Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Fiat 500e Cabrio – Poikkeuksellisen karismaattinen kulkija nykyisessä autotarjonnassa, jossa crossoverit seuraavat toisiaan – mutta kallis

Fiatilla luotetaan viisisatasen charmiin, ja sähköautona malliin puhalletaan taas uutta henkeä.

5.12.2023 | Päivitetty 6.12.2023 | Tuulilasi

Kaupallinen menestys on päässyt yllättämään monet, sillä Fiat 500e on ollut viime vuonna yksi Euroopan suosituimmista sähköautoista, ja vielä tämänkin vuoden ensimmäisen puoliskon kuudenneksi myydyin sähköauto reilulla 32 000 kappaleella. Kaiken kaikkiaan Fiat 500e -täyssähköautoa on myyty Euroopassa jo noin 150 000 kappaletta.

Melkoinen osa 500e:n viehätyksestä tulee muotoilun kautta. Ajaton olemus on onnistuttu säilyttämään, ja rehentelemätön sympaattisuus tekee vaikutuksen. Fiat 500e ei matki muotoilullisesti mitään toista markkinoiden kilpailijaa.

Fiat 500e Cabrion ohjaamo on tiivis mutta toimiva
Ohjaamo on tiivistunnelmainen, mutta ergonomisesti toimiva. Katto aukeaa kuin sardiinipurkissa.
Fiat 500e Cabrion 85 kilowatin pikalataus on ihan ok, pariston saa täyteen puolessa tunnissa
85 kW:n pikalataus on pikkuakkuisessa autossa ihan ok – sillähän saa pariston täyteen puolessa tunnissa.

Fiat 500e:n kesällä päivitetyssä hinnastossa on perus-hatchbackin ja 3+1 -oviratkaisun lisäksi tietenkin myös cabriolet. Kaikissa versioissa on sama, 118-hevosvoimainen voimalinja, jonka ajoakusto on 42-kilowattituntinen.

Cabriolet ei ehkä ole aivan tarkasti ottaen aito avoauto, mutta kyllä sen kanssa avoautoilun iloista ja puutteista pääsee nauttimaan.

Tilojen puolesta kaikki on ennallaan: etuistuimilla on aika hyvin tilaa, mutta takana on todella ahdasta. Pikkulapsille ja tilapäiskäyttöön takaistuin riittää. Samalla on syytä muistaa, että 500e on edelleen lyhyt ja pieni auto.

Fiat 500e Cabrio ei ole mikään tilaihme, mutta etuistuimilla tilatarjonta on ihan asiallista.
Pikkuruinen 500e ei ole mikään tilaihme. Etuistuimilla tilantarjonta on kuitenkin ihan asiallista, vaikkakin pieni kapeus ohjaamoa vaivaa.
Fiat 500e Cabrion takapenkki on ahdas.
Taka- ja tavaratilat ovatkin hyvin niukat.
Fiat 500e Cabrion tavaratilassa ei ole mitään ylimääräistä.
Tavaratilassa ei ole ylimääräistä tilaa.

Sitten katto auki ja tien päälle. Kangaskaton voi avata sähkötoimisesti kahteen eri perusasentoon tai sitten vain raottaa etuosasta hieman. Cabriolet-ratkaisun etuna on, että katto auki ajettaessa saa matkustamossa olla melko hyvin ajoviiman pyörteilyiltä suojassa aina 100 km/h nopeuteen saakka.

Etummaisessa auki-asennossa ilmavirta tosin jumputtaa hieman matkustamossa, ja taaimmassa asennossa alas laskeutunut katto peittää taustapeilin näkymän. Kumpikaan asento ei siis tarjoa aivan täydellistä avoautoilufiilistä. Kattoa voi operoida 80 km/h vauhtiin asti.

500e:n jousitus on kelvollisesti toteutettu: ei liian kovaksi viritetty, vaan neljä aikuistakin kunnialla kantavaksi. Silti möykkyisillä tieosuuksilla varsinkin katto auki ajettaessa voi tuntea, kuinka koko kori vavahtelee hieman. Se ei tunnu miellyttävältä. Kaiken kaikkiaan auton alusta on kuitenkin onnistunut, ja hallittavuus sen ansiosta asiallista.

Fiat 500e on yksi Suomen edullisimmista sähköautoista, mutta pikkuautoksi se on tietenkin todella hintava.

Fiat 500e Cabrio 118hv 42kWh

  • Moottori Sähkömoottori
  • Teho/vääntö 87 kW (118 hv) / 220 Nm Voimansiirto Etuveto, automaatti
  • 0−100 km/h 9,0 s
  • Huippunopeus 150 km/h
  • Akkukapasiteetti 37,3 kWh (netto)
  • Lataus ac/dc 11 kW/85 kW
  • Yhd. EU-kulutus 14,5 kWh/100 km
  • Wltp-toimintamatka 310 km
  • Mitat Pituus 3 632 mm, leveys 1 683 mm, korkeus 1 527 mm, akseliväli 2 322 mm, tavaratila 185 l
  • Omamassa 1 405 kg
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 39 390 €, Mallisto alkaen 36 990 €

Kenelle?

Yhden tai kahden hengen nelipaikkainen pikkuauto kaupunkipyörittelyyn ja hauskoille kesäisille avoautoiluretkille lähiympäristöön. Pidemmille reissuille tätä autoa ei ole tehty.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt