on saatu kone, joka tekee vastahakoisesti yhteistyötä 3000 kierroksen alapuolella, mutta kiertää sen jälkeen räjähtävästi kohti punaviivaa.

Tehontuotto on kuin lekan isku

Sihinä ahtopaineen noustessa täytyy ymmärtää varoituksena, kuten murisevan koiran suhteen ennen puremista. Molemmissa tapauksissa varoituksen jälkeen tapahtumiin voi vaikuttaa enää vain hyvin valmistautuneena. Lamborghinissa tämä tarkoittaa sitä, että jos kakkosvaihteella käyttää täysiä ahtopaineita, pitää laittaa jo sitä ennen sormet vaihtovivuille ja vetää niistä ajoissa. Muuten V12 paukkuu rajoittajaa vasten silmänräpäystä myöhemmin.

Tehontuotto on niin lekamaista, että se pitäisi ensin kokea ainoastaan tyhjällä suoranpätkällä. Kroppaan vaikuttavien ja penkkiin puristavien valtavien voimien lisäksi tottumista vaatii myös ennen seuraavaa mutkaa tarvittavan tien pituus. Sen täytyy olla tarpeeksi suuri, koska Carbonado tuntuu loikkaavan eteenpäin sadan metrin pätkissä.

Tehon annostelua kaasupolkimen asennolla täytyy harjoitella tietoisesti sitäkin enemmän. Se aiheuttaa lapsenomaista riemua, kun kaksitoistasylinterinen kone ampuu pakoputkista kaasu pohjassa vaihdettaessa niin matalan paukkeen, että jokainen useamman sadan metrin säteellä oleva villieläin juoksee luultavasti kauhusta karkuun.

Näin äänekästä laitetta ei saa rekisteröityä Saksassa, ja ajoimmekin Carbonadolla koekilvillä. Kourosh Mansory myy rakentamiaan tykkejä harvemmin Saksaan. Oligarkit ja öljymiljardöörit kuuluvat tämän työteliään persialaismiehen kanta-asiakkaisiin, ja he saavat hätätapauksessa omassa maassaan auton lailliseksi rahalla.

Rikkaat arvostavat viritettyjen tykkien yksittäiskappalestatusta. Paremmissa piireissä jopa Bugatti Veyronia pidetään jossakin vaiheessa tavallisena, minkä vuoksi tylsistynyt asiakaskunta vaatii siihenastisen maksimin nostamista. Niinpä Mansory on parhaillaan teettämässä Aventadorin 1650-heppaista hyperversiota. Tämän automaailman nähtävyyden hinta lienee kaiken käsityskyvyn yläpuolella. Jo tässä ajettu 1250-hevosvoimainen Carbonado myydään kuulemma vasta noin 1,6 miljoonalla eurolla.

Nämä ökyautot takaavat Fichtelgebirgen alueen asukkaille työpaikkoja: Mansory on yksi rakenteeltaan heikon alueen suurimmista yrityksistä – firman maailmanlaajuisesti kaikkiaan 200 työntekijästä 55 työskentelee Brandissa sijaitsevassa päätoimipaikassa, joten virityspajalla on erittäin hyvä maine alueella. Asia ei ole ehkä näin metsänpeikkojen keskuudessa, joita ei näy täällä varmaankaan enää koskaan jo testiajomme vuoksi.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 16.5.2014